Ambiente 2024: Een Uitnodiging tot Inspiratie, Innovatie en Duurzaamheid

Ambiente, ’s werelds toonaangevende beurs voor consumentengoederen, staat bekend om zijn vermogen om de nieuwste trends, innovaties en ontwikkelingen op het gebied van design en interieur samen te brengen. Het evenement, gehouden in Frankfurt, Duitsland, trekt jaarlijks duizenden exposanten en bezoekers van over de hele wereld. Met de focus op ambiance, lifestyle en duurzaamheid is Ambiente 2024 klaar om een buitengewoon platform te bieden voor professionals en consumenten op zoek naar inspiratie en nieuwe zakelijke mogelijkheden.

Flashback naar Ambiente 2023

“Wow – de comeback was sensationeel en overweldigend”, opent Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs, het gesprek

Na een pauze van meer dan twee jaar, kwam de internationale consumentengoederensector eindelijk weer samen in Frankfurt. De drie consumentengoederenbeurzen namen het hele beursgebouw in beslag en verwelkomden 154.000 bezoekers uit 170 deelnemende landen.

“De hoge mate van internationaliteit en de geweldige tevredenheid overtroffen alle verwachtingen. Frankfurt is de one-stop shop voor de wereldwijde consumentengoederensector”, aldus Uherek. In de volgeboekte beurshallen was er vijf dagen lang euforische reünievreugde en een levendige bestelstemming.

“Met de drie toonaangevende beurzen samen zijn we erin geslaagd wereldwijd unieke synergie-effecten te creëren. Ons markt onderzoek bewijst dit. Nu is het tijd voor fine-tuning, er is potentieel voor optimalisatie dat we willen benutten”, voegt vicevoorzitter Philipp Ferger eraan toe.

Fast Forward naar Ambiente 2024

Voor 2024 worden optimalisaties doorgevoerd rekening houdend met de feedback van exposanten en bezoekers om zo groeipotentieel voor nieuwe exposanten en om de routing voor de verschillende doelgroepen te verbeteren.

“We zijn blij met de enorme omboekingsgraad op alle drie de beurzen – in principe zijn WE al overboekt. Ook de grote spelers zijn terug op Christmasworld en
Creativeworld. Dat is een geweldig teken van vertrouwen van de industrie en spoort ons aan om het volgend jaar nog beter te doen”, zegt Fischer. om het volgend jaar nog beter te doen,” zegt Ferger.

De uitdaging is nu om aan alle behoeften te voldoen en ruimte te creëren voor groei in een volgeboekte beurs. ruimte voor groei in een volgeboekt beurscentrum: “We zijn in contact met de bedrijven om geschikte ruimte aan te bieden. Als beursorganisator willen we onze exposanten de best mogelijke plaatsing en tegelijkertijd de grootst mogelijke variatie voor onze bezoekers”.

Wat is nieuw in 2024?

Alle tekenen wijzen op groei in termen van kwaliteit en kwantiteit – vooral bij Ambiente Dining en Working en in het Global Sourcing gedeelte van Ambiente en Christmasworld. In het Dining blijft Ambiente wereldwijd de ongeëvenaarde nummer 1 met een unieke verscheidenheid aan producten voor tafel, keuken en huishouden. “We zijn in gesprek met veel exposanten die niet exposeerden in 2023. We bespreken momenteel bijvoorbeeld plaatsingsmogelijkheden met Fackelmann, Kuhn Rikon en Zwiesel.

De nieuwe indeling in het westelijke deel biedt korte afstanden en optimale structuren voor de kopers. Er zijn hier slechts kleine optimalisaties”, legt legt Ferger uit.

Voor een betere beschrijving van de productassortimenten worden de productgroepen in hal 9.2 omgedoopt tot “Clean Home & Storage Solutions” en in hal 9.3 tot “Top Deals &
Collecties”.

“Horeca is en blijft een strategisch groeigebied. Dit sluit een uitbreiding van het programma in Hal 11, maar ook daarbuiten. Zo zal de HoReCa Academy verhuist naar de foyer om meer ruimte te creëren voor nieuwe exposanten die zich al hebben ingeschreven”, aldus Ferger. In Hal 11 is er een duidelijke focus op de segmenten “Front of House” en “Out of House”. In de toekomst zullen aanbiedingen uit het segment “Back of House” te vinden zijn in het Cook & Cut gedeelte in hal 8.

Wat zijn de metathema’s voor 2024?

Bezoekers kunnen zich verheugen op actuele trends, frisse impulsen en waardevolle expertise over de metathema’s Design & Lifestyle, het Nieuwe Werken, Duurzaamheid, Digitalisering en Future Retail.
De spannende focusthema’s worden weerspiegeld in het uitgebreide ondersteunende programma, zoals de expertlezingen in de academies of de trendshows op de drie vakbeurzen. Andere hoogtepunten zijn de inspirerende speciale presentaties, zoals ‘Decoration Unlimited’ op
Christmasworld, de awards zoals de Creative Impulse Award op Creativeworld, en de Talents, het promotieprogramma voor talentvolle jonge ontwerpers op Ambiente.

“Ambiente is altijd een ontmoetingsplaats geweest voor ontwerpers uit de hele wereld. In 2024 willen we meer mogelijkheden creëren voor ontwerpers om exposanten, bezoekers en de media te ontmoeten. en de media en plannen we meer zichtbaarheid en betere verbindingspunten voor de design gemeenschap,” onthult Uherek.

Het belangrijke metathema duurzaamheid zal als een rode draad door alle beurshallen.

Het programma “Ethical Style” van de drie beurzen identificeert specifiek exposanten met ecologisch geproduceerde en maatschappelijk verantwoorde producten. Bedrijven kunnen opnieuw inschrijven voor het programma en beoordeeld worden door een onafhankelijke jury van internationale deskundigen.
Daarnaast zullen er ook weer “Ethical Style Spots” zijn. De gecureerde
speciale presentaties zullen innovatieve productwerelden tonen die design en duurzaamheid. “Op deze manier creëren we een internationaal handelscentrum voor duurzame consumentengoederen en commerciële voorzieningen, die inspireren tot een herbezinning en verandering in de
industrie,” benadrukt Uherek.

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld blijven gelijktijdig plaatsvinden in Frankfurt:

Ambiente/Christmasworld: 26 tot 30 januari 2024
Creativeworld: 27 tot en met 30 januari 2024

Meer informatie over Ambiente 2023, klik hier

Laat het feest beginnen met Sony’s nieuwe krachtige partyspeaker SRS-XV800

Sony heeft de nieuwe SRS-XV800 aangekondigd, een speaker die gemaakt is om audio af te spelen met een luid en helder geluid. Van epische feesten tot het geluid bij films en tv-programma’s, de Sony SRS-XV800 zorgt voor krachtig, kamer vullend geluid, overal waar u de speaker neerzet

Krachtige surround sound voor grotere feesten

De SRS-XV800 beschikt over 360 graden partygeluid dat krachtig geluid naar elke hoek van de kamer brengt. Vijf tweeters leveren helder geluid aan zowel de voor- als achterkant van de luidspreker. Bovendien wordt het allemaal ondersteund door een krachtige bas, dankzij dubbele X-Balanced Speaker Units.

De X-Balanced Speaker-eenheid van Sony heeft een bijna rechthoekig diafragma dat niet alleen het gebied van het luidsprekermembraan maximaliseert, maar ook de geluidsdruk verhoogt voor diepere en krachtigere bastonen, minder vervorming en grotere vocale helderheid voor een rijkere, duidelijkere en prettigere luisterervaring.

Groots geluid onderweg

Met een ingebouwde batterij voor maximaal 25 uur luistertijd zorgt de SRS- XV800 ervoor dat de muziek de hele nacht doorgaat. Dankzij de snel laadt functie van de batterij kan er na 10 minuten opladen weer voor 3 uur lang muziek geluisterd worden.

Dankzij de ingebouwde wielen en het handvat van de SRS-XV800 kan de speaker makkelijk verplaatst worden naar elke gewenste plek. Wanneer de luidspreker verplaatst moet worden kan dit eenvoudig gedaan worden door gebruik van de draagbeugel. Bij het naar achter kantelen van de speaker staat deze op de wieltjes en kan de speaker eenvoudig worden verplaatst.

Indirecte verlichting produceert omgevingslicht, zodat elke kamer verlicht kan worden op een unieke manier, passend bij de gewenste sfeer en persoonlijke stijl. Creëer een meeslepende ervaring door simpelweg muziek af te spelen via de luidspreker, aangezien de lichten automatisch synchroniseren met de beat en het ritme van de muziek, waardoor een boeiende weergave van kleuren ontstaat.


Verbeter de kijkervaring

Dankzij de diepe bassen en het kamer vullende geluid van Sony’s unieke TV Sound Booster wordt het geluid uit de speaker enorm goed, wat zorgt voor een meeslepende kijk ervaring, tijdens alle films of favoriete tv-programma’s.

Een combinatie van tv-geluid en de twee achterste tweeters van de SRS-XV800 en X-Balanced Speaker Units optimaliseren de tv-kijkervaring door de diepe bassen en realistische hoge frequenties te versterken. De geluidsgolven weerkaatsen tegen de muren om zo kamer vullend geluid te produceren het kijken een meeslepende ervaring te maken. Met de TV Sound Booster-functie wordt het geluid nog beter, en daardoor de audiovisuele inhoud, zoals liveoptredens, video’s en films, een echte prachtige ervaring.

Een draagbare, plug-in partystarter

De SRS-XV800 beschikt ook over karaoke- en gitaarinvoer, een intuïtief en verlicht aanraakscherm, waterbestendige IPX4-classificatie6 en Bluetooth Fast Pair7 voor Android, waardoor het nog gemakkelijker wordt om waar dan ook naar de gewenste muziek te luisteren.

Sony | Muziekcentrum en Fiestable

De nieuwe SRS-XV800 is compatibel met zowel Sony | Music Center en Fiestable- apps. Met Sony | Music Center kunnen verschillende afspeellijsten geselecteerd worden, lichtpatronen en geluidsmodi gewijzigd, allemaal vanaf de dansvloer.
Met Fiestable biedt toegang tot leuke functies om de ultieme feestsfeer te creëren, zoals het maken van een afspeellijst, karaokefuncties zoals Voice Changer en Echo en DJ-bediening om geluidseffecten toe te voegen.

Milieu in gedachten

De producten van Sony zijn niet alleen ontworpen om geluidskwaliteit na te streven, maar ook om rekening te houden met het milieu. Het gerecyclede plastic dat oorspronkelijk voor Sony is ontwikkeld, wordt gedeeltelijk gebruikt voor de behuizing van de SRS-XV800. Dit geeft weer hoe Sony ernaar streeft de milieu-impact van onze producten te verminderen.

Vaderdagtip: 10-in-1 Style kit van Braun

Nog geen geschikt vaderdagcadeau gevonden? Misschien is één van deze 10-in-1 sets van Braun wel een goed idee

  • Braun 10-in-1 stylingset voor verzorging van top tot teen: speciaal samengestelde set voor het trimmen van baard, oren en neus, en manscaping voor het hele lichaam.
  • Creëer moeiteloos je eigen stijl: het ultrascherpe metalen scheerblad is uiterst efficiënt voor een totale lichaamsverzorging.
  • Eenvoudig stylen, ongeacht de lengte: AutoSense-technologie past zich aan de dichtheid van je haar aan en garandeert een geweldig resultaat voor alle soorten, lengtes en diktes haar.
  • Gebouwd om lang mee te gaan: deze verzorgingsset voor mannen heeft een krachtige li-ion batterij voor 100 minuten draadloos gebruik en is 100% waterbestendig.
  • Speciaal gemaakt voor elke stap van je verzorgingsroutine thuis: deze verzorgingsset voor mannen is inclusief een etui en oplaadstandaard zodat je de set makkelijk kunt bewaren in de badkamer.
Klik hier om producten in te laden

Nautilus van Bower & Wilkins, de meest iconische luidspreker ter wereld, wordt 30 jaar

Nautilus is en blijft een unieke combinatie van ongebreidelde ambitie en revolutionair design: het resultaat van echt buiten vaste kaders denken en de perfecte samenvatting van de filosofie van het merk Bowers & Wilkins.

Om de dertigste verjaardag van deze iconische luidspreker te vieren, heeft
Bowers & Wilkins een uniek paar Nautilus-luidsprekers met een sprekende
Abalone Pearl-afwerking gemaakt. Pearl, parelmoer in het Nederlands, is de
perfecte kleur voor een 30-jarig jubileum en het is de kleur van de
binnenkant van de schelp van het weekdier dat de inspiratie vormde voor de naam Nautilus.

Nu, 30 jaar na zijn introductie, is Nautilus nog altijd de meest visueel
aansprekende luidspreker op de markt. Hieruit blijkt eens te meer hoe
bijzonder en baanbrekend de visie was van oprichter John Bowers, die kort
voor zijn dood het initiatief nam tot het Nautilus-project, en van Laurence
Dickie, de hoofdtechnicus die dit idee bewaarheid maakte.

Het basisidee voor Nautilus was op zich eenvoudig, maar ook een enorme
uitdaging: “Maak een luidspreker die niet als een luidspreker klinkt”. Aan
de uitvoering van deze bijzonder ruime beschrijving van wat er moest
gebeuren werden geen tijdsbeperkingen en vrijwel geen beperkingen met
betrekking tot de praktische uitvoerbaarheid of kosten ervan gesteld. En
dit leidde tot een radicaal project van vijf jaar waarin werd onderzocht
hoe veel negatieve effecten van de luidsprekerbehuizing door een innovatief ontwerp konden worden voorkomen. Het resultaat van dit proces was Nautilus, een technologische revolutie op het gebied van luidsprekers die het concept van de exponentieel tapse buis voor luidsprekers introduceerde. Deze Nautilus-buis, die uiteindelijk een Queen’s Award for Innovation zou winnen, was slechts een van de vele voor het Nautilus-project ontwikkelde innovaties die van invloed zijn geweest op alle productontwerpen die Bowers & Wilkins daarna uitbracht. Naast de al even opmerkelijke 801, de favoriet bij professionals in de muziekindustrie wereldwijd, heeft Nautilus er in belangrijke mate aan bijgedragen dat Bowers & Wilkins wereldwijd het toonaangevende audiomerk is geworden dat het nu is.

Nu, 30 jaar later, wordt Nautilus nog altijd op dezelfde arbeidsintensieve
manier met de hand gebouwd. Dit is bijzonder gezien het feit dat juist
Bowers & Wilkins de productie van hoogwaardige luidsprekers naar nieuwe
normen van geautomatiseerde precisie heeft getild. Alleen al het bouwen van één luidsprekerbehuizing kost meer dan een week. En dan is er nog niets geschuurd, geverfd of gepolijst. Het is daarom niet vreemd dat de vraag naar de Nautilus gedurende deze 30 jaar het aanbod altijd heeft
overtroffen: de wachtlijst voor een nieuw model bedraagt momenteel twee
jaar.

Nog altijd is er geen ander product binnen de audiobranche dat zich qua
geluid of uiterlijk kan meten met Nautilus, onverminderd iconisch op het
gebied van radicaal denken en revolutionair design. De Abalone Pearl
afwerking van het 30th Anniversary-paar is een prachtig eerbetoon aan een
van de meest legendarische luidsprekers ooit.

Dave Sheen, Brand President van Bowers & Wilkins, zei over dit 30-jarige
jubileum:

“Binnen alle elementen van ons productassortiment blijft Bowers & Wilkins
zich verbinden tot verdere ontwikkelingen voor de toekomst van hoogwaardige
audio, maar Nautilus blijft voor ons allemaal van het allerhoogste belang.
In deze luidspreker brengen we duidelijk alles naar voren wat uitzonderlijk
is aan Bowers & Wilkins en aan onze aanpak om ’s werelds best klinkende en mooist ontworpen audioproducten te maken, zonder concessies.” In Beyond The Curve <https://youtu.be/DHQvuhaICbE> verkent Bowers & Wilkins de geschiedenis van de icoon haar luisteraar een kijkje geeft in de opnamestudio van de artiest.

Nautilus is verkrijgbaar in drie standaardkleuren: Midnight Blue Metallic,
Silver en Black. Bowers & Wilkins biedt ook een afwerking op klantvraag
aan, waarbij de kleur van het product tegen meerprijs wordt afgestemd op
elke willekeurige door de klant gekozen referentie.

Red Dot Award 2023: Drievoudige overwinning voor Loewe

Maar liefst drie Loewe-producten hebben de prestigieuze Red Dot
Award ontvangen: Product Design 2023. De Loewe design TV iconic, de Loewe soundbar klang bar3 mr en de Loewe
subwoofer klang sub1 overtuigden de internationale jury
en werden bekroond in de wedstrijd voor productdesign.

De Red Dot Award: Product Design bestaat al sinds 1955 en is
tegenwoordig een van de grootste en belangrijkste
ontwerpwedstrijden ter wereld – elk jaar staan talloze bedrijven
en ontwerpstudio’s uit de hele wereld tegenover het professionele
oordeel van de internationale Red Dot-jury. De beste
productontwerpen van het jaar worden bekroond in 51 categorieën,
waardoor de prijs een wereldwijd erkend en prestigieus
kwaliteitskeurmerk voor goed design is. Red Dot awards worden
alleen toegekend aan producten die indruk maken met hun
uitstekende designkwaliteit – zoals de Loewe iconic, de Loewe
klang bar3 mr en de Loewe klang sub1 in 2023: Esthetisch
aantrekkelijk, functioneel en innovatief – de Red Dot Award
benadrukt de uitstekende designkwaliteit van de drie
Loewe-toestellen.

Loewe beschouwt zichzelf al meer dan 100 jaar als een
gerenommeerd en innovatief designmerk. We zijn dan ook zeer
verheugd dat het productdesign van drie van onze apparaten nu is
onderscheiden met de Red Dot Design Award 2023. De onderscheiding
is een bevestiging van ons merk-DNA dat Duitse techniek, uitmuntendheid en kwaliteit combineert met een exclusief design. De Loewe iconic, de Loewe klang bar3 mr en de Loewe klang sub1 illustreren samen deze unieke combinatie die kenmerkend is voor alle Loewe-producten”, aldus Christian Alber, COO van de Loewe Technology GmbH, over het winnen van de Red Dot Award 2023.

De bekroonde producten in een overzicht:

Loewe iconic: Het TV design icoon

Met de Loewe iconic presenteert het traditierijke merk uit Kronach een indrukwekkend design-TV-model dat niet alleen een hoogwaardige TV met geluidsinstallatie is, maar een allesomvattend designicoon: Met zijn sculpturale vorm en 360 graden design verfijnt de Loewe iconic de woonkamer tot een kunstzinnige en galerieachtige omgeving. De basis is de unieke,
hoogwaardige inbouwoplossing van het materiaal Syno-Stone in de
kleur Graphite Grey. Syno-Stone is een massief mineraal materiaal dat dankzij het niet-poreuze oppervlak duurzaam en zeer hygiënisch is. Dit unieke design wordt gecombineerd met de modernste TV- en audiotechnologie, want de Loewe iconic biedt keuze uit twee varianten en de modernste OLED-displays in
beeldschermformaten van 55 en 65 inch. Bovendien is een soundbar met in totaal 360 watt muziekvermogen elegant geïntegreerd achter een stoffen paneel. De Loewe iconic wordt gemaakt in Duitsland.

Loewe klang bar3 mr: Unieke soundbar voor alle
thuisbioscoopeisen

De compacte soundbar Loewe klang bar3 mr biedt een 3.1-kanaals geluidssysteem dat met 360 watt, zeven frontluidsprekers en de geïntegreerde twin-drive subwoofer een uitstekende thuisbioscoopervaring en multi-room audio biedt. Via de lossless en latency-free Loewe Wireless Digital Audiolink-technologie van de tweede generatie of de geïntegreerde AV-receiver met voorversterkeruitgang en cinch-aansluitingen kan hij modulair worden uitgebreid tot een 5.1-kanaals thuisbioscoop.

Loewe klang sub1: Compacte, trillingsvrije krachtpatser

De compacte Loewe klang sub1 subwoofer met 160 watt zorgt
voor een dynamische, krachtige basbasis en vult daarmee zowel de
geïntegreerde audio-oplossingen van Loewe TV-toestellen als die
van andere aanbieders met parallel aan de TV gestuurde
audio-uitgang aan – en maakt zo van een stereo-TV een 2.1
geluidssysteem. Het design van de innovatieve subwoofer maakt een zeer compact formaat, een draadloze verbinding met de TV via
Bluetooth aptX Low Latency en een trillingsvrije geluidsweergave
mogelijk. Zo past de Loewe klang sub1 onopvallend in elke ruimte.

 

Klik hier om producten in te laden

Bespaar met Bosch Serie 8 wasmachines

De gloednieuwe Serie 8 wasmachines van Bosch verbruiken minder wasmiddel en water. Dankzij i-DOS, een automatisch doseersysteem voor wasmiddel. Resultaat: een kleinere impact op het leefmilieu én op de energiefactuur

Precieze dosering

Elke druppel telt met i-DOS, het intelligente doseersysteem van Bosch. i-DOS meet heel precies de nodige hoeveelheid wasmiddel en water. Dat gebeurt door ingebouwde sensoren, op basis van de hoeveelheid wasgoed en de graad van verontreiniging van het wasgoed. I-DOS gebruiken is eenvoudig: vul het reservoir met wasmiddel en wasverzachter en i-DOS doet de rest!

Home Connect met Detergent Scan

Met de handige Home Connect-app kan je de slimme huishoudtoestellen van Bosch bedienen en monitoren via de smartphone of tablet. Een handige nieuwe functie is de innovatieve wasmiddelscan van Bosch. Zo werkt het: vul het i-DOS-vak met vloeibaar wasmiddel en wasverzachter. Scan vervolgens de barcode op de verpakking van het wasmiddel, via de Home Connect-app. Die gaat vervolgens op zoek naar de optimale hoeveelheid wasmiddel, per merk en per soort wasmiddel. Zo beperken we het gebruik van wasmiddel en water tot een minimum!

Water besparen met ActiveWater Plus

De intelligente sensoren van de Serie 8 wasmachines herkennen het type textiel en de belading. Op basis daarvan bepalen ze exact de nodige hoeveelheid water. Zo kan je tot wel 50% water besparen. Een milieu- en budgetvriendelijke oplossing!

Energiezuinige wasmachine: A -20%

De wasmachines in de Serie 8 situeren zich in de energieklasse A. En daar houdt het niet op: de meest energiezuinige wasmachines van Bosch zijn vandaag 20% efficiënter dan de vooropgestelde EU-richtlijnen voor het energielabel A.

Mini Load: minimaal verbruik voor kleine wasjes

De wasmand is nog niet helemaal vol, en toch heb je snel een T-shirt of een jeans nodig? Het Mini Load-programma is er speciaal voor één kledingstuk of een mini-hoeveelheid wasgoed (tot 0,5 kg). Zonder al teveel water of wasmiddel te verspillen. Bovendien beperken we het elektriciteitsverbruik tot een minimum!

Iron Assist: tot 50% minder kreuken

Het strijkwerk tot een minimum beperken, met één druk op de knop? Met Iron Assist van Bosch, dat natuurlijke stoom gebruikt! Iron Assist stoomt kleding gedurende 20 minuten en vermindert kreuken tot 50%. Resultaat: de was is merkbaar gladder, met minder plooien en kreuken. De functie verwijdert ook plooien en kreuken uit gedragen overhemden of broeken, zonder de kledij te wassen.

Klik hier om producten in te laden

Beko geeft ons 4 tips om je wasgoed sneller en energiebesparend te drogen!

Soms betekent die ene perfecte outfit voor dat moment dat je nog snel wat kleding wilt drogen.

Of misschien had je toch graag nog even het bed of de handdoeken verschoond voor de gasten die vanavond komen logeren, maar bedenk je dat nét te laat. Hoe zorg je er dan voor dat je jouw wasgoed zo snel mogelijk droog krijgt? En dan het liefst zonder energie te verspillen. In dit artikel lees je een aantal handige tips om jouw wasgoed snel én energiebesparend te drogen.

Tip 1: stop de droger niet te vol

Heb je een warmtepompdroger waarmee je jouw wasgoed het liefst zo snel mogelijk wilt drogen? Stop de trommel dan niet te vol. Een warmtepompdroger gebruikt namelijk geen verwarmingselement, in tegenstelling tot een condensdroger, en dat zorgt ervoor dat de droogtemperatuur lager is. Dit is beter voor je wasgoed waardoor de levensduur wordt verlengd, maar het zorgt er ook voor dat het drogen van je was iets langer duurt. Droog je minder wasgoed tegelijk? Dan komt er makkelijker meer warme lucht bij je kleding, handdoeken en beddengoed en daardoor is het sneller droog.

Tip 2: sorteer je wasgoed

Om het drogen van wasgoed zo efficiënt mogelijk te maken is het aan te raden je wasgoed te scheiden per type materiaal. Zo droog je bijvoorbeeld dunne T-shirts beter niet samen met dikke handdoeken en kantoenen beddengoed niet met denim broeken. Dikke(re) stoffen hebben namelijk meer tijd nodig om te drogen. Wat ervoor zorgt dat een droogprogramma langer duurt. Door dezelfde soorten materialen samen te drogen, droogt het niet alleen sneller, maar ook beter. Een droogprogramma duurt dan namelijk niet langer dan de dunste stoffen in de trommel nodig hebben.

Tip 3: droog je wasgoed op een hogere temperatuur

Een hogere droogtemperatuur helpt om je wasgoed sneller te drogen. In het geval van een condensdroger is de droogtemperatuur vanwege het ingebouwde hitte-element standaard hoger dan bij een warmtepompdroger. Heb je een warmtepompdroger? Dan kun je vaak ook kiezen voor warmere programma’s, bijvoorbeeld voor dikkere stoffen. Houd er alleen wel rekening mee dat warme lucht minder goed is voor je kleding. Het kan (eerder) leiden tot krimpen of slijtage. Met name delicate stoffen dien je niet te warm te wassen. Volg daarom altijd de wasvoorschriften en verleng de levensduur van je wasgoed.

Tip 4: gebruik een efficiënt droogprogramma

Steeds meer wasdrogers zijn voorzien van een speciaal droogprogramma dat minder tijd kost. Vaak is zo’n programma geschikt om bijvoorbeeld een outfit al binnen een (half) uur te drogen. Snel, maar niet altijd energiezuinig. Al helemaal niet als je bedenkt dat je zo nog meer losse wasjes draait die stuk voor stuk weer energie kosten. Nog beter is het dus om gebruik te maken van niet alleen een snel, maar ook efficiënt programma. Zoals de programma’s met efficiënte RapiDry Technologie in de wasdrogers van Beko. Snel én energiebesparend met energielabel A++(+).

Klik hier om producten in te laden

Bowers & Wilkins PX8 luxe topmodel draadloze koptelefoon met noise-canceling

De Px8 is de ultieme en absoluut luxe top draadloze hoofdtelefoon van het merk Bowers & Wilkins. Het is een combinatie van uitzonderlijke prestaties, hoogwaardige materialen, intelligente technologie en slimme functies.

Een nieuwe referentie in hoofdtelefoons

We hebben nog nooit een betere hoofdtelefoon gemaakt dan de Px8. Een 24-bits DSP-brein met hoge resolutie wordt gecombineerd met gloednieuwe drivertechnologie voor een uitstekende resolutie, waardoor nuances in jouw muziek kunnen worden vastgelegd die andere hoofdtelefoons missen. Dit is luisteren naar een hoofdtelefoon op een geheel nieuw niveau van meeslependheid en realisme.

Gekantelde Carbon Cone drivers

De nauwkeurig onder een hoek geplaatste Carbon Cone drivers van de Px8 verminderen vervorming, wat resulteert in een enorm verbeterde helderheid. In combinatie met een volledig geoptimaliseerd ‘motorsysteem’ van de driver-unit, met verbeterde magneet, spreekspoel en surround, is het resultaat een ongeëvenaarde nauwkeurigheid en realisme.

Langer Comfort

Gegoten aluminium armen en fijne nappalederen afwerking laten er geen twijfel over bestaan dat de Px8 een hoofdtelefoon is die net zo bijzonder is als hij klinkt. En met 30 uur luisterplezier na één keer opladen kun je meer dan een dag achter elkaar van deze ervaring genieten.

Geluid met hoge resolutie en geavanceerde DSP

Px8 maakt gebruik van aptX™ Adaptive draadloze technologie en krachtige Digital Signal Processing om een uitstekende 24-bit hoge-resolutie geluidskwaliteit te garanderen van geschikte streamingdiensten. Sluit je laptop aan via USB, dan geniet je van exact dezelfde hoge-resolutiekwaliteit.

Demp de ruis, niet je muziek

Px8’s eigen Bowers & Wilkins-geoptimaliseerde ruisonderdrukkingstechnologie zorgt voor uitstekende prestaties zonder invloed op de muzikaliteit. Zes microfoons werken samen om de beste resultaten te leveren, zowel voor ruisonderdrukking als voor heldere telefoongesprekken.

Klik hier om producten in te laden

Yamaha TW-E7B True Wireless Earbuds geselecteerd voor Red Dot Design Award

Yamaha Corporation maakt bekend dat het ontwerp voor haar TW-E7B True Wireless Bluetooth® Earbuds is geselecteerd om de Red Dot Award in ontvangst te nemen: Product Design 2023.

De Red Dot Design Award is een Duitse design-award die wordt uitgereikt door het Design Zentrum Nordrhein Westfalen. De award geniet wereldwijd groot aanzien en omvat drie categorieën: Product Design, Brands & Communication Design en Design Concept. Dit jaar zijn de inzendingen voor de Red Dot Award: Product Design ontvangen uit 60 landen en regio’s over de hele wereld en de winnaars werden geselecteerd door een jury van 43 internationale experts.

Deze laatste toekenning brengt Yamaha’s totale aantal Red Dot Design Awards op 30 sinds het in 1997 begon met het indienen van inzendingen. Vanaf 2011 werden er 13 jaar op rij jaarlijks prijzen gewonnen.

Dit topmodel draadloze oordopjes combineert akoestische en elektronische technologieën van Yamaha om een ongeëvenaard niveau van geluid en comfort te realiseren. Beschikt over geavanceerde ANC-ruisonderdrukkingstechnologie, Ambient Sound om u bewust te blijven van uw omgeving terwijl u naar muziek luistert, Advanced Listening Care om het volume dynamisch te optimaliseren op basis van analyse van audiocontent en omgevingsgeluid, en nog veel meer. Het opvallende ontwerp bevat twee perfecte cirkels die niet alleen visueel iconisch, maar ook functioneel zijn. De kleinere cirkel dient als een tastbare indicator waarmee de gebruiker het oordopje in het oor kan plaatsen zonder dat hij het hoeft te zien, waarbij alleen de vingertoppen worden gebruikt om de hoek eenvoudig in te stellen voor een perfecte pasvorm.

Braun Professionele baardtrimmer Series 7 Je ziet er elke dag uit alsof je net bij de kapper vandaan komt.

De Braun Pro Beard Trimmer 7 is een hoogwaardige baardtrimmer. Het is speciaal ontworpen voor het verzorgen en onderhouden van gezichtshaar en biedt nauwkeurige trim- en vormmogelijkheden.

Pro Baardtrimmer 7 BT7420 met ProBlade, precisiewiel, 8 kapperstools, 100 min. gebruikstijd, grijs

    • Elke dag een look alsof je net bij de kapper bent geweest: ultieme precisie en 100% controle met de Professionele Baardtrimmer 7 van Braun.
    • Professionele afwerking bij elke beweging: neem zelfs de lastigste haartjes mee met de levenslang scherpe ProBlade en creëer een perfecte, gelijkmatig getrimde baard dankzij AutoSense-technologie.
    • 100% controle binnen handbereik: kies uit 40 lengte-instellingen in nauwkeurige stappen van 0,5 mm en zet je selectie vast met het precisiewiel.
    • Zelfverzekerd thuis trimmen, detailleren en vervagen: premium kapperstools helpen je bij het aanbrengen van nauwkeurige details, subtiele overgangen en gelijkmatige lengtes voor een perfect eindresultaat.
    • Gebouwd om lang mee te gaan: deze trimmer voor mannen is 100% waterbestendig voor eenvoudig reinigen, heeft een krachtige li-ion batterij voor 100 minuten draadloos gebruik, levenslang scherpe scheerbladen, een oplaadstandaard en een tas met rits zodat je hem makkelijk kunt bewaren in de badkamer.e
Klik hier om producten in te laden

AEG introduceert microplasticfilter om de toenemende plasticvervuiling aan te pakken

Textiel is een van belangrijkere bronnen van microplasticvervuiling. Door het wassen van synthetische kleding komt er jaarlijks wereldwijd ongeveer een half miljoen ton plastic microvezels in de oceaan terecht – dat zijn bijna drie miljard polyester overhemden. Een Europees onderzoek toont dat het bewustzijn van de consument hieromtrent, ook in België, nog beter kan.

Onderzoek naar link synthetische kleding en verspreiding microplastics

De relatie tussen textiel en microplastics in oceanen en rivieren is al langer voorwerp van studie, o.a. door het United Nations Environment Programme (UNEP) en de International Union for Conservation of Nature (IUCN). Om een betere kijk te krijgen op de kennis van de Europese consument over synthetische vezels, het aandeel ervan in kleding, het belang van een aangepast wasgedrag en de mate waarin dat een effect kan hebben op het microplasticprobleem liet AEG een onderzoek uitvoeren bij 15.000 volwassenen in 15 landen binnen Europa. De resultaten wijzen erop dat er nog werk aan de winkel is.

 
 

Bewustzijn van de Belgische consument kan beter

Hoewel algemeen erkend wordt dat synthetisch textiel een negatieve impact heeft op de microplasticvervuiling, zijn Belgen zich er nauwelijks van bewust wat de bron van de veelgebruikte kunststofvezels precies is. 77 procent van de Belgen weet bijvoorbeeld niet dat nylon gemaakt is van plastic. Amper 59 procent weet dat van polyester – toch de populairste vezelsoort in kleding. Op de vraag welk percentage van hun garderobe uit kunststofvezels bestaat, had meer dan 90 procent niet direct een antwoord klaar. Studies van o.a. Friends of the Earth hadden nochtans eerder al aangetoond dat tot 64 procent van de nieuwe kleding vandaag van plastic is gemaakt.

Microplasticvezels komen vooral vrij tijdens het wassen, maar…

En dan begint het echte probleem pas. Bij het wassen van synthetisch textiel kunnen immers uit één lading wasgoed tot maar liefst 700.000 microvezels in het afvalwater terechtkomen. Bewuster wassen kan dat aantal verminderen. Minder wasbeurten draaien en de machine instellen op lagere temperaturen met een volle lading… Het zijn simpele tips om de verspreiding van microplastics tegen te gaan, net als kleding vaker dragen en investeren in een meer duurzame garderobe.

Het onderzoek toont echter aan dat nog geen 50 procent van de Belgen weet dat de wastemperatuur een invloed heeft op het vrijkomen van microplastics uit kleding. Slechts 26 procent was bovendien bereid het wasgedrag aan te passen en op een lagere temperatuur de was te doen.

Volgens Sarah Schaefer, VP Duurzaamheid (Europa) AEG, is een groter bewustzijn over de afkomst van microplastics de eerste stap in het voorkomen van de vervuiling. “We zijn zo gewend geraakt aan de term ‘synthetisch materiaal’ dat de meesten van ons uit het oog zijn verloren dat de meeste van deze synthetische materialen eigenlijk plastic zijn”, aldus Schaefer. “Synthetische materialen hebben legio voordelen, maar om de plasticvervuiling van onze rivieren en oceanen te verminderen, moet er zorgvuldiger mee worden omgegaan.”
 
 

AEG stelt duurzame oplossing voor: de microplasticfilter

Voor AEG, lid van het Microvezel Consortium en wereldwijd actief, is het microplasticprobleem niet nieuw. De producent van elektrische huishoudapparatuur is er al jaren mee bezig en introduceert nu een eenvoudige en efficiënte oplossing die het bewustzijn en wasgedrag van miljoenen consumenten kan helpen veranderen: de microplasticfilter.

De filter voorkomt dat tot 90 procent van de microplasticvezels van synthetische materialen tijdens het wassen vrijkomen in het afvalwater. Met 10.000 geïnstalleerde microplasticfilters zouden er zo elk jaar ongeveer 20.000 plastic zakken gevuld met microvezels uit de oceaan kunnen worden gehouden. Het apparaat past op alle AEG-, Electrolux- en Zanussi-wasmachines en kan eenvoudig aan de muur worden bevestigd.

Loewe breidt audio-assortiment uit met soundbar klang bar3 mr

Loewe breidt zijn audioportfolio uit met de compacte Loewe klang
bar3 mr soundbar, een 3,1-kanaals geluidssysteem dat met zijn zeven luidsprekers en twee subwoofers een uitstekende homecinema-ervaring en multiroom audio biedt. Via de verlies- en
latentievrije Loewe Wireless Digital Audiolink (WDAL 2.0) technologie of de geïntegreerde AV-receiver met voorversterkeruitgang en RCA-aansluitingen kan hij modulair worden uitgebreid tot een 5.1-kanaals thuisbioscoop.

De compacte Loewe **klang bar3 mr** soundbar past naadloos in het audioportfolio van Loewe. Als symmetrisch opgebouwd 3.1-systeem beschikt hij over een tweeter en een full-range luidspreker links en rechts en twee full-range luidsprekers en een tweeter als midden. Bovendien zijn aan de bovenzijde twee subwoofers geïntegreerd. Het totale vermogen van een krachtige 360 watt geeft het geluid van de TV-inhoud indrukwekkend weer. De in Duitsland ontworpen en gebouwde soundbar biedt eersteklas bioscoopgeluid of een meeslepende muziekervaring.

Als bijzonder hoogtepunt kan de Loewe **klang bar3 mr** modulair worden uitgebreid. Naast compatibiliteit met Loewe-audioproducten is dit ook mogelijk met producten van andere fabrikanten (ook oudere modellen). In totaal kunnen twee voorluidsprekers, twee achterluidsprekers en een subwoofer extra worden aangesloten. Zo kan bijvoorbeeld met luidsprekers uit de Loewe **klang mr-serie** draadloos een discreet 5.1-systeem worden gecreëerd. Uitbreiden van het systeem wordt zo eenvoudig als het maar kan, want binnen enkele seconden kunnen extra **klang mr**-luidsprekers moeiteloos aan de bestaande installatie worden toegevoegd met behulp van Loewe’s eigen Wireless Digital Audio Link (WDAL 2.0) technologie.
Het bijzondere hieraan is dat zodra er andere luidsprekers dan de
voorluidsprekers worden toegevoegd, de geïntegreerde voorluidsprekers van de soundbar automatisch als centerluidsprekers fungeren – een functie die uniek is op de
markt.

Uniek is ook de compatibiliteit met bedrade luidsprekers. Hier
vindt de aansluiting eenvoudig plaats via de geïntegreerde 5.1
AV-receiver met klassieke RCA-aansluitingen aan de
voorversterkeruitgang. Omdat zo ook de compatibiliteit met
luidsprekers van andere fabrikanten is gewaarborgd, realiseert de
Loewe **klang bar3 mr** een meeslepende
homecinema-geluidsbeleving met bijna elke bestaande luidspreker,
zonder dat een extra homecinema-receiver nodig is.

De Loewe **klang bar3 mr** ondersteunt de standaarden Dolby
Atmos, DTS:X, Multiroom via DTS Play-Fi en Loewe Wireless Digital
Audiolink. Via de AV-receiver aangesloten bekabelde luidsprekers
worden automatisch via de soundbar geactiveerd. Dankzij de
verlies- en latentievrije functionaliteit met Loewe Wireless
Digital Audiolink (WDAL 2.0) is er geen vertraging bij de
geluidsoverdracht voor de indrukwekkende Dolby Atmos
3D-luisterervaring.

Met drie HDMI-poorten, eARC, 4K pass-through en een optische
ingang (Toslink) laten de aansluitmogelijkheden met Ultra
HD-spelers, settopboxen en spelconsoles niets te wensen over. Ook
qua design past de Loewe **klang bar3 mr** soundbar met zijn
hoogwaardige materiaalkeuze perfect in de Loewe-designtaal.

De Loewe **klang bar3 mr** soundbar is vanaf april 2023
verkrijgbaar bij de geautoriseerde Loewe vakhandel.

Klik hier om producten in te laden

Maak kennis met de Victrola Stream Carbon – een unieke professionele platenspeler voor vinyl.

Victrola, al meer dan 115 jaar de toonaangevende fabrikant van vinyl draaitafels met ingebouwde luidsprekers, lanceert vandaag de Victrola Stream platenspeler, die muziekliefhebbers een draadloze vinylervaring biedt door gebruik te maken van het Sonos systeem. Met zijn elegante design en gebruiksgemak biedt deze draaitafel met WiFi-aansluiting zowel een draadloze verbinding als een hoogwaardige analoge geluidsbron.

Een unieke fysieke en digitale muziekervaring: de Victrola Stream is een ingebouwd geluidssysteem waarmee je je favoriete vinylcollectie via je Sonos-luidsprekers kunt beluisteren.

De Victrola Stream Carbon is de enige platenspeler op de markt die draadloos verbinding kan maken met Sonos, voor muziekliefhebbers die het gebruiksgemak van een Sonos-systeem willen, maar toch graag platen opzetten. Voor wie de beste plaats voor de platenspeler gewoon op het dressoir aan de andere kant van de woonkamer is. Voor wie zijn hifi-systeem allang naar de vuilnisbak is, maar wiens platencollectie nog op zolder staat. Vinyl draadloos afspelen in alle kamers van je huis, niet langer ondenkbaar!

De Victrola Stream Carbon is een moderne herinterpretatie van de klassieke platenspeler, een combinatie van tijdloos design en geavanceerde technologie. Gemaakt van hoogwaardige materialen zoals een met staal versterkt MDF chassis en een koolstofvezel toonarm. De sterke constructie wordt aan alle kanten versterkt door twee met precisie geslepen aluminium staven van vliegtuigkwaliteit voor een uitzonderlijke stevigheid. Het heeft ook een centraal verlichte knop die het volume en de bronnen regelt, zodat u naadloos kunt schakelen tussen het luisteren naar uw favoriete vinylplaten en draadloos streamen via Bluetooth

Klik hier om producten in te laden

Voor helft Belgen gaat energie-efficiëntie voor op comfort en esthetiek

De helft van de Belgen (51%) geeft aan dat ze liever een duurzame, energiezuinige woning hebben die er niet helemaal uitziet zoals ze willen, dan een die er prachtig uitziet maar niet zo energiezuinig en duurzaam is. Dat blijkt uit een representatieve peiling1 van iVox naar aanleiding van BATIBOUW, dat plaatsvindt van dinsdag 14 maart tot en met 19 maart 2023.

Een opvallende evolutie, die duidelijk maakt dat de stijgende inflatie en de energiecrisis wel degelijk voor een mentaliteitswijziging hebben gezorgd. 2023 is meer dan ooit het jaar van de energie-efficiënte bouw en renovatie. Dit contrasteert met de periode van de COVID-19-crisis, waar de focus vooral lag op wooncomfort en ruimteoptimalisatie.

2 op de 5 woningeigenaren (40%) hebben concrete plannen voor het verhogen van de energie-efficiëntie van hun woning. Meer dan een vijfde (23%) is van plan te investeren in zonnepanelen en om hun isolatie te verbeteren (22%). 1 op de 10 noemt ook plannen voor het overschakelen op energiezuinige verwarmingsmethode (13%) en het vernieuwen van hun elektriciteit (8%). 6% haalt plannen aan voor het investeren in energiezuinig verluchting en domotica.

Voor tips en informatie met betrekking tot energiebesparing gaat de Belg vooral online (42%) en bij vrienden / familie (36%) te rade. Bijna 3 op de 10 (27%) gaan hiervoor (ook) rechtstreeks horen bij bouwprofessionals. Bijna 2 op de 5 Belgen (37%) met bouw- en/of renovatieplannen in het komende jaar hebben interesse om een bezoek te brengen aan BATIBOUW 2023.

“Duurzaamheid is het thema van de beurs dit jaar, dus we willen dat bezoekers onder één dak alle oplossingen kunnen vinden die ze nodig hebben. We hebben daarvoor een hele ruimte gewijd aan energie ingericht, genaamd Energy Solutions”, legt Frédéric Devos, directeur van BATIBOUW, uit.

Dagelijksebesparingen

De Belg is echter niet alleen op lange, maar ook op de korte termijn bezig met energiebesparing. Gevraagd naar de manieren waarop ze dit blijkt uit hun dagelijkse gewoontes, noemt bijna driekwart (74%) het vaker uitdoen van lichten. 7 op de 10 zeggen (ook) dat ze de deuren vaker dichtdoen om geen warmte te verliezen (70%) en dat ze de thermostaat lager zetten (68%). Verder noemen 3 op de 5 het vervangen van oude lampen door ledlampen (62%) en het besparen op water (door bijvoorbeeld te douchen i.p.v. een bad te nemen) (59%).

Iets minder dan de helft (45%) gebruikt ook vaker de ecostand op hun (af)wasmachine. Meer dan een derde (36%) sluit zelfs zijn huishoudtoestellen volledig af van de elektriciteit. 3 op de 10 (29%) zouden ook spleten en kieren in hun woning dichtmaken. Een kwart (24%) haalt tot slot ook het vervangen van huishoudtoestellen door apparaten met een betere energielabel aan.

Toch zet niet iedereen energie bovenaan de prioriteitenlijst. Een derde (35%) van de respondenten kiest volmondig voor comfort en esthetiek boven energiezuinigheid.

Belemmeringen voor meer energiezuinigheid

  • De factor prijs

Wanneer huiseigenaren wordt gevraagd naar de belangrijkste belemmeringen die hen ervan weerhouden hun huis energiezuiniger te maken, komt gebrek aan budget (49%) het vaakst voor in de top drie. Ook de stijging van de materiaalprijs, die intrinsiek samenhangt met het gebrek aan budget, is een belangrijk argument (47%) om niet tot een energierenovatie over te gaan.

  • Geen zin in renovatiewerken

Voor bijna een derde van de Belgische huiseigenaren (28%) betekent ook het ongemak om werken in huis te hebben een belangrijke belemmering.

Weg naar de premies nog altijd te weinig gevonden

Driekwart van de Belgen voelt zich onvoldoende geïnformeerd over de verschillende premies. Van degenen die bouw- en/of renovatieplannen hebben voor het komende jaar, zeggen bijna 7 op de 10 matig tot slecht geïnformeerd te zijn over de bestaande premies.

“Dit gebrek aan informatie willen we mee helpen oplossen dankzij de BATIBOUW Academy en de Matchmaking Zone2“, zegt Frédéric Devos. “Via conferenties of individuele ontmoetingen kunnen bezoekers waardevolle informatie inwinnen over onder meer de beschikbare premies en de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om ervan te kunnen profiteren.”

Interesse in bouwbeurzen blijft

Bijna 2 op de 5 Belgen (37%) die het komende jaar ​ bouw- en/of renovatieplannen hebben, geeft aan interesse te hebben in een bezoek aan BATIBOUW 2023.

Onder respondenten die van plan zijn of interesse hebben om BATIBOUW 2023 te bezoeken, zegt de helft dat ze vooral gaan voor oplossingen betreffende energiebesparing (49%). 2 op de 5 zouden gaan voor kortingen/acties (38%) en het opdoen van inspiratie voor een renovatieproject (37%). 3 op de 10 (28%) noemen informatie voor een specifiek project. Een vijfde (20%) zou er graag inspiratie willen opdoen voor een bouwproject.

“BATIBOUW is de ideale plaats om bouw- of renovatieprojecten te concretiseren, ongeacht het budget, want de hele markt is er vertegenwoordigd. Informatie inwinnen en vergelijken is belangrijker dan ooit, en nergens kun je dat beter doen dan op een beurs”, sluit Frédéric Devos af.

1 Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Batibouw tussen 30 januari en 6 februari bij 1.000 Belgen, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

2 De BATIBOUW Academy en de Matchmaking Zone zijn gratis, maar vereisen de aankoop van een ticket voor BATIBOUW en een online afspraak.

Praktische informatie

Datum: dinsdag 14 tot en met zondag 19 maart 2023

Openingsuren

  • 10u00 tot 19u00 elke dag
  • Nocturne op donderdag 16 en vrijdag 17/03 tot 21u00

Tarieven

  • Toegangsprijs bezoekers: € 15
  • Gratis toegang voor professionals op 17 maart, alleen op uitnodiging

Meer informatie op de website van BATIBOUW.


Sony introduceert de BRAVIA XR TV line-up van 2023

Sony Benelux kondigt vandaag de 2023 BRAVIA XR TV line-up aan. Deze is uitgerust met vernieuwde Cognitive Processor XR voor de ultieme home-entertainmentervaring. De BRAVIA XR-serie bestaat uit vier nieuwe modellen: X95L Mini LED, X90L Full Array LED, A95L QD-OLED en de A80L OLED. Alle modellen zijn uitgerust met functies om consumenten een meeslepende ervaring te bieden bij het kijken van films, het genieten van streaming-apps, gamen en meer.

De 2023 BRAVIA XR Tv’s zijn uitgerust met een nieuwe Cognitive Processor XR met XR Clear Image-technologie. Deze zorgt voor nog minder ruis en biedt een verbeterde helderheid bij bewegende beelden, waardoor vervaging wordt verminderd en beelden nog beter zijn. De Cognitive Processor XR maakt betere backlightbesturing mogelijk voor een hoger aantal lokale dimming-zones, een hogere helderheid en minder blooming.

De Cognitive Processor XR werkt met een innovatieve verwerkingsmethode van het beeld- en geluidssignaal die verder gaat dan standaard AI. Het bootst de manier waarop mensen dingen zien en horen na, door middel van cognitieve intelligentie. Het verdeelt het scherm in meerdere zones en detecteert de ‘focuspunten’ in het beeld. Dit maakt het mogelijk om een hele reeks elementen tegelijk te analyseren en aan te passen voor het beste eindresultaat, wat leidt tot een levensecht geheel. Conventionele AI is niet in staat om dit te doen.

Bovendien biedt elk model Acoustic Center Sync, dat kan worden gekoppeld met Sony-soundbars. Dit garandeert een rijkere bas en een breder geluidsgebied voor de ultieme, meeslepende thuiservaring. Voor een nog meer meeslepende geluidservaring, werken deze Bravia modellen ook goed samen met Sony-soundbars die voorzien zijn van 360 Spatial Sound Mapping. Deze technologie maakt het voor producers mogelijk om een 360-graden muzikale belevenis te creëren. De positie van bijvoorbeeld de acteurs, afstand en hoek de audiobron wordt meegenomen in de geluidsopnamen. Dit resulteert in een muziekbelevenis die voelt alsof men midden in de actie zit.

Nieuw dit jaar is de X95L met Acoustic Multi-Audio. Deze technologie levert een cinematisch surround geluid en accurate geluidspositionering, waardoor beeld en geluid in perfecte harmonie verkeren. De X95 speakers projecteren het geluid op een manier die exact overeenkomt met het beeld op het scherm voor een zeer realistische geluidservaring.

De A95L- en A80L-modellen hebben Acoustic Surface Audio met actuatoren die trillen om geluid van het hele scherm te produceren dat perfect past bij wat er op het scherm te zien is. Dankzij het ontwerp resoneert het hele scherm met geluid dat rechtstreeks uit het scherm zelf afkomstig is. Zo ontstaat de perfecte synchronisatie van beeld en geluid, zelfs aan de zijkanten.

De 2023 BRAVIA XR-serie garandeert ook de beste ervaring voor PlayStation 5-gaming met exclusieve functies, waaronder Auto HDR Tone Mapping en Auto Genre Picture Mode. Dit biedt geoptimaliseerde beeldkwaliteit tijdens het gamen en streamen. Andere functies zijn onder meer een eenvoudig te gebruiken Game Menu waar gamers instellingen naar wens kunnen aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het aan- of uitzetten van VRR of Motion Blur Reduction. Het Game Menu stelt gamers in staat om de helderheid in donkere gebieden van het beeld te verhogen om objecten en tegenstanders eenvoudig te spotten. Nieuw is de mogelijkheid om de schermgrootte aan te passen met de Screen Size-functie zodat gebruikers zich kunnen focussen op de game met een kleiner scherm. Het A95L-model heeft tevens Multi-View, waar gamers walk-throughs en gameplay-gidsen naast elkaar kunnen bekijken terwijl ze aan het gamen zijn.

Prijzen en beschikbaarheid

De beschikbaarheid en prijzen voor de Benelux worden later dit jaar bekend gemaakt.

Bekijk voor meer informatie over de nieuwe Sony-televisiemodellen de aankondigingsvideo van Sony’s BRAVIA XR:

Send this to a friend