Ambilight-technologie blijft televisiekijken tot een unieke, meeslepende ervaring maken, 20 jaar nadat de eerste tv’s op de IFA in 2004 werden gelanceerd.
Het Ambilight-systeem viert al 20 jaar succes als een werkelijk opmerkelijke technologie die uniek is gebleven op de tv-markt en die tegelijkertijd steeds populairder wordt bij consumenten, de media en grote retailers.
En als je het eenmaal geprobeerd hebt, is er geen weg meer terug! Een verbazingwekkende 35 miljoen Ambilight-tv’s hebben al blije eigenaren gevonden, waarbij meer dan 80% zegt dat hun volgende tv Ambilight moet hebben. Daarmee is het systeem een van de populairste consumentenelektronicatechnologieën die ooit onder het merk Philips is gelanceerd.
De reis begon in september 2004 op de IFA Show in Berlijn, met een breed scala aan met Ambilight uitgeruste LCD- en Plasma-tv’s die de Philips Hall domineerden. En nu bereikt de technologie een nieuw hoogtepunt – onder Philips TV-merkbeschermers TP Vision – met de lancering van de meest geavanceerde versie Ambilight plus op de nieuwe vlaggenschip OLED+959 TV.
Ambilight werd oorspronkelijk gelanceerd om de belasting van de ogen te verminderen en tegelijkertijd een groter contrast te creëren voor consumenten die langere tijd televisiekijken in bijna volledig donkere kamers.
Het systeem integreert intelligente sfeerverlichting aan de achterkant van de tv, waarbij Ambilight een continu veranderende halo van gekleurd licht op de muur achter het toestel projecteert, waarbij de kleuren precies overeenkomen met de kleuren op het scherm.
Sinds de oorspronkelijke lancering heeft Ambilight 12 grote upgrades gehad, waarbij het systeem steeds geavanceerder en krachtiger is geworden. In dezelfde periode zijn de tv-randen ook kleiner geworden tot een absoluut minimum, wat samen met de verbeterde prestaties van Ambilight een van de grootste voordelen van het systeem heeft onthuld: de indruk dat het beeld op het scherm zich ver buiten de randen van de set uitstrekt.
Ambilight werd in 2004 gelanceerd met CFL’s (koude fluorescentielamp) die dezelfde kleur aan beide kanten van het scherm lieten zien. Dit werd in 2006 snel gevolgd door de ‘stereo’-versie die verschillende kleuren aan beide kanten kon laten zien en de ‘surround’- en ‘full surround’-versies die aan drie en vier kanten van de set waren gemonteerd.
Ook in 2006 maakte Philips TV bekend dat er al 1.000.000 Ambilight-toestellen waren verkocht. Deze mijlpaal werd in 2007 op de CES in Las Vegas gevierd met de nog steeds duurste Ambilight-tv ooit gemaakt, met 2250 De Beers-diamanten op de speciale achterwand.
2007 was ook het jaar waarin Ambilight de spaarlampen verruilde voor ledlampen. Hiermee begon een nieuw tijdperk van verfijning voor het systeem. Hierdoor kon het systeem onafhankelijk en nauwkeurig kleuren afstemmen op lokale gebieden binnen het scherm. Ook werd het vlaggenschipmodel Aurea gelanceerd, waarbij de Ambilight-functie was uitgebreid naar de rand van het toestel.
TP Vison blijft investeren in de ontwikkeling van de Ambilight-technologie en introduceerde in 2022 de Next Gen-versie, waarmee het aantal kleuren per LED werd verhoogd van drie naar negen en de intensiteit en grootte van de halo verder werden vergroot.
En nu, met de lancering van de nieuwe 65OLED+959 TV, presenteert TP Vision de meest geavanceerde versie van het systeem met Ambilight. Bovendien tilt het meeslepende kijkplezier naar nieuwe hoogten door meerdere lenzen toe te voegen aan de afzonderlijke kleuren-LED’s aan de achterkant.
Met Ambilight Plus kunt u een dynamischere, grotere halo met een hogere resolutie creëren en tot vier verschillende halo’s op verschillende dieptes projecteren om een nieuw tweedimensionaal effect toe te voegen aan het algehele meeslepende effect.
Reagerend op de 20e verjaardag van Ambilight zei Johnson Su, General Manager Europe TP Vision: “Dat een technologie uniek en zo enorm relevant blijft en nog steeds steeds populairder wordt in twintig jaar, is bijna ongehoord. Het is een bewijs van hoe geldig het oorspronkelijke idee van Ambilight was, maar ook van hoe het systeem door de jaren heen voortdurend is verbeterd. En met Ambilight plus kan ik met genoegen zeggen dat we de beste versie van het systeem tot nu toe introduceren.’
Twintig jaar later is Ambilight nog steeds een succes en is het nog steeds de enige technologie die echt opvalt op de markt voor consumententelevisies.
Reageer