Elke maand zetten we een nieuwe cd-release in de kijker. Deze maand, en meteen ook de eerste keer, is dat Every Open Eye van de Schotse synthpop-band CHVRCHES.

CHVRCHES (spreek uit als het Engelse ‘churches’), het is niet de grootste naam om onze ‘Album van de maand’-reeks mee te openen. Dat merken we ook in onze onmiddellijke omgeving: “Wie? CHVRCHES? In hoofdletters? En met een ‘v’?”

De keuze voor hoofdletters is puur esthetisch, terwijl de ‘u’ vervangen werd door een ‘v’ om online gemakkelijker gevonden te worden. Als je ‘churches’ googelt, kom je uiteraard heel wat kerken tegen.

Maar wie is CHVRCHES dan? De band werd opgericht in 2011 en bestaat uit een Schots trio: zangeres Lauren Mayberry en toetsenisten/manusjes-van-alles Iain Cook en Martin Doherty. Voor ze samen CHVRCHES oprichtten, hadden de drie vrij uiteenlopende muzikale achtergronden. Mayberry was vooral bezig met folk en deed ervaring op als drumster en pianiste, Cook maakte deel uit van een alt-rockband en Doherty speelde in een post-punk indie rockgroep. Cook en Doherty kenden elkaar van hun studententijd, Mayberry werd bij de band gehaald toen Cook een EP producete voor haar toenmalige band Blue Sky Archives. Het drietal trok zich vervolgens terug in een kelderstudio in Glasgow en twee jaar later, in september 2013, brachten ze hun eerste album uit onder het label Glassnote Records: The Bones of What You Believe.

Intussen had CHVRCHES best al een fanbase uitgebouwd op het internet. Singles ‘Recover’, ‘Gun’, ‘Lies’ en vooral ‘The Mother We Share’ bleken online een groot succes, waarna tv-optredens bij onder meer Jimmy Fallon volgden. In 2013 eindigde CHVRCHES ook als vijfde in BBC’s ‘Sound of 2013’, waarbij HAIM als winnaar uit de bus kwam.

Hun eerste album kreeg enkel maar positieve recensies en werd geprezen omwille van zijn roughness, sterke teksten en bombastische, maar meeslepende synthmuziek. Een echte doorbraak bij het grote publiek kwam er echter niet (behalve dan misschien aan de overkant van het Kanaal), maar CHVRCHES speelde intussen wel op festivals als Pukkelpop, Sziget, Lollapalooza, Glastonbury en staan ook dit najaar in de Ancienne Belgique. Ook afgelopen zomer stond de band op de Pukkelpop-affiche, maar door technische problemen moest CHVRCHES zijn set na amper drie nummers noodgedwongen staken. Mayberry verwende het publiek nog wel met een a capellaversie van hun grootste hit ‘The Mother We Share’ en maakte de domper op die manier iets minder groot.

Door het cultsucces van The Bones of What You Believe werd er natuurlijk ook best wat verwacht van hun nieuwe album, Every Open Eye. Een tweede album maken is voor heel wat bands moeilijk, zeker als het eerste zo positief onthaald wordt. De opvolger moet vernieuwend zijn, maar zonder af te wijken van wat je als band zo goed en geliefd maakt. Het is een delicate afweging, en heel wat bands gaan hierbij de mist in. Voor Every Open Eye keerde CHVRCHES terug naar wat het kende en ging het terug naar dezelfde studio in Glasgow.

Dat CHVRCHES echter een nieuwe sound gevonden had, werd meteen duidelijk toen het een paar maanden geleden hun eerste single, ‘Leave A Trace’, lanceerde. Het lied is rechtuit en het meest ‘in your face’-nummer dat de band tot nu maakte. De synths zijn fijner, minder bombastisch en perfect getimed. Van Mayberry kan je bijna het omgekeerde zeggen: waar haar engelenstem op The Bones of What You Believe een zachte leidraad doorheen de krachtige muziek was, klinkt zij nu scherper, gerichter en meer zelfverzekerd over haar teksten.

Mayberry probeert ook veelzijdig te zijn in haar lyrics en slaagt daar wonderwel in. In ‘Leave A Trace’ en opener ‘Never Ending Circles’ is ze uitdagend en trots: And you had best believe that you cannot build what I don’t need en Here’s to taking what you came for // And here’s to running off the pain // And here’s to just another no man // If you want another // Say you need another respectievelijk zijn echte power lyrics, en die lijn wordt doorgetrokken naar track drie ‘Keep You On My Side’.

Dat het voor CHVRCHES af en toe ook iets ‘poppier’ mag, bewijst het in ‘Make Them Gold’. Het refrein is bijzonder upbeat en meezingbaar en meteen ook een van de hoogtepunten van het album. ‘Clearest Blue’ begint dan weer minimalistisch, met een lichte melodie die eigenlijk vooral in de achtergrond staat van Mayberry’s zang en waar, toegegeven, iets meer complexiteit in lijkt te ontbreken. We zien Mayberry ook voor het eerst in een meer kwetsbare rol: If ever I try to push away, you can just keep me there // So please say you’ll meet me // Meet me halfway. Het lied volgt een langzame, maar intrigerende opbouw tot het plots ontploft in een twee-toets-melodie waarbij je onmogelijk kan blijven stilzitten. Ondanks zijn ietwat trieste begin en teksten bezit ‘Clearest Blue’ toch over een feel good-factor om u tegen te zeggen.

Dat binnen de band niet enkel Mayberry over enig zangtalent beschikt, bewees CHVRCHES al op Bones: in de songs ‘You Caught The Light’ en ‘Under The Tide’ nam Doherty de microfoon over en hij doet opnieuw op het intrigerende ‘High Enough To Carry You Over’. Het nummer zorgt meteen voor het eerste heartbreak-moment: I never would’ve given you up if you only hadn’t given me up. Ook ‘Down Side of Me’ en het afsluitende ‘Afterglow’ zijn bijzonder zweverige songs die perfect in het gestroomlijnde karakter van Every Open Eye passen.

every-open-eye

Doorheen het album kan je één constante trekken: het is cleaner, strakker en gemakkelijker verteerbaar dan Bones. Waar het debuutalbum nog bozer en grotesker was en een gevoel van gecontroleerde chaos achterliet, staat Every Open Eye vol perfect getimede hooks. Alle overbodige bagage lijkt overboord gegooid, wat overblijft is een ‘CHVRCHES light’, die niet noodzakelijk beter of slechter is, maar wel anders, zonder aan de basis te komen.

Als er voor CHVRCHES een manier was om bij het grote publiek een doorbraak te forceren, dan is het wel met Every Open Eye, terwijl ook de fans van het eerste uur genoeg herkenbare elementen zullen terugvinden om ook van dit album te gaan houden.

Bij The Verge vatten ze hun mening van Every Open Eye als volgt samen: “You might not hear a better pop record this year”. Ze zouden wel eens gelijk kunnen hebben.

Every Open Eye ligt vanaf vandaag in de winkels en verschijnt ook op de populairste streamingdiensten.

 

 


 

 

Klik hier om producten in te laden

Reageer