Kinepolis in Madrid

Hoelang is het geleden dat je een film in de bioscoop zag? Een paar maanden geleden? Nog langer? Dat is het probleem. Met nieuwe technologieën als laserprojectie en Dolby Atmos-geluid wil Kinepolis de bioscoopbeleving maximaliseren.

Meer en meer mensen kijken thuis films op steeds grotere en kwalitatief sterke televisieschermen met bijhorend surroundgeluid. En als we thuis niet kijken dan doen we dat wel onderweg op onze smartphones, laptops of tablets. Dat is slecht nieuws voor de bioscoopindustrie.

Maar de bioscopen vechten terug, met technologische vernieuwingen. In België hebben we het geluk dat een grote speler als Kinepolis niet vies is van innovatie. Toen Kinepolis Brussel in 1988 opende als eerste en grootste megaplex ter wereld met 24 zalen en 6827 zetels, was het er als de kippen bij om Lucasfilm’s THX te installeren, en al kort na de opening werd de toen revolutionaire Imax-zaal voorzien.

De innovaties op beeld- en geluidstechnisch vlak bleven de voorbije kwarteeuw maar komen. De digitalisering van het geluid met spelers als DTS, Dolby Digital en Sony Dynamic Digital Sound was een zeer grote stap voor de cinema-ervaring. Het frequentiebereik werd veel uitgebreider en het vervelende ruis in stille periodes van een film behoorde voorgoed tot het verleden.

Een andere grote stap was de introductie van digitale projectie in de cinema met de DLP-technologie van Texas Instruments. Iets later kwam 3D, een techniek die overigens niet nieuw was. Alles met de bedoeling om van een avondje cinema een onvergetelijke ervaring voor de oren en ogen te maken, verklaart Bob Claeys, R&D Directeur bij Kinepolis Group.

Omdat Kinepolis ten allen tijde cinema wil blijven heruitvinden, zet het nu stevige stappen met de implementatie van gesofisticeerde systemen die de overgang naar films met een hogere framerate, meer 3D, een hogere resolutie (4K), meer lichtopbrengst en contrast en een groter kleurenbereik moeten mogelijk maken.

Wereldpremière laserprojector Barco

Een nieuwe stap in dat verhaal vormt de wereldpremière van Barco’s nieuwe projector die met lasertechnologie werkt. Kinepolis plaatst er vier in de bioscopen van Madrid, Rijsel, Antwerpen en Brussel.

Barco’s laserprojector is de enige ter wereld die in staat is om 4K-content te tonen tegen 60 beelden per seconde en om 3D-films te projecteren in 4K-resolutie bij een uitzonderlijke lichtsterkte van liefst 60.000 lumen. De laserprojector zorgt voor een ruimer kleurenpallet en een betere contrastverhouding. Bovendien ligt het energieverbruik 40% lager dan de huidige projectoren. Een win-win op alle vlak dus.

Barco laserprojector 3D 4k 60fps

Om het belang van deze lancering beter te begrijpen, moeten we eerst even de huidige manier van projectie bekijken. Al meer dan tien jaar wordt er gebruik gemaakt van digitale projectoren. Maar die hanteren als lichtbron een 60-jaar oude technologie: de Xenon-lamp, bekend van de automobielindustrie.

Maar één van de grote nadelen van Xenon is dat de helderheid van de lamp fel afneemt na verloop van tijd. In Kinepolis bijvoorbeeld is de lamp na 500 uur projectie al aan vervanging toe.

Een bijkomend probleem, dat zich vooral voordoet bij de projectie van 3D-films op grotere schermen, is dat de Xenon-lamp te weinig licht uitstraalt om een goede beleving van 3D te garanderen. De combinatie van de lichtverliezen in de projector en het verduisterende effect van het brilletje (door de polariserende filter) maken dat al snel zo’n 80% van het licht verloren gaat. En dat heeft zijn consequenties op de beeldkwaliteit.

De populariteit van 3D heeft dus te lijden onder deze minder goede projectoren, maar dat is nu verleden tijd met de laserprojector.

Hoe werkt de Barco laserprojector?

De Barco laserprojector integreert de lasers volledig in het systeem. Zes smalle lasertubes (telkens twee voor de drie primaire kleuren rood, groen en blauw) sturen het licht naar een 4K-chip. Met 4K worden de beelden geprojecteerd op het scherm in een resolutie van bijna 9 miljoen pixels per frame.

Doordat het laserlicht heel nauwgezet gericht wordt op een klein gebied in de projector, treden er amper lichtverliezen op in de projector en vindt de lichtbundel maximaal zijn weg naar het projectiedoek. Het resultaat is twee- tot driemaal meer licht dan bij de huidige projectoren. Ook de spreiding van het licht over het hele scherm is beter.

Beter licht zorgt op andere vlakken voor bijkomende voordelen. Op kleurenvlak scoort de Barco laserprojector goede punten. Er kunnen meer kleuren getoond worden dan de huidige cinema-standaard DCI. Vandaag kunnen de projectoren slechts 40 procent van alle kleuren die wij als mens waarnemen reproduceren. Met laserprojectoren wordt dat opgekrikt naar 60 procent.

Bovendien is de laserprojector erg efficiënt. De lichtsterkte blijft over de hele levensduur van de projector erg hoog, met nog 80% overschot na 30.000 uur projectie.

Tijdens onze kijktest van het derde deel van The Hobbit in een volledig uitgerust Laser Ultra-zaal in Kinepolis kunnen we deze sterke eigenschappen alleen maar bevestigen. We keken in 3D, 4K, aan 48 fps en in Dolby Atmos-geluid. Dit is het beste wat we op beeldvlak al gezien hebben. Contrast en kleuren zijn uitmuntend en de 3D-projectie is indrukwekkend en levendig zonder dat er sprake is van crosstalk. Ook het fenomeen speckle – korreligheid in het beeld als gevolg van de projectie van de laser op het scherm – is tot een minimum herleid.

Het prijskaartje voor dergelijk spektakel is niet min. Reken op minstens 15 euro per persoon, versnaperingen en parking niet inbegrepen.

the-hobbit-the-battle-of-the-five-armies

Overgang naar digitale cinema

Voor Kinepolis vormt de Barco laserprojector de kers op de taart in de overgang van 35mm film naar een volledig digitale cinema. In combinatie met het Dolby Atmos-geluidssysteem met 64 unieke kanalen zal het de volgende jaren voor een ongeziene technologische vooruitgang in de filmgeschiedenis en commerciële bioscopen zorgen. Voor filmliefhebbers alleen maar goed nieuws…

Reageer