Dyson Expo Gent

Producten beter maken zit ingebakken in het DNA van James Dyson en zijn ingenieurs. Momenteel loopt een tentoonstelling in het Design Museum Gent die een unieke blik werpt op het designproces bij Dyson.

De Britse uitvinder James Dyson heeft een hele weg afgelegd sinds hij iets meer dan 20 jaar geleden de allereerste stofzuiger met cycloontechnologie lanceerde. Nu is Dyson een internationaal technologiebedrijf met wereldwijd meer dan 4300 mensen in dienst waaronder 1700 ingenieurs.

De focus op technologie heeft ervoor gezorgd dat Dyson zich niet laat vastpinnen op één productcategorie. Zo bracht het in 2000 een wasmachine op de markt die technisch zijn tijd ver vooruit was, maar te duur was om te produceren. Later volgden nog met meer succes kruimelzuigers, handdrogers en ventilatoren. Producten die al langer bestonden maar een fikse upgrade kregen door de designers van Dyson.

In de tentoonstelling ‘Dyson Design: Geheimen onthuld’ kan je mooi het designproces bij Dyson van start tot finish volgen, vertelt Dyson Design Ingenieur Nick Schneider die ons doorheen de expo leidt. “Hier krijg je een uniek inzicht op de werkwijze van ons team. Veel van de prototypes en opstellingen zijn gepatenteerd en beschermd tegen kopiëren, en dus is het uitzonderlijk dat deze aan het grote publiek worden getoond.”

Notaboekjes als rode draad

Een rode draad doorheen de tentoonstelling vormt het RDD-notaboek. RDD staat voor research, design and development. Elke ingenieur krijgt op de eerste werkdag bij Dyson zo’n schetsboek in de handen gestopt. In dit schetsboek moet elke ingenieur zijn ideeën, concepten en schetsen neerpennen. Het boek doet dienst als bewijs van een ontwerp, en mag niet gedeeld worden buiten het bedrijf. Elk boek wordt in een intern archief opgenomen. Op de tentoonstelling is een replica te zien van het eerste RDD-boek van één van de eerste ingenieurs bij Dyson, Pete Gammack, die ondertussen aan zijn 142ste boek bezig is.

Succesvolle ideeën en schetsen worden vervolgens verder ontwikkeld in verschillende stadia. In de tentoonstelling wordt dit proces geïllustreerd aan de hand van de Dyson Ball sledestofzuiger. Een innovatieteam van zo’n 80 ingenieurs ontwikkelt concepten en onderzoekt met behulp van prototypes of het product haalbaar is.

 

Proefopstellingen en prototypes

Nick Schneider legt het proces uit. “Bij Dyson werken we met verschillende prototypes en proefopstellingen (rigs) vooraleer het product op de markt komt. Proefopstellingen kunnen we snel opzetten: op een dag gaan we vlot van concept naar een proefopstelling. We gebruiken hiervoor zo’n beetje alles wat voorhanden is. Van handgemaakte modellen in karton en kunststof, over opstellingen in plaatmetaal en reeds bestaande onderdelen tot 3D geprinte prototypes op basis van CAD. Wist je dat Dyson momenteel de grootste afnemer is van SLS-poeder voor 3D-printers in het Verenigd Koninkrijk?”

“Het voorbeeld van de Dyson Ball in deze tentoonstelling illustreert dit perfect. Verschillende proefopstellingen tonen het ontwikkel- en designproces van deze stofzuiger. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de mogelijke configuratie van motor, filter en snoeroprolmechanisme, of naar de akoestiek, luchtstroom of het stuurmechanisme. De proefopstellingen laten ons toe zonder afleiding elk onderdeel minutieus te bestuderen.”

Op het einde van het designproces volgt een visuele proefopstelling, die een goede benadering vormt van hoe het product er uiteindelijk zal komen uit te zien. Na goedkeuring door James Dyson himself komt het terecht bij het team voor New Product Development (NPD). Zij moeten ervoor zorgen dat het concept wordt omgezet naar een volledig werkende machine of toestel.

Nick Schneider: “Het doel van het NPD-team is om van een productconcept met een wazig beeld in kleine stappen over te gaan naar een steeds scherper beeld of eindproduct. Doorgaans blijven er op het einde van de rit dan nog twee soorten proefopstellingen over: een met de hand geschilderd model die toont hoe het apparaat er exact zal uitzien, en een wit SLS-werkmodel die samen met de definitieve ontwerpen naar de fabriek in Maleisië wordt gestuurd.”

Productie en testen

In Maleisië wordt vervolgens de productie voorbereid door de juiste onderdelen en gereedschappen te bestellen die nodig zijn om het toestel te fabriceren. Voordat het toestel in productie gaat, moet het door een hele batterij tests die eventueel nog zwakke punten aan het licht kunnen brengen.

Nick Schneider: “Het testprogramma is erg rigoreus. Sommige tests laten we uitvoeren door machines zoals de proefopstelling voor een slagtest van onze draadloze stofzuiger DC62. Andere tests gebeuren door mensen in levensechte situaties. Zo moeten bijvoorbeeld de stofzuigers honderden rondjes afleggen op een speciale hindernissenbaan.”

Andere uitvindingen

Het zijn niet alleen stofzuigers waar alles om draait bij Dyson. Op de expo maak je ook nader kennis met andere ingenieuze uitvindingen en producten zoals de Airblade handdroger en de nieuwste versie van de Cool ventilatoren. Of de recent gelanceerde Airblade Tap, een waterkraan en handdroger in één.

Ben je geïnteresseerd in design en wil je eens een unieke blik achter de schermen van Dyson krijgen? Bezoek dan zeker de tentoonstelling die loopt van zaterdag 29 maart tot maandag 9 juni 2014 in het Design Museum van Gent.

Reageer