Met blikvangers als HDR, Ultra HD en Ambilight hoopt Philips dit jaar de consument te overtuigen van zijn nieuwe reeks televisies.
De nieuwe line-up televisies werden voorgesteld op een Europees lanceringsevent in Brussel dat werd ingeleid door Steven Kou, topman van TP Vision, het bedrijf achter de Philips televisies in Europa.
Gesterkt door een mooi gamma liet die zich een stevige claim ontvallen: “We willen de nummer 1 op het vlak van televisies in Europa worden”. Best ambitieus in een markt met grote spelers als Samsung, LG en Sony.
Hoe ze dat gaan doen? Door volop te kiezen voor technieken als Ultra HD, HDR en Ambilight en vervolgens de televisies aan interessante prijzen in de markt te zetten. Maar ook door duurdere opties hier en daar weg te laten, zoals de weergave van 3D-beelden. Volgens Steven Kou is er amper nog vraag naar 3D bij de consument. Philips volgt hiermee dus de weg van Samsung, dat ook niet langer 3D opneemt in zijn nieuwe gamma.
Ultra HD
Alle televisies vanaf het middensegment en hoger zullen Ultra HD kunnen weergeven. Daartoe hebben zowat alle tv’s met het Android TV OS standaard de 4K-streamingdiensten van Netflix, Amazon en YouTube aan boord.
Tot de lancering van Ultra HD Blu-ray-spelers ben je echter aangewezen op Netflix 4K als grootste bron van 4K-materiaal. De diensten van Amazon zijn voorlopig enkel in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland beschikbaar.
HDR
Naast Ultra HD verwachten tv-fabrikanten vooral veel van High Dynamic Range (HDR). Bij Philips vertaalt zich dat als volgt: alle nieuwe Ultra HD-modellen zijn geschikt voor HDR-weergave. Net zoals bij Samsung ondersteunt Philips de open HDR10-standaard, en dus niet het (technisch onhaalbare) Dolby Vision.
Maar dat betekent niet dat de televisies de volledige HDR-kwaliteit gaan weergeven. Zo voldoet geen enkele van de nieuwe Philips televisies aan de voorwaarden om het UHD Premium keurmerk van de UHD Alliance te mogen dragen. Iets wat bij de nieuwe lichting high-end televisies van Samsung en LG wel het geval is.
De reden hiervoor is dat de helderheid van de panelen nog niet hoog genoeg is. De televisies in de 7601 Series hebben een maximale helderheid van 700 nits, waar het keurmerk een helderheid van 1000 nits voorschrijft.
Omdat er nog zo weinig HDR-materiaal beschikbaar is, heeft Philips hard gewerkt aan de HDR upscaling-engine. Die moet gewone beelden toch al een HDR-behandeling geven.
Ambilight
Een sterk verkoopsargument bij Philips TV blijft het Ambilight-systeem. Op zowat alle Ultra HD-televisies is het standaard aanwezig in verschillende vormen: aan twee, drie of alle zijden van de tv. Dit jaar volgen weer enkele leuke uitbreidingen.
We kregen onder meer een demo te zien van een app voor het aankomende Europees Kampioenschap voetbal. Die tovert de vlaggen van beide voetballanden op de wand achter je tv. Er is ook een leuke muziekfunctie waarbij de leds de muziek ritmisch volgen, en een echt disco-effect op je muur toveren.
Sterk de nadruk op Android TV
Philips was de eerste in Europa die volop koos voor Android TV als smart tv-platform. Naast de gebruikelijke apps in de Google Play Store zoals Netflix of Spotify Connect is Philips ook aan het werken aan een internet of things-ecosysteem onder de naam Home Control.
[mom_video type=”youtube” id=”93WdFfp_Ib8″ width=”853″ height=”480″]
In samenwerking met MyLifeGuard zal het drie losse toestellen lanceren waaronder een deurbel en camera, maar Home Control kan ook overweg met de Nest Thermostaat en de Philips Hue-lampen. Belt er iemand aan de voordeur aan, dan zal tijdens het tv-kijken je Ambilight-systeem of andere Hue-lampen rood kleuren, om maar één voorbeeld te geven. In welke regio’s de eigen apparatuur verkrijgbaar zal zijn, werd nog niet bekendgemaakt.
[gap height=”32″]
[gap height=”32″]
Reageer