Epic fails… wie kent ze niet, de talloze filmpjes waarbij chauffeurs stoten uithalen op de openbare weg dat het een lieve lust is. Dat die vele filmpjes zo vaak vanuit het Oosten komen, hoeft niet te verwonderen: Russische verzekeringsmaatschappij staan immers toe filmpjes van dashcams (dashboard camera’s) te gebruiken om eventuele schadeclaims te ondersteunen of aan te vechten. Een zwarte doos voor je wagen zeg maar…

Toegegeven: zoveel dashcams hebben we nog niet uitgetest (al komen ze ook steeds vaker in onze contreien voor), dus een eventuele vergelijking moeten we je tegoed houden. Toch zijn er een aantal parameters van de Transcend DrivePro 220 waar we na een test een mening over hebben kunnen vormen.

DrivePro-C

Design

Als eerste is er de vormgeving. Die is, om het onomwonden te stellen, fraai. Fraai zonder franjes. Stijlvol zwart, allerminst schreeuwerig… En dat is ook een vereiste: een dashcam hoort opvallend onopvallend te zijn, en discreet alles capteren wat de moeite waard is, zonder je aandacht af te leiden.

Zeker wanneer je ook al gebruik maakt van een (externe) gps, dan is het van het grootste belang dat de dashcam ook compact is, zodat er geen, of toch niet al te veel, chaos kan ontstaan op je voorruit. Vaak wordt er ook aangeraden om de dashcam achter de achteruitkijkspiegel te bevestigen. Als de omvang van de dashcam dit tenminste toelaat. Handig is dit evenwel niet, wil je de dashcam alsnog uit de wagen halen… Maar goed, door z’n geringe omvang is de DrivePro 220 geen belemmering voor het gezichtsveld.

DrivePro-A

Features

Steeds vaker worden de veelal kleine toestelletjes volgepropt met allerhande toeters en bellen, en dat is bij de DrivePro 220 niet anders. Een Lane Departure Warning System bijvoorbeeld, is een signaal dat geactiveerd wordt wanneer je per ongeluk van je rijstrook afwijkt of over een volle witte lijn gaat. Al lijkt de kans ons groot dat, wie vaak de baan op moet en dus ook geregeld bewust van rijstrook gaat veranderen, zich misschien snel zal ergeren aan het voortdurende gepiep. Het systeem wordt immers niet gelinkt met bijvoorbeeld de richtingaanwijzers, waardoor de DrivePro 220 onmogelijk kan afleiden wanneer je bewust, dan wel onbewust over de witte lijn gaat.

Verder hebben we ook nog het Forward Collision Warning System, waarbij je opnieuw een signaal hoort wanneer je te dicht bij je voorligger komt. Dit is evenwel een feature die bij veel (nieuwe) wagens reeds ingebouwd zit, maar goed, een gewaarschuwd man (of vrouw) is er twee waard zeker?

Een andere feature wanneer het echt fout loopt, is de G-sensor, die ervoor zorgt dat de camera wordt geactiveerd wanneer er toegenomen G-krachten worden geregistreerd, wat bijvoorbeeld het geval is bij een aanrijding. Bovendien zorgt de ingebouwde batterij ervoor dat het beeld nog even kan blijven lopen bij een ongeval. Niet onbelangrijk…

DrivePro-B

De ingebouwde GPS-ontvanger zullen waarschijnlijk slechts weinigen gebruiken, al lijkt het ons een handige feature wanneer je bijvoorbeeld op reis gaat of een roadtrip onderneemt. Zo zie je niet enkel de coördinaten op het scherm, het maakt ook mogelijk om nadien via Google Maps een gedetailleerde kaart te maken van de route die je hebt afgelegd.

Screenshot-Toolbox

In Parking Mode tenslotte is er een handigheidje van Transcend waardoor de dashcam ineens automatisch begint te filmen wanneer er beweging is rondom je wagen. De fabrikant geeft wel mee dat de ingebouwde batterij van de dashcam in deze modus sneller leeg zal zijn. Het pluspunt is dan weer dat je autobatterij niet dreigt leeg te raken (al lijkt het ons dat de belasting van een dashcam op je accu best wel zal meevallen…).

De Snapshot-functie staat je toe om snel een snapshot te nemen wanneer je iets hebt gezien dat klaarblijkelijk de moeite waard is om op de gevoelige plaat vast te leggen.

[gap height=”32″]

Hardware

De suction mount houdt deze DrivePro 220 stevig op z’n plek, het bijgeleverde 16 GB micro SD-kaartje zorgt ervoor dat je actiebeelden mooi opgeslagen blijven. De oudste filmpjes worden steevast overschreven (Looprecording), al zou het misschien toch raadzaam zijn het kaartje toch om de zoveel tijd eens volledig leeg te maken.

Een SD-kaart adaptertje is misschien wel handig, zodat je enkel de micro SD-kaart eruit hoeft te klikken, in de adapter te steken en alles ineens in je kaartlezer te duwen.

Het schermpje is 2.4 inch, wat naar onze mening ruim voldoende is voor een dashcam. Groot is ie dus niet, groots des te meer, deze DrivePro 220. In z’n compacte behuizing schuilt bijvoorbeeld een Full HD-camera, die met andere woorden kwalitatieve hoge resolutiefilmpjes kan opnemen. Het is ook verbazingwekkend hoeveel omgeving (een brede kijkhoek van maar liefst 130°) de F/1.8-lens kan weergeven.

DrivePro-D

Software

Transcend voorziet ook in een app op maat (zowel voor iOS als Android) waarmee een passagier bijvoorbeeld live kan kijken naar de filmpjes die op dat moment worden gemaakt. Overbodig? Misschien, maar het kan dus… Voor het overige kunnen ook de settings van de DrivePro 220 worden getweekt aan de hand van deze app.

Met de DrivePro PC Toolbox kan je zoals gezegd je hele route reconstrueren, wat een leuke feature kan zijn voor fanatieke reisbloggers, en gewoon leuk is om je zaken opnieuw voor de geest te kunnen halen.

[gap height=”32″]

Conclusie

De gevoeligheid van de DrivePro 220 staat misschien iets te strak afgesteld, waardoor de opnamefunctie soms iets te snel wordt geactiveerd. Maar in geval van een ongeval, is het zonder twijfel beter om te vroeg dan te laat te beginnen met opnemen. Je zou ook de G-sensor kunnen uitschakelen, maar wordt het hele concept van dashcamera’s dan niet teniet gedaan?

Voor de Transcend DrivePro 220 tel je om en bij de 130 euro neer, een relatief schappelijke prijs voor een stok achter de deur in geval van verzekeringsbetwistingen en voor wat toegenomen veiligheid wanneer je achter het stuur kruipt. Let wel: in landen als Oostenrijk, Luxemburg en Portugal zijn dashboardcamera’s verboden.

Niet enkel voor personenwagens, maar ook voor trucks kan dit een handig hulpmiddel zijn, iets waar Transcend voldoende op anticipeert door een voedingskabel te voorzien die zeker en vast voldoende lang is.

Over het algemeen kunnen we dus lovend zijn over dit type: de Transcend DrivePro doet wat een dashcam hoort te doen én meer. De setup is eenvoudig, de beelden fantastisch, ook bij nachtelijke ritten of wanneer je door een tunnel rijdt.

 

Reageer