Even een korte flashback naar september 1999. Vijf jaar na de oprichting van Proximus (het eerste mobiele netwerk, een initiatief van Belgacom) en 3 jaar na de intrede van die andere speler Mobistar (een dochterondernemeing van France Telecom), maakte België kennis met een derde telg op de communicatiemarkt: KPN Orange, of kortweg Orange.

Vanaf 1 oktober 2002 verloor de moederholding KPN Mobile (door verschuivingen in het Europese telecomlandschap) echter het recht om de merknaam Orange te hanteren, en dus werd operator Orange herdoopt tot Base, het label dat Telenet vorig jaar (in 2015) zou overnemen voor ruwweg 1,3 miljard euro.

[gap height=”32″]

Orange komt terug

Terug naar het heden. Begin februari raakte bekend dat de merknaam Orange, na 14 jaar, opnieuw wordt geïntroduceerd in het Belgische medialandschap. Gezien het moederschip Orange Group (het vroegere France Telecom) een aandeel heeft van 53% in Mobistar, heeft de raad van bestuur van de Belgische tak unaniem beslist om vanaf maart onder deze noemer verder te gaan. Aan de eigendomsstructuur wordt voor alle duidelijkheid niet geraakt.

[gap height=”32″]

Harion

[gap height=”32″]

“De aanname van de (internationaal gerenommeerde) naam Orange is een unieke en mooie kans om onze aanwezigheid op de Belgische telecommarkt te versterken en ons te helpen bij de lancering van ons kabelTV- en vast internetaanbod”, zo klinkt het bij monde van Jean-Marc Harion, CEO van Mobistar.

[gap height=”32″]

De slag om de telecommarkt: the sequel

Waar Telenet, van oudsher stevig verankerd in internet & tv, met de aquisitie van Base zich sterker besloot te positioneren inzake mobiele telefonie, maakt Mobistar (Orange dus) nu, nog geen jaar later, de omgekeerde oefening. De vrees voor een duopolie tussen actoren Telenet en Proximus die vorig jaar nog heerste, lijkt bij deze dus wel van de baan te zijn. De tweede herverdeling van de actuele telecommunicatiemarkt ligt in het verschiet.

[gap height=”32″]

Tweede keer, goede keer?

Voor Mobistar is het overigens niet de eerste keer dat het lonkt naar digitale televisie. Eind 2010 werd gepoogd klanten van digitale tv te voorzien middels satelliet, maar als in 2013 zag men zich genoodzaakt de verwoede pogingen te staken. (Ook andere aanbieders zoals Snow, als initiatief van KPN-Base, zagen hun goede voornemens relatief snel gefnuikt.)

Snow

Toch komt het nieuws van deze tweede poging niet uit de lucht vallen. Door het openstellen van de kabel kan Mobistar-Orange immers actief gebruik maken van de kabelinfrastructuur van Telenet.

Bovendien kan de Frans-Belgische tandem voortaan dus ook, net als z’n uitdagers, pakketten aanbieden, waarbij consumenten voordeliger de combinatie internet-tv-mobiele telefonie kunnen verkrijgen. Het aantal abonnees voor Mobistar, dat in het laatste kwartaal van 2015 versnelde naar 27.600 nieuwe klanten, krijgt naar alle verwachtingen dus ook dit jaar een nieuwe boost.

[gap height=”32″]

Ongenoegen door prijsstijgingen

Eind 2014 kwam Telenet nog in het oog van de storm terecht, toen iemand opmerkte dat nieuwe klanten steevast op de nodige cadeaus konden rekenen, terwijl bestaande klanten enkel leken te werden ‘getrakteerd’ op een toeslag op hun factuur (toen met meer dan 4 %). Via social media en de website iklaatmenietpluimen.be kreeg de opmerking in sneltempo heel wat navolging, waardoor Telenet zich genoodzaakt zag om zich via de nodige klantencommunicatie aan een charmeoffensief te wagen.

Het aanzoek om de klanten emotioneel wat sterker aan zich te kunnen binden, wordt echter bedreigd door de aankondiging van een nieuwe prijsstijging door CEO John Porter eind vorig jaar. Aanstaande Valentijn verhoogt Telenet immers opnieuw zijn prijzen voor een aantal diensten, variërend van 1,95 tot 3 %. Het bedrijf meent deze meerkost echter te kunnen verantwoorden door de geplande investeringen, die met 20% van de omzet hoger liggen in vergelijking met andere Europese operatoren.

Gezien ook Proximus vorig jaar nog de prijzen verhoogde voor enkele producten, lijkt er wel potentieel te liggen voor het hele televisie- en internetverhaal van Mobistar-Orange. Het bedrijf rolt sinds november in ieder geval een testfase uit waarbij bestaande Mobistar-klanten gedurende 6 maanden gratis de nieuwe diensten kunnen uitproberen. Maandelijks werden er tot nog toe een kleine 1000 decoders geplaatst bij bereidwillige proefkonijnen.

[gap height=”32″]

Mobistar-hoofdzetel

[gap height=”32″]

Na die fase zal waarschijnlijk vooral de kostprijs van het hele gebeuren het verdere succes van het nieuwe intitiatief bepalen. De marges die Mobistar-Orange verplicht zou kunnen hanteren op het gebruik van het kabelnetwerk van Telenet, heten volgens John Porter ‘te agressief‘ te zijn, maar of de eindklant uiteindelijk ook zal kunnen genieten van dit voordeel, valt overigens nog af te wachten. Ook Mobistar-Orange zal immers, net zoals Telenet, aanzienlijk moeten investeren om het stijgende verbruik van data door onder meer streaming te kunnen bolwerken.

(Ter info: operatoren die een dienst aanbieden vergelijkbaar met Whop van Telenet, moeten voor het gebruik van de kabel per klant die deze dienst aanschaft maandelijks 21,9 euro aan de Mechelse firma doorstorten. Bij aanvang kunnen de nieuwe spelers klaarblijkelijk zelf genieten van een zogenaamd gunsttarief).

Elektrozine.be voorziet in ieder geval binnenkort een review van Mobistar TV. (Deze naam blijft tot nader order behouden, al behoort ook Orange TV in de toekomst hoogstwaarschijnlijk tot de mogelijkheden.) We houden je graag verder op de hoogte!

 

 

Reageer