We zullen 2014 altijd herinneren als het jaar waarin de smartwatch bekend raakte bij het grote publiek. De eerste stappen in slimme horloges waren heel voorzichtig, maar 2015 lijkt het jaar te worden waarin de smartwatch grote stappen zal zetten.
Samsung en Sony gelden als pioniers in de smartwatchmarkt, maar dit jaar meldden ook andere fabrikanten zich in deze bloeiende wereld. Er werd gespeeld met functies, designs en besturingssystemen.
LG en Motorola kwamen met ronde exemplaren en wilden op die manier meer de feel van een echt horloge nabootsen. Ook Asus en Pebble kwamen met nieuwe toestellen, terwijl er ook nog talloze andere ‘kleintjes’ zijn die een eigen smartwatch (of een variant daarop) lanceerden.
Booming in 2014, tot volle wasdom in 2015
Waar 2014 de grote boom betekende voor smartwatches, zal 2015 meer dan waarschijnlijk het jaar zijn waarin de smartwatch (eindelijk) volwassen wordt en een definitieve vorm aanneemt.
De smartwatch is namelijk al een tijdje zijn juiste plaats op de markt van mobilia aan het zoeken. De komende maanden mogen we echter een duidelijke afbakening zien van hoe de smartwatch zich op de markt gaat oriënteren, met meer dan waarschijnlijk een grote indeling tussen smartwatches met en zonder simkaarthouder.
De eerste stap in deze richting werd al gezet door Samsung: de Galaxy Gear S biedt al de optie om een simkaart te plaatsen, waardoor je het toestel zelfstandig (dus zonder smartphone) kan gebruiken en er ook mee kan bellen en sms’en. De Gear S is daarmee de eerste in zijn soort en geeft, ondanks enkele gebreken, perfect aan waar de toekomst van smartphones kan liggen.
Apple als katalysator
De grootste reden waarom we in 2015 veel van de smartwatch verwachten, ligt vooral bij Apple. Komend voorjaar lanceert het bedrijf zijn eigen smartwatch, namelijk de Apple Watch. En als we de recente geschiedenis er even bijnemen, is dat reden genoeg om aan te nemen dat Apple de trend zal zetten om de smartwatch helemaal te doen doorbreken.
Tablets kwamen pas in de spotlight na de eerste iPad, en de iPhone betekende een revolutie op smartphonegebied. Eens Apple zich op een nieuwe productcategorie gooit, stijgt de populariteit van dat product plots enorm en zullen ook andere fabrikanten steeds meer smartwatches lanceren, die naar alle waarschijnlijkheid heel wat functies van de Apple Watch zullen overnemen.
De smartwatch anno 2015
Welke vorm zal de smartwatch de komende maanden dan gaan aannemen? We gaven het eerder al aan: verwacht zeker meer smartwatches die als standalone gebruikt kunnen worden, dus met de mogelijkheid om een simkaart in het toestel te plaatsen. Bellen en sms’en zal bij bepaalde slimme horloges dus geen probleem meer vormen.
De smartwatch zal waarschijnlijk ook meer functies krijgen die in het dagelijkse leven van pas kunnen komen. Denk maar aan betalingen die je via je horloge doorvoert, of identificatie op kantoor, bijvoorbeeld.
Apple heeft met Apple Pay al de eerste stappen gezet richting een geld- en bankkaartloze manier van betalen en het lijkt erop dat dit systeem meer aandacht zal krijgen de komende maanden.
De smartwatch is eigenlijk een meer geavanceerde uitloper van de activiteitstracker en elke smartwatch komt dan ook met functies die oorspronkelijk bij deze apparaten te vinden waren. Denk hierbij aan hartslagmeters, stappentellers, gps-functies, enzovoort. Uiteraard heeft ook de activiteitstracker heel wat verbeteringen ondergaan het laatste jaar, waardoor die nogal geavanceerde beestjes zijn op het vlak van gezondheidsmonitoring. Daardoor moet je als consument momenteel een beetje kiezen tussen de smartphone- en notificatiefuncties van je smartwatch enerzijds en de uitgebreide fitnesstracking van de activiteitsmonitor anderzijds.
Een toestel die het beste van beide combineert: het lijkt iets waar de markt naar snakt. Denk er maar eens over na: een toestel waarmee je kan bellen, sms’en en zelfstandig kan surfen dankzij een sim-kaart, maar ook waterbestendig is en over een hele resem sensoren beschikt en toegang heeft tot een veelvoud aan fitnessapps en -functies. Een apparaat waarop je verschillende armbandjes kan vastklikken, zodat je voor een sportieve of eerder een elegante look kan kiezen. Het totaalpakketje, zeg maar.
Het wordt uitkijken of we dit jaar zo’n toestel zullen zien verschijnen. Apple pakt het met de Apple Watch alvast anders aan: het apparaat komt in verschillende uitvoeringen, zoals een sportversie en een chique variant.
Conclusie
Het wordt zeker en vast een interessant jaar voor de smartwatch, al zal het succes van het toestel de eerstkomende maanden misschien nog niet heel hoge toppen bereiken. De grootste uitdaging voor de fabrikanten is een manier vinden waarop de consument het gevoel krijgt de smartwatch ‘nodig’ te hebben om zijn leven gemakkelijker te maken. Of we echt veel smartwatches in het straatbeeld zullen zien verschijnen, is momenteel nog geen certitude. Dat slimme horloges dit jaar een grote stap vooruit zullen zetten, is dat echter wel.
Reageer