Drie op de vier Belgen geven aan dat ze de wedstrijden van de Rode Duivels thuis gaan bekijken en dus niet op een openbaar evenement met groot scherm, zo blijkt uit een studie van Samsung. Bovendien heeft zo’n twaalf procent van de Belgen een nieuw televisietoestel aangekocht of gaat die er nog een aankopen.

Het EK ‘leeft’, en voorlopig is dat nog steeds meer het geval in de huiskamer dan in pakweg het Sportpaleis. Uit een onderzoek dat Samsung liet voeren door DVJ Insights blijkt immers 77% van de ondervraagde Belgen ervoor te kiezen om de wedstrijden voor het eigen scherm te volgen. De overige 13% bekijkt het EK liever op een groot scherm.

Voetbal kijk je niet alleen

Toch blijft voetbal een sociaal gebeuren. Zo’n 62% is van plan de wedstrijden van de Rode Duivels samen met familie te bekijken, terwijl 51% dat met vrienden gaat doen.

Leeftijd blijkt hierbij de grootste beslissende factor. Vooral wie ouder is dan 35 blijft het liefst thuis of kijkt bij vrienden. Wie jonger is, is meer geneigd om op groot scherm (16%) of op café (10%) te gaan kijken.

samsung-studie-2EK = goed voor de televisiemarkt

Grote sportevenementen hebben een positieve invloed op de televisieverkoop. Zo’n 12% van de ondervraagden gaf immers aan een nieuwe tv in huis te willen halen. In de meeste gevallen is het trouwens de man des huizes die hier het meest over te zeggen heeft.

Volgens Kris Hellebuyck, Product Manager TV bij Samsung België, is maar liefst 60% bereid om meer geld te betalen voor een televisie, net omwille van het EK. De deelname van de Rode Duivels is hierbij volgens hem heel belangrijk. Bovendien kiezen steeds meer Belgen voor grotere schermen met een betere kwaliteit: één op de vijf van de verkochte televisies heeft een schermdiagonaal van meer dan 55 inch.

De Belg, een routinedier

Bij voetbal hoort uiteraard ook een leuke sfeer. Belgen hebben hierbij blijkbaar ook enkele must-haves: chips, bier en een duivelse outfit.

 

Reageer