Hoezeer televisies nog steeds de voorkeur genieten van het gemiddelde huishouden, kiest een echte home cinemafan nog altijd voor een projector om een filmavondje echt af te maken. De LS10000 van Epson moet binnen het segment een absoluut toptoestel worden. Wij gingen aan de slag met de projector en gingen na of het apparaat zijn prijskaartje van 7000 euro kan waarborgen.

Eerste in zijn soort

Voor we aan het testen gaan, kan een klein beetje achtergrond over de LS10000 zeker geen kwaad. Aan het toestel hangt een stevig prijskaartje vast en dat heeft zo zijn redenen: het is de eerste laserprojector die Epson naar het grote publiek brengt, wat meteen de hogere prijs deels verklaart.

Soms is bigger wel degelijk better en als de grootte van het toestel een waardemeter van de beeldkwaliteit mag zijn, zit het met de LS10000 wel goed. Het toestel kan je nogal bombastisch noemen en is met zijn 18 kg ook absoluut geen lichtgewicht. Dit maakt installatie thuis er natuurlijk wel niet gemakkelijker op.

Daarom, en ook omwille van de professionele kalibratie die het bedrijf biedt, gingen we het toestel uittesten bij Home@The Movies in Breendonk.

Lasertechniek

Nieuw bij Epson is dus het gebruik van lasers, tegenover de klassieke, gewone lamp die voorheen altijd gebruikt werd.

epson-ls10000-2

De LS10000 is uitgerust met twee lasers, die elk een blauw licht uitzenden. Een daarvan gaat rechtstreeks naar het blauwe RLCD-paneel en zorgt dus voor blauwe tinten. De tweede laser wordt opgesplitst in rood en groen en vervolgens naar de juiste RLCD-panelen geleid. Op zich verschilt deze werking dus niet zozeer van een standaardlamp, waarbij het licht ook in deze drie kleuren onderverdeeld wordt.

Het gebruik van lasers brengt enkele voordelen met zich mee. Allereerst is er het verschil in levensduur: waar een klassieke lamp na zo’n 5.000 branduren doorgaans al fel van zijn pluimen verloren heeft, moeten deze lasers tot maar liefst 30.000 uren meegaan. Een gigantisch verschil, waardoor lampen (of in dit geval: lasers) vervangen zo goed als overbodig wordt. Om even te schetsen: als je gedurende tien jaar de projector elke dag vier uur gebruikt, zit je nog maar aan een kleine 15.000 branduren.

Ook een opwarmtijd is niet meer nodig. Bij gewone lampen duurt het altijd even om een maximale helderheid te bereiken, bij lasers is dit niet het geval.

Nog zo’n voordeel van lasertechnologie is dat de lichtopbrengst aangepast kan worden zonder dat daar een iris van nodig is. Een ‘gewone’ projector zal voor meer of minder lichtopbrengst zorgen door de lensiris net groter of kleiner te maken. De lichtsterkte van de lamp aanpassen gaat immers niet zomaar. Bij laser kan dat wel, waardoor je geen iris meer nodig hebt en je een hoger dynamisch contrast krijgt.

De beeldkwaliteit

Theoretisch zit het dus wel goed met de LS10000, maar wat wil betekent dat nu voor de beeldkwaliteit? Om die vraag meteen te beantwoorden: die is subliem.

We bekeken onder meer beelden van Mad Max: Fury Road, waarin heldere kleuren vaak afgewisseld worden met donkere scènes. Kleurweergave, scherpte, vloeiendheid en ook contrast zijn ongelooflijk goed en ook met de zwartweergave zit het meer dan oké.

Het is zelfs zo dat de projector bij een volledig zwart beeld absoluut geen licht zal uitzenden, waardoor je dus echt een pikzwart scherm krijgt. Epson doopt deze techniek ‘Absolute Black’.

epson-ls10000-3

Ook qua ruis levert de LS10000 knappe resultaten: de ruisonderdrukking doet goed zijn werk, waardoor je zo goed als geen last hebt van bewegingsruis. Schokkende beelden bij een snel bewegende camera worden dankzij frame interpolation voorkomen.

Uiteraard biedt de LS10000 heel wat kalibratiemogelijkheden en ook verschillende beeldmodi. Een walkthrough doorheen de beeldinstellingen leerde ons dat je met ‘Natuurlijk’ zowat het beste beeld krijgt en de kleurweergave is in deze preset schitterend.

De LS10000 ondersteunt ook 3D. Wij keken even naar Jurassic World in deze stand en die wist zeker te bekoren. Ook de brilletjes zijn zeer licht en voelen aangenaam aan.

Geen 4K

Voor de pixeltellers dienen we wel een niet onbelangrijke kanttekening te maken: de LS10000 is een Full HD-projector. Het toestel biedt dus geen native 4K, maar creëert wel een bijna-4K-beeld door een slimme upscaling.

Deze Super Resolution 4K scherpt het beeld aan, waarbij je kan kiezen uit vijf verschillende gradaties. Wil je een te korrelig beeld vermijden, ga je echter best niet verder dan de tweede instelling. Een 4K-upscaling met frame interpolation kan trouwens enkel als je van een Blu-ray of een andere 1080p/24-bron vertrekt.

Op gebied van scherpte hoef je dus wel enigszins een toegeving te doen ten opzichte van andere projectoren (al is dit natuurlijk relatief), maar als je bekijkt wat je er voor in de plaats krijgt, namelijk een schitterende kleurweergave, valt dat gemis best mee.

De Super Resolution-techniek doet ook meer dan behoorlijk zijn werk om 4K na te bootsen, en gekoppeld aan de algemene beeldkwaliteit van de projector zal je al je stinkende best moeten doen om een noemenswaardig verschil te zien.

epson-ls10000-4

Handig weetje: de LS10000 is uitgerust met HDMI 2.0-poorten met ondersteuning voor HDCP 2.2, wat inhoudt dat je in de (nabije) toekomst externe toestellen voor Ultra HD-materiaal, zoals Ultra HD Blu-ray spelers, kan aansluiten.

Gemotoriseerde lens

Voor extra gebruiksgemak bouwde Epson een gemotoriseerde lens in de LS10000 in. Dat zorgt niet enkel voor een eenvoudigere installatie, maar heeft ook als voordeel dat je jouw beeldverhoudingen snel kan aanpassen.

Niet alle beeldmateriaal wordt immers in dezelfde verhouding optimaal weergegeven en voor home cinema-fans die over een 2,35:1-scherm beschikken betekende dat de aankoop van een dure anamorfe lens. Omdat je met een simpele druk op de knop nu de verhouding volledig automatisch kan aanpassen, omzeil je dit probleem.

Je kan tot tien lensgeheugens opslaan, zodat je snel kan schakelen tussen verschillende formaten.

Stille werking

Een punt waar de consument niet altijd even veel bij stilstaat, is de geluidsproductie van een projector. Nochtans niet onbelangrijk aangezien die meestal niet zo heel ver van de zitplaats geïnstalleerd staat.

Gelukkig is de LS10000 enorm stil. In de Eco-stand hoor je het toestel gewoon helemaal niet en ook in de middelste instelling zal je echt al heel dichtbij moeten gaan luisteren om de ventilator te horen. Bij de hoogste stand hoor je die wel, maar het geluid is helemaal niet luid genoeg om te storen.

Conclusie

We begonnen dit artikel met de vraag of de LS10000 zijn hoge prijs kan waarborgen. Het antwoord is zeker een ‘ja’, al weten ze ook bij Epson dat het toestel niet binnen ieders portefeuille past. De LS10000 richt zich dan ook op een select publiek puristen, die graag een centje meer betalen voor een goede beeldkwaliteit.

En dat biedt het toestel ontegensprekelijk. De kleurweergave is uitmuntend, zwartwaarden zijn heel knap en het contrast uitstekend. Puur op beeldweergave zal je binnen deze prijscategorie niet snel een beter toestel vinden en het gebruik van de gemotoriseerde lens is een schitterende toevoeging.

Als minpuntje kan je het gebrek aan native 4K noteren, maar de Super Resolution-upscaling biedt een waardig 4K-effect. Bovendien weegt de algemene beeldkwaliteit veel zwaarder door dan het gebrek aan ‘echte’ 4K.

Als je niet per se het hoogst aantal pixels in huis wil halen (dat hoeft ook hoegenaamd niet), maar gewoon een uitstekende beeldkwaliteit wilt, is de LS10000 jouw ding. In deze prijscategorie zal je heel veel moeite moeten doen om een beter toestel te vinden.

[gap height=”30″]

[review]

Reageer