Televisietoestellen zijn vandaag de dag uitgerust met een karrenvracht aan extra’s en functies, maar die blijken eigenlijk niet zo belangrijk te zijn. Dat toont een wereldwijd onderzoek van researchbedrijf NPD DisplaySearch aan.
Dat vooral beeldkwaliteit zo hoog scoort, kan je moeilijk een verrassing noemen. Wat wel opvalt, is hoe laag eigenschappen als Ultra HD en OLED-tv’s staan. In het lijstje worden deze twee zaken immers helemaal niet zo doorslaggevend bevonden voor de consument. Enigszins tegenstrijdend, want Ultra HD en OLED moeten net de beeldkwaliteit, dat zo belangrijk blijkt, een nieuw elan geven.
Hoe komt het dan dat Ultra HD en OLED zo laag scoren? Het grootste struikelpunt lijkt hem in de prijs te zitten. OLED en Ultra HD zijn uiteraard nog redelijk dure technieken en dat lijkt de consument tegen te houden. De resultaten van het onderzoek lijken dit ook te staven: de aankoopprijs staat immers op nummer drie in de lijst en blijft dus een heel belangrijke factor.
Ook zaken als gebruiksgemak, een lage energiekost en naambekendheid van de fabrikant spelen een grote rol.
Opvallend is hoe weinig de consument let op zaken als design, 3D en internettoegang. Vooral omdat fabrikanten heel hard inzetten op dunne profielen, hoogwaardige materialen en een moderne afwerking. Helemaal onderaan vinden we het spiksplinternieuwe Curved-scherm, dat voor sommige fabrikanten een groot aandachtspunt geworden is. In de praktijk lijkt de consument echter nog helemaal niet warm te lopen om zo’n gebogen televisie in huis te halen.
Of deze resultaten een invloed zullen hebben in de keuze van de speerpunten bij de fabrikanten, betwijfelen we. Maar het onderzoek biedt in ieder geval stof tot nadenken.
Reageer