Nautilus is en blijft een unieke combinatie van ongebreidelde ambitie en revolutionair design: het resultaat van echt buiten vaste kaders denken en de perfecte samenvatting van de filosofie van het merk Bowers & Wilkins.

Om de dertigste verjaardag van deze iconische luidspreker te vieren, heeft
Bowers & Wilkins een uniek paar Nautilus-luidsprekers met een sprekende
Abalone Pearl-afwerking gemaakt. Pearl, parelmoer in het Nederlands, is de
perfecte kleur voor een 30-jarig jubileum en het is de kleur van de
binnenkant van de schelp van het weekdier dat de inspiratie vormde voor de naam Nautilus.

Nu, 30 jaar na zijn introductie, is Nautilus nog altijd de meest visueel
aansprekende luidspreker op de markt. Hieruit blijkt eens te meer hoe
bijzonder en baanbrekend de visie was van oprichter John Bowers, die kort
voor zijn dood het initiatief nam tot het Nautilus-project, en van Laurence
Dickie, de hoofdtechnicus die dit idee bewaarheid maakte.

Het basisidee voor Nautilus was op zich eenvoudig, maar ook een enorme
uitdaging: “Maak een luidspreker die niet als een luidspreker klinkt”. Aan
de uitvoering van deze bijzonder ruime beschrijving van wat er moest
gebeuren werden geen tijdsbeperkingen en vrijwel geen beperkingen met
betrekking tot de praktische uitvoerbaarheid of kosten ervan gesteld. En
dit leidde tot een radicaal project van vijf jaar waarin werd onderzocht
hoe veel negatieve effecten van de luidsprekerbehuizing door een innovatief ontwerp konden worden voorkomen. Het resultaat van dit proces was Nautilus, een technologische revolutie op het gebied van luidsprekers die het concept van de exponentieel tapse buis voor luidsprekers introduceerde. Deze Nautilus-buis, die uiteindelijk een Queen’s Award for Innovation zou winnen, was slechts een van de vele voor het Nautilus-project ontwikkelde innovaties die van invloed zijn geweest op alle productontwerpen die Bowers & Wilkins daarna uitbracht. Naast de al even opmerkelijke 801, de favoriet bij professionals in de muziekindustrie wereldwijd, heeft Nautilus er in belangrijke mate aan bijgedragen dat Bowers & Wilkins wereldwijd het toonaangevende audiomerk is geworden dat het nu is.

Nu, 30 jaar later, wordt Nautilus nog altijd op dezelfde arbeidsintensieve
manier met de hand gebouwd. Dit is bijzonder gezien het feit dat juist
Bowers & Wilkins de productie van hoogwaardige luidsprekers naar nieuwe
normen van geautomatiseerde precisie heeft getild. Alleen al het bouwen van één luidsprekerbehuizing kost meer dan een week. En dan is er nog niets geschuurd, geverfd of gepolijst. Het is daarom niet vreemd dat de vraag naar de Nautilus gedurende deze 30 jaar het aanbod altijd heeft
overtroffen: de wachtlijst voor een nieuw model bedraagt momenteel twee
jaar.

Nog altijd is er geen ander product binnen de audiobranche dat zich qua
geluid of uiterlijk kan meten met Nautilus, onverminderd iconisch op het
gebied van radicaal denken en revolutionair design. De Abalone Pearl
afwerking van het 30th Anniversary-paar is een prachtig eerbetoon aan een
van de meest legendarische luidsprekers ooit.

Dave Sheen, Brand President van Bowers & Wilkins, zei over dit 30-jarige
jubileum:

“Binnen alle elementen van ons productassortiment blijft Bowers & Wilkins
zich verbinden tot verdere ontwikkelingen voor de toekomst van hoogwaardige
audio, maar Nautilus blijft voor ons allemaal van het allerhoogste belang.
In deze luidspreker brengen we duidelijk alles naar voren wat uitzonderlijk
is aan Bowers & Wilkins en aan onze aanpak om ’s werelds best klinkende en mooist ontworpen audioproducten te maken, zonder concessies.” In Beyond The Curve <https://youtu.be/DHQvuhaICbE> verkent Bowers & Wilkins de geschiedenis van de icoon haar luisteraar een kijkje geeft in de opnamestudio van de artiest.

Nautilus is verkrijgbaar in drie standaardkleuren: Midnight Blue Metallic,
Silver en Black. Bowers & Wilkins biedt ook een afwerking op klantvraag
aan, waarbij de kleur van het product tegen meerprijs wordt afgestemd op
elke willekeurige door de klant gekozen referentie.

Reageer