Samsung stelde een poos geleden zijn Gear VR voor en geldt daarmee als een van de pioniers van virtual reality voor de consument. Maar wat is het toestel en hoe werkt het precies?
Wat is VR?
VR of virtual reality is, zoals de naam al aangeeft, een virtuele realiteit waarin je terechtkomt. Je krijgt dus het gevoel dat je je in een wereld bevindt die niet echt bestaat.
Hoe wordt VR gecreëerd?
Virtual reality zoals we die nu kennen wordt gemaakt aan de hand van computerprogramma’s en/of camerabeelden. Om je volledig in die beelden op te nemen en het doen aanvoelen alsof je echt in die wereld staat, wordt gebruik gemaakt van een VR-bril zoals de Samsung Gear VR.
De Gear VR heeft echter zelf geen ingebouwd scherm, maar maakt gebruik van de Samsung Galaxy S7/S7 Edge, S6/S6 Edge en S6 Edge +. Je hebt dus wel een Samsung-smartphone nodig als je van het toestel gebruik wilt maken.
Bij VR wordt het beeld op het scherm opgedeeld voor jouw beide ogen, waardoor je een stereoscopisch 3D-effect krijgt. Omdat jouw ogen volledig afgesloten zitten van de omgeving rondom je, en omdat de virtuele wereld met jou meebeweegt, krijg je een levensechte ervaring.
Samsung maakt hiervoor concreet gebruik van het Oculus-platform. Oculus had met zijn Rift zowat de eerste echte VR-bril klaar en is nu in handen van Samsung.
Het wordt pas echt leuk als je aan de slag gaat met de Oculus Mobile Software Development Kit (SDK): daarmee kan je namelijk zelf jouw virtuele werelden gaan bouwen.
Waarom VR?
VR biedt een totaal ander effect dan alle andere entertainmentmogelijkheden die we vandaag op de markt zien. Net omdat je volledig omgeven wordt door de bril, zit je echt in het virtuele landschap.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld een (3D-)film of een boek kan je dus niet gewoon opzij kijken om weer in de ‘echte’ wereld te komen. Kijk je met de Gear VR op je neus naar rechts, bekijk je gewoon dat stuk van de virtuele wereld. Een unieke ervaring, dus.
Wat vang je aan met de Gear VR?
Momenteel wordt de VR-bril vooral nog gebruikt om te gamen en voor allerlei promovideo’s. Een populaire is het rollercoasterprogramma, waarbij je plaatsneemt in een achtbaan.
Velen zien de toekomst van VR ook vooral in de gamewereld liggen: bedenk maar eens hoe een horrorgame overkomt als het lijkt alsof je zelf in de wereld rondloopt.
Een van de meest voor de hand liggende toepassingsgebieden kan je gerust ook in de filmwereld zoeken. Een goede blockbuster bekijken zal nooit meer hetzelfde zijn. Of wat dacht je van Netflix afschuimen, 360°-video’s op YouTube ervaren of een concert meemaken vanuit je luie zetel?
Ook voor reisbureaus kan het een interessant gadget zijn: mensen die een reis willen boeken, kunnen zo gewoon het hotel al eens op voorhand bekijken zonder daarvoor het vliegtuig op te springen.
Ook op opleidingsniveau kan de Gear VR gerust gebruikt worden: een student geneeskunde die een virtuele operatie uitvoert, bijvoorbeeld. De mogelijkheden zijn quasi eindeloos.
En de toekomst?
Met de Gear VR slaagt Samsung erin om virtual reality naar een breed publiek te brengen. Het toestel kost zelf amper 99,99 euro. Dankzij de ondersteuning voor Samsung-smartphones hebben de Koreanen ook meteen een grote afzetmarkt klaar.
Met zo’n breed scala aan toepassingsmogelijkheden en zo’n breed doelpubliek lijkt de toekomst van VR best rooskleurig. Bovendien brengt het een ervaring die geen enkel ander medium of toestel kan. Dit alles, gekoppeld aan een democratische prijs en een steeds groeiende interesse van ontwikkelaars, geeft de Gear VR enkel maar wind in de zeilen.
Reageer