Dyson Hot

Sinds vorig jaar is Dyson’s alternatief voor de ventilator – de Air Multiplier – op de Belgische markt. Om het product extra te promoten werd hoofdingenieur David Dos Reis uitgenodigd in Antwerpen. We spraken met hem over de achterliggende technologie en de manier van werken bij Dyson.

Eerste ventilatoren voor Dyson

Bij het horen van de naam Dyson denkt men meteen aan de stofzuigers van ontwerper en oprichter James Dyson. Maar het Engelse bedrijf heeft ondertussen al meer producten op zijn palmares zoals kruimelzuigers en handdrogers, en sinds kort ook ventilatoren.

Onder de naam Air Multiplier liggen sinds vorig jaar in ons land een viertal producten in de rekken. Verantwoordelijk voor het design en de ontwikkeling van deze reeks is David Dos Reis, Lead Design Ingenieur bij Dyson.

Handdroger bracht Dyson op ideeën

“Bij Dyson werken we steeds aan technologieën. De Air Multiplier zou er niet gekomen zijn als onze ingenieurs niet iets vreemds ontdekten toen ze werkten aan de Airblade, onze handdroger. In plaats van je handen te drogen met warme lucht – die het water op je handen doet verdampen – blaast de Airblade een superdunne laag lucht aan hoge snelheid uit. Die schraapt het water als het ware van je handen, en laat ze droog achter. De ingenieurs zagen dat ook de omgevingslucht werd aangezogen.”

Het was de aanleiding voor een nieuw idee: de ventilator. Wat meteen opvalt in vergelijking met de typische ventilator is het gebrek aan bladen of rooster. Hoe werkt de Dyson ventilator dan? “De lucht wordt aan de achterzijde aangetrokken (33 liter/s) door een energie-efficiënte borstelloze motor. Door technologieën te gebruiken die ontleend werden aan onder meer vliegtuigmotoren ontstaat zo een krachtige luchtstroom. De lucht wordt versneld en geconcentreerd door deze doorheen een zeer smalle ringvormige opening te stuwen. Door ook extra lucht achteraan en rond de ventilator aan te trekken, wordt deze lucht tot 18 keer versterkt. De Air Multiplier was geboren.”

En zo gaat het meestal bij Dyson, zegt David. Een verbeterde technologie in één product kan leiden tot een ander product. En vaak ook een efficiënter product: zo verbruikt de Air Multiplier evenveel elektriciteit (40W) als een standaard ventilator maar is het verfrissend effect groter. Het wegvallen van de bladen is bovendien veiliger en zorgt voor meer schoonmaakgemak.

Doordat het gewicht van de machine zich helemaal onderaan de basis bevindt – en niet ter hoogte van de bladen – ontstaan er extra mogelijkheden. Zo wordt van dit gewicht handig gebruikt gemaakt bij het kantelen van de ventilator. De ventilator hoeft niet vastgeklemd te worden wanneer je even de richting van de luchtstroom wil aanpassen.

Ook bijverwarming en ventilator in één

Naast de drie ventilatoren – een tafelmodel en twee vloerstaanders – heeft Dyson ook een ventilator die warme lucht produceert, de Dyson Hot. Een ingebouwd warmte-element produceert tot 37°C warme lucht en warmt snel een kamer op. Een sensor schakelt het toestel uit wanneer de gevraagde temperatuur bereikt is. Bovendien raakt de Hot (ref. AM04) minder snel stuk. In tegenstelling tot de typische bijverwarmingstoestellen raakt de grille niet verstopt en vervuild met stof, wat voor een verkorte levensduur en nare geurtjes kan zorgen.

Nauwgezet en duurzaam design

“Al onze toestellen ondergaan stevige duurzaamheidstesten. Ze moeten het tien jaar kunnen uithouden, gedurende negen uur per dag. Niemand in de industrie kan zo’n cijfers voorleggen.”

Het is dan ook niet verwonderlijk dat aan de ventilatoren zo’n vier jaar werk vooraf ging. “Het begint met een idee dat moet rijpen. Je moet maquettes maken en je idee fysiek uitwerken, zien of het wel klopt. Je moet de onderdelen gemaakt krijgen en ze testen. Soms heb je ideeën maar zijn de productietechnieken er gewoon nog niet klaar voor. Je moet leveranciers zoeken en ze samenbrengen.”

“Als designer moet je bovendien fouten kunnen en mogen maken, en leren van die fouten. In elk fase van het designproces zijn er telkens wel verschillende problemen op te lossen, of krijg je nieuwe ideeën. We brengen een product enkel uit als het een significante verbetering is van een bestaand product, of dat nu van ons is of van een ander merk. Als je me vraagt naar de volgende generatie moet ik je het antwoord schuldig blijven (lacht). We stoppen bovendien nooit met ontwikkelen als het product op de markt is gekomen. We proberen het beter te maken.”

Always pushing the boundaries en blijven volhouden. Het motto van Dyson en zijn ingenieurs.

Reageer