Facebook, Samsung, Oculus, Cardboard: het zijn namen die je in 2015 waarschijnlijk regelmatig zal zien terugkomen in éénzelfde context: virtual reality.

We kennen virtual reality van in futuristische films en voor velen lijkt het ook meer science fiction dan werkelijkheid. Daar kan binnenkort echter verandering in komen, want virtual reality staat op het punt om volledig door te breken in het techlandschap.

Oculus en Facebook

Gamers zullen waarschijnlijk al langer vertrouwd zijn met Oculus Rift, een speciale bril die je hele gezichtsveld inneemt en je werkelijk ‘in’ een nieuwe, virtuele wereld brengt. Oculus is hiermee zowat de grote pionier in VR en richtte zich oorspronkelijk vooral op gamers. Het creëren van een virtuele wereld leent zich dan ook heel goed naar de ervaring waar gamers naar op zoek zijn: de rol aannemen van een ander personage en dat personage doorheen een fictieve wereld sturen.

In maart 2014 kwam er echter plots nieuws uit het Oculus-kamp met de melding dat het bedrijf opgekocht was door Facebook. Al snel deden er op het internet allerlei grapjes de ronde over FarmVille (een van de populairste spelletjes op de sociale netwerksite) in een virtuele realiteit met behulp van de Oculus-bril.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg wist de nadruk van de Oculus-bril dan ook meteen te verleggen van games naar een ‘cultureel ecosysteem’. Denk aan concerten of sportwedstrijden virtueel bijwonen, of vanuit je luie zetel een bekend museum bezoeken, bijvoorbeeld. Uit de overname is nog niets concreets gekomen, maar wees gerust dat er achter de schermen al plannen gemaakt zijn om binnenkort met iets nieuws naar buiten te komen.

Gear VR

De Oculus VR-bril maakte gebruik van de schermen van Samsung-smartphones om het beeld te genereren. Die ervaring zette Samsung er ook toe om zelf een virtual reality-bril te lanceren: de Gear VR. Die werd op de IFA-beurs aan het grote publiek getoond, maar bleef voorlopig nog weg van onze winkelrekken.

Dit komt voornamelijk omdat Samsung nog niet echt weet waar het precies met het toestel naartoe wil. Waarschijnlijk zal het zich in het begin ook vooral op zaken als concerten, films en games gaan richten. De Gear VR werkt met behulp van een Galaxy Note 4, Samsungs laatste topsmartphone.

Ook Sony waagt zich op de VR-markt met Project Morpheus. Die bril lijkt zich vooral op gaming te gaan richten, in combinatie met de PlayStation 4. Het moge duidelijk zijn: virtual reality is booming!

Een ietwat verrassende naam in de markt van VR-brillen, is Carl Zeiss. Het bedrijf, dat zich voornamelijk bezighoudt met cameraoptiek, stelde in oktober 2014 de VR One voor, een virtual reality-bril die compatibel is met zowel de iPhone 6 als de Samsung Galaxy Gear S5. Het opvallendste wapenfeit van de VR One is echter het prijskaartje: die kost slechts 99 dollar in de Verenigde Staten, minder dan de helft van de prijzen van concurrenten Samsung en Oculus. Meer zelfs: de bril is nu al te koop. Reden te meer voor Facebook en Samsung om hun VR-brillen zo snel mogelijk ook op de markt te brengen.

Een geval apart: Google Cardboard

Ook Google roert zich intussen op de VR-markt, maar dan op een heel eigen manier. Het maakt gebruik van een eenvoudige vouwconstructie uit karton die rond je smartphone komt en die je op een goedkope (en ietwat ludieke) manier een virtual reality-ervaring biedt.

Maar wat nu?

De technologie is er, de intentie van de fabrikanten ook, maar waarom breekt de VR-bril dan niet sneller door? Wel, noem het een beetje de stilte voor de storm. De CES-beurs staat voor de deur en daar verwachten we sowieso nieuws uit de VR-hoek: nieuwe toestellen, nieuwe toepassingen, nieuwe spelers en nog van dat lekkers.

Door de toenemende interesse in de VR-markt van verschillende bedrijven, en niet in het minst de alsmaar groeiende gamewereld, wordt virtual reality zeker en vast een ontwikkeling om rekening mee te houden in 2015.

Reageer