Huawei Honor 6 Plus krijgt twee camera’s aan achterzijde

De twee camera’s aan de achterzijde krijgen een 8 megapixelsensor en moeten samen voor meer diepte zorgen. Ook aan de voorzijde vind je een 8 megapixelcamera terug.

Huawei heeft met de Honor 6 Plus een nieuwe phablet aangekondigd. Het toestel heeft een 5,5 inch-scherm met Full HD-resolutie en draait op Android 5.0 (Lollipop) met daarover een eigen Android-skin van Huawei. Onder de motorkap vind je ook nog een Kirin 925 octacoreprocessor, 3 GB RAM-geheugen en 16 of 32 GB opslaggeheugen, dat je verder kan uitbreiden via SD-kaartjes. Je kan ook twee sim-kaarten kwijt in het apparaat. Een 3600 mAh-batterij zorgt voor de energie.

Het opvallendste wapenfeit van de Honor 6 Plus zijn de twee camera’s aan de achterzijde van het toestel. Beide schieters hebben een 8 megapixelsensor en gaan samenwerken om een 13 megapixelbeeld op te leveren. De keuze voor twee aparte lenzen ligt bij het feit dat je op deze manier meer diepte zou moeten creëren. De optiek van beide lenzen is klein gehouden, waardoor je geen uitstekende camera’s hebt. Huawei blijft ook inzetten op de selfie, met ook vooraan een 8 megapixelcamera.

Momenteel is het nog niet duidelijk of het toestel ook naar Europa komt. Ook over de adviesprijs is nog niets bekendgemaakt.

DuoTecno gaat voor steen bij reeks designschakelaars

Met een nieuwe schakelreeks brengt DuoTecno steen en marmer naar de huiskamer. De schakelaars komen met vier drukknoppen.

Natuurlijke materialen doen het goed in het interieur van vandaag. DuoTecno pakt daarom uit met enkele designschakelaars, die in blauwsteen en marmer komen en zo een zekere klasse uitstralen.

De schakelreeks komt met vier drukknoppen en is verkrijgbaar in acht verschillende uitvoeringen. Zo zijn er verschillende soorten (Italiaanse) marmer en leisteen, maar ook Belgische blauwsteen is een optie.

Elke schakelaar krijgt vier witte leds mee die als oriëntatie dienen om je toetsen snel terug te vinden. De reeks kan gebruikt worden in een domoticasysteem, maar ook als gewone schakelaar.

duotecno_be_20140918023237xuy2s

Snel een comfortabele kamertemperatuur met König

König elektrische ventilatorkachel

Tijdens de koude wintermaanden is bijverwarming geen overbodige luxe. De FH10 van König is een krachtig toestel waarmee je in een mum van tijd je slaapkamer of badkamer opwarmt.

We hebben het allemaal al meegemaakt: je staat ‘s ochtends op, maar het huis is nog koud en kil. Op zulke momenten is een goede bijverwarming de snelste manier om een bepaalde kamer op een aangename temperatuur te krijgen.

Ventilatorkachel

De FH10 van König is een elektrische en krachtige ventilatorkachel van 1500 Watt en beschikt over twee standen. Dankzij de kantelbescherming hoef je niet bang te zijn dat het toestel omvalt, terwijl het apparaat ook uitgerust is met een beveiligingsmechanisme tegen oververhitting.

Het toestel moet zo’n 25 euro kosten.

LG met quantum dot televisies in 2015

LG quantum dot televisie

LG laat nu al in zijn kaarten voor 2015 kijken. Onder meer enkele nieuwe Ultra HD-tv’s zullen uitgerust zijn met de quantum dot-technologie. Hierdoor krijg je een breder kleurenbereik en een verbeterde kleurverzadiging.

Voorstelling nieuwe televisies tijdens CES

De nieuwe televisies zullen pas op de CES-beurs in januari voorgesteld worden, maar LG laat nu al weten wat we van de line-up mogen verwachten. Naast de ‘gewone’ Ultra HD-tv’s en enkele OLED-toestellen pakt de fabrikant dus ook uit met een quantum dot televisie.

Wat is een quantum dot tv?

Quantum dot is een variant op de lcd-televisie en maakt gebruik van een ander systeem om het scherm aan te lichten (‘de backlight’).

De technologie werkt met behulp van nanokristallen die naargelang hun grootte verschillende kleuren licht doorlaten. Deze laag ‘quantum dots’ komt boven de LCD backlight te liggen en verbetert het kleurenspectrum en de algemene helderheid van het beeld.

Zo moet het kleurreproductieratio met 30 procent verbeteren in vergelijking met traditionele led-televisies.

LG is niet de eerste die quantum dot televisies uitbrengt. Sony doet het al sinds 2013 en ook Samsung heeft al laten weten op de CES zijn variant van quantum dot voor te stellen.

Januari = CES-maand

Hou dus begin januari onze site in het oog voor meer nieuws over de CES-beurs!

Base stopt met digitale televisiedienst Snow

Base Snow - ludieke actie bij Belgacom

Telecombedrijf Base maakt bekend dat het de stekker trekt uit Snow, het digitale televisieaanbod van het bedrijf. De 35.000 klanten zullen ten laatste op 30 juni 2015 een andere provider moeten kiezen.

Net geen 2 jaar op de markt

Eind 2012 lanceerde Base Snow en wou op die manier een goedkoper alternatief voor de digitale televisie van Belgacom (nu Proximus) en Telenet aanbieden op de Belgische markt. Hoewel Snow bij instappers goed ontvangen werd, haalde de dienst niet meer dan 35.000 klanten. Dat blijkt nu niet genoeg zijn om op een rendabele manier de dienst te blijven aanbieden.

Misnoegen groeit bij digitale tv-klanten

De uitstap van Base komt op een opmerkelijk moment, want heel wat klanten van Telenet zijn misnoegd door de recente prijsstijgingen en meer dan 60.000 van hen uitten hun ontevredenheid via een online petitie.

Base raadt als vervangende optie Scarlet, de budgetdienst van Belgacom, aan. Momenteel is de installatie en activatie daar gratis. Heb je vragen over Snow, kan je terecht op hun website.

Facebook-app verbetert automatisch je foto’s

Facebook app Automatisch verbeteren van foto's

De mobiele app van Facebook zal de foto’s die je met je smartphone of tablet neemt automatisch verbeteren als je die op de sociale netwerksite wil uploaden. De functie komt eerst naar de iOS-app, later volgt ook Android.

Facebook heeft sinds de overname van Instagram in 2012 al heel wat extra filters aangeboden aan zijn gebruikers om foto’s een speciaal effect mee te geven. Tot nu toe moest je dat echter altijd manueel en op voorhand gaan doen en kon je dan pas de foto gaan uploaden.

Foto uploaden = automatisch verbeteren

Facebook gaat met de nieuwe update van zijn mobiele app een functie inbouwen die automatisch je foto gaat verbeteren op het moment dat je die wilt uploaden. Denk hierbij aan wijzigingen in helderheid, contrast, enzovoort. Je kan de voorgestelde wijzigingen meteen toepassen, je kan ervoor kiezen om zelf nog instellingen aan te passen, of je kan ook gewoon de originele foto uploaden.

Eerst iOS, dan Android

De nieuwe functies komen eerst naar de Facebook iOS-app, maar zullen binnenkort ook beschikbaar zijn voor Android-gebruikers.

Lithoss stelt designschakelaar met RGB-controller voor

Designschakelaars Lithoss met RGB-controller

Moderne schakelaars komen met drukknoppen waarmee je je RGB-ledstrips kan bedienen. Dat is niet anders bij de designschakelaars van het Belgische Lithoss.

RGB-systemen, waarmee je je verlichting een gigantisch gamma aan kleuren kan meegeven, zijn heel populair in moderne woningen. Bij Lithoss weten ze dat moderne verlichting ook een moderne aansturing nodig heeft.

Deze multifunctionele RGB-controller zal bij het opstarten de RGB-kleuren in elkaar laten overfaden. Met twee drukknoppen bedien je de kleurwisseling, de intensiteit van het licht, de snelheid van het faden, de fixatie van het gewenste kleur, enzovoort. Zo kan je op een snelle en eenvoudige manier jouw RGB-ledstrips gaan aanpassen aan jouw voorkeuren.

De Lithoss-controllers zijn beschikbaar in verschillende configuraties en komen aan een brutoprijs vanaf 254 euro.

BSH opent nieuwe Brand Center in Brussel

BrandCenter BSH

Begin december opende BSH de deuren van het Brand Center, het nagelnieuwe belevingscentrum in de Laarbeeklaan 74 te Brussel. Consumenten, leveranciers of andere relaties kunnen er kennis maken met de nieuwste technologieën die de vier merken van BSH te bieden hebben, alsook de waarden die de respectievelijke brands vooropstellen.

Het Brand Center werd opgedeeld in vier verschillende leefwerelden die staan voor de vier merken van BSH: Bosch, Gaggenau, Neff en Siemens. We kregen een rondleiding van afscheidnemend Brand Marketing Manager Ann Allard en haar opvolger en Marketing Manager Dimitri Peeters.

Doordachte energieconsumptie bij Bosch

BSH zone BoschAlle objecten die in een bepaalde zone van het Brand Center uitgestald staan, dragen een bepaalde boodschap met zich mee. En dat mag je gerust letterlijk nemen. Zo werden verschillende meubelstukken uit het Bosch-gedeelte gerecupereerd uit de vorige showroom. Duurzaamheid en energie-efficiëntie vormen immers geen loze woorden voor het merk.

Lees meer

 

[gap]

Gaggenau: exclusiviteit gestoeld op ambacht

BSH zone GaggenauEen totaal ander beeld krijg je wanneer je de volgende zone binnenstapt: deze van Gaggenau, een exclusief merk van onder meer wijnklimaatkasten en ovens. Bij Gaggenau staan hamer en nagel in de spotlights. Het is indicatief voor het vakmanschap dat er in de fabricatie van de Gaggenau-producten is geslopen.

Lees meer

[gap]

Neff, een passie voor koken

BSH zone NeffIn de Neff-zone draait alles om bakken en koken. Ilustraties van koekjes, pasta, en andere ingrediënten sieren de ruimte. Bij het binnenkomen valt meteen een origineel, antiek fornuis op van Carl-Ludwig Neff, grondlegger van het merk. Eind 19de eeuw ontwierp hij als eerste een vrijstaand fornuis om het samenzijn en genieten tijdens het koken in de verf te zetten.

Lees meer

[gap]

Siemens in het middelpunt van technologie en BSH zone Siemensinnovatie

Het vierde en laatste luik van het Brand Center sluiten we af met het merk Siemens. De digitalisering staat hier voorop. Niet futuristisch of hoogtechnologisch, maar eerder een actuele weergave van welke hulpmiddelen we vandaag hebben om ons doel te bereiken.

Lees meer

[gap]

Conclusie

Met de vier zones wenst BSH elke bezoeker ten volle kennis te laten maken met de waarden van alle merken, en hen te laten voelen of de keuze die ze overwegen wel de juiste is. Want in de meeste gevallen, neem nu bij de investering in een nieuwe keuken, gaat het om toestellen die we jaren zullen gebruiken. Missie geslaagd wat ons betreft.

Nieuw tijdperk voor de bioscoop met laserprojectie en 3D-geluid

Kinepolis in Madrid

Hoelang is het geleden dat je een film in de bioscoop zag? Een paar maanden geleden? Nog langer? Dat is het probleem. Met nieuwe technologieën als laserprojectie en Dolby Atmos-geluid wil Kinepolis de bioscoopbeleving maximaliseren.

Meer en meer mensen kijken thuis films op steeds grotere en kwalitatief sterke televisieschermen met bijhorend surroundgeluid. En als we thuis niet kijken dan doen we dat wel onderweg op onze smartphones, laptops of tablets. Dat is slecht nieuws voor de bioscoopindustrie.

Maar de bioscopen vechten terug, met technologische vernieuwingen. In België hebben we het geluk dat een grote speler als Kinepolis niet vies is van innovatie. Toen Kinepolis Brussel in 1988 opende als eerste en grootste megaplex ter wereld met 24 zalen en 6827 zetels, was het er als de kippen bij om Lucasfilm’s THX te installeren, en al kort na de opening werd de toen revolutionaire Imax-zaal voorzien.

De innovaties op beeld- en geluidstechnisch vlak bleven de voorbije kwarteeuw maar komen. De digitalisering van het geluid met spelers als DTS, Dolby Digital en Sony Dynamic Digital Sound was een zeer grote stap voor de cinema-ervaring. Het frequentiebereik werd veel uitgebreider en het vervelende ruis in stille periodes van een film behoorde voorgoed tot het verleden.

Een andere grote stap was de introductie van digitale projectie in de cinema met de DLP-technologie van Texas Instruments. Iets later kwam 3D, een techniek die overigens niet nieuw was. Alles met de bedoeling om van een avondje cinema een onvergetelijke ervaring voor de oren en ogen te maken, verklaart Bob Claeys, R&D Directeur bij Kinepolis Group.

Omdat Kinepolis ten allen tijde cinema wil blijven heruitvinden, zet het nu stevige stappen met de implementatie van gesofisticeerde systemen die de overgang naar films met een hogere framerate, meer 3D, een hogere resolutie (4K), meer lichtopbrengst en contrast en een groter kleurenbereik moeten mogelijk maken.

Wereldpremière laserprojector Barco

Een nieuwe stap in dat verhaal vormt de wereldpremière van Barco’s nieuwe projector die met lasertechnologie werkt. Kinepolis plaatst er vier in de bioscopen van Madrid, Rijsel, Antwerpen en Brussel.

Barco’s laserprojector is de enige ter wereld die in staat is om 4K-content te tonen tegen 60 beelden per seconde en om 3D-films te projecteren in 4K-resolutie bij een uitzonderlijke lichtsterkte van liefst 60.000 lumen. De laserprojector zorgt voor een ruimer kleurenpallet en een betere contrastverhouding. Bovendien ligt het energieverbruik 40% lager dan de huidige projectoren. Een win-win op alle vlak dus.

Barco laserprojector 3D 4k 60fps

Om het belang van deze lancering beter te begrijpen, moeten we eerst even de huidige manier van projectie bekijken. Al meer dan tien jaar wordt er gebruik gemaakt van digitale projectoren. Maar die hanteren als lichtbron een 60-jaar oude technologie: de Xenon-lamp, bekend van de automobielindustrie.

Maar één van de grote nadelen van Xenon is dat de helderheid van de lamp fel afneemt na verloop van tijd. In Kinepolis bijvoorbeeld is de lamp na 500 uur projectie al aan vervanging toe.

Een bijkomend probleem, dat zich vooral voordoet bij de projectie van 3D-films op grotere schermen, is dat de Xenon-lamp te weinig licht uitstraalt om een goede beleving van 3D te garanderen. De combinatie van de lichtverliezen in de projector en het verduisterende effect van het brilletje (door de polariserende filter) maken dat al snel zo’n 80% van het licht verloren gaat. En dat heeft zijn consequenties op de beeldkwaliteit.

De populariteit van 3D heeft dus te lijden onder deze minder goede projectoren, maar dat is nu verleden tijd met de laserprojector.

Hoe werkt de Barco laserprojector?

De Barco laserprojector integreert de lasers volledig in het systeem. Zes smalle lasertubes (telkens twee voor de drie primaire kleuren rood, groen en blauw) sturen het licht naar een 4K-chip. Met 4K worden de beelden geprojecteerd op het scherm in een resolutie van bijna 9 miljoen pixels per frame.

Doordat het laserlicht heel nauwgezet gericht wordt op een klein gebied in de projector, treden er amper lichtverliezen op in de projector en vindt de lichtbundel maximaal zijn weg naar het projectiedoek. Het resultaat is twee- tot driemaal meer licht dan bij de huidige projectoren. Ook de spreiding van het licht over het hele scherm is beter.

Beter licht zorgt op andere vlakken voor bijkomende voordelen. Op kleurenvlak scoort de Barco laserprojector goede punten. Er kunnen meer kleuren getoond worden dan de huidige cinema-standaard DCI. Vandaag kunnen de projectoren slechts 40 procent van alle kleuren die wij als mens waarnemen reproduceren. Met laserprojectoren wordt dat opgekrikt naar 60 procent.

Bovendien is de laserprojector erg efficiënt. De lichtsterkte blijft over de hele levensduur van de projector erg hoog, met nog 80% overschot na 30.000 uur projectie.

Tijdens onze kijktest van het derde deel van The Hobbit in een volledig uitgerust Laser Ultra-zaal in Kinepolis kunnen we deze sterke eigenschappen alleen maar bevestigen. We keken in 3D, 4K, aan 48 fps en in Dolby Atmos-geluid. Dit is het beste wat we op beeldvlak al gezien hebben. Contrast en kleuren zijn uitmuntend en de 3D-projectie is indrukwekkend en levendig zonder dat er sprake is van crosstalk. Ook het fenomeen speckle – korreligheid in het beeld als gevolg van de projectie van de laser op het scherm – is tot een minimum herleid.

Het prijskaartje voor dergelijk spektakel is niet min. Reken op minstens 15 euro per persoon, versnaperingen en parking niet inbegrepen.

the-hobbit-the-battle-of-the-five-armies

Overgang naar digitale cinema

Voor Kinepolis vormt de Barco laserprojector de kers op de taart in de overgang van 35mm film naar een volledig digitale cinema. In combinatie met het Dolby Atmos-geluidssysteem met 64 unieke kanalen zal het de volgende jaren voor een ongeziene technologische vooruitgang in de filmgeschiedenis en commerciële bioscopen zorgen. Voor filmliefhebbers alleen maar goed nieuws…

Test: Philips hue

Philips Hue

De slimme led-lampen van Philips hue bestaan al even maar het platform blijft volop in ontwikkeling. Tijd voor een korte test en update.

Sinds de introductie eind oktober 2012 kende Philips hue heel wat succes en animo. Het brak eigenhandig de markt voor slimme led-lampen open. Lees gerust ons artikel van toen er nog eens op na.

Wat kost Philips hue?

Wij kregen voor onze test het starterspakket toegestuurd dat bestaat uit drie lampen met een E27-fitting en een Bridge. Goedkoop is Philips hue niet, ons startpakket kost 199,95 euro. Afzonderlijk kosten de lampen 59,95 euro per stuk.

Naast dit startpakket bestaan er ook startsets met Lightstrips en halogeenvervangers (GU10) van Philips hue. En eerder dit jaar bracht Philips de hue lux uit, een slimme led-lamp die normaal wit licht geeft met een kleurtemperatuur van 2700K en wat meer lichtopbrengst (750 lumen in plaats van 600 lumen). Een startset van hue lux met twee lampen en een Bridge kost 99,95 euro.

Daarnaast zijn er ondertussen ook enkele vaste armaturen met hue-lampen uitgebracht zoals de LivingColors Bloom en Iris en de duurdere high-end armaturen hue Beyond en speciale 3D-geprinte armaturen.

Installatie

Installeren kan bijna niet makkelijker. Je hangt de Bridge aan je internetrouter en het stroomnetwerk en plaatst de lampen in de armatuur. De lampen die in een startpakket zitten, zijn automatisch al gekoppeld aan de meegeleverde Bridge, dit werkje moet dus niet meer gebeuren. Aan elke Bridge kunnen maximaal 50 lampen gekoppeld worden.

De Bridge kan je mooi aan de wand hangen met een schroef zodat die zit weggewerkt, bijvoorbeeld in de meterkast of een andere plaats waar de router hangt.

Philips Hue

Voor de communicatie tussen de lampen en de Bridge doet Philips een beroep op het ZigBee protocol, en geen WiFi zoals ondertussen al bij andere slimme led-lampen het geval is.

ZigBee biedt volgens Philips heel wat voordelen. De elektronica die extra in de lamp dient gestopt te worden bij ZigBee blijft beperkt. Bovendien als het WiFi-netwerk niet al te stabiel is, kan dit problemen opleveren voor bepaalde hoeken en ruimtes van een woning. Met ZigBee is dit probleem van de baan.

De volgende stap is het installeren van de app voor Android of iOS, op je smartphone of tablet. Wij installeren de iOS-app.

Hue-app

Bij het openen van de app krijg je meteen een overzicht van al je geconnecteerde hue-lampen. Ook als ze offline zijn (niet aangesloten of via de knop van je armatuur uitgeschakeld). In dit overzicht kan je de intensiteit van elke lamp met een schuifknop regelen.

Door het scherm naar beneden te slepen, krijg je een scherm te zien met alle kleuren erop en een icoontje van de aangesloten lamp, bijvoorbeeld nummer 1. Dit icoon sleep je naar elke gewenste kleur op het scherm waarna de lamp ogenblikkelijk van kleur verandert.

Philips Hue

Sleep je een icoon naar een ander icoon toe, vormen ze een groep. Die kan je bewaren als scène en een bepaalde naam meegeven, bijvoorbeeld ‘verlichting woonkamer’. Een scène kan gaan van de kleur van één lamp tot de verlichting in de ganse woning.

De bewaarde scène komt vervolgens terecht in een overzicht van alle scènes waarvan Philips er standaard al enkele heeft voorzien, met namen als Sunset, Deep Sea of Alles Uit. In hetzelfde scherm kan je een scène toevoegen door een foto te selecteren of een lichtrecept aan te maken waarbij je kiest uit Relaxen, Concentreren, Stimuleren of Lezen.

Bovendien kan je een foto vanop je smartphone of tablet als voorbeeld gebruiken om een lichtscène aan te maken. Wil je bijvoorbeeld het gevoel van een bepaalde reis opnieuw oproepen dan selecteer je de vakantiefoto’s en kan je jouw hue-lampen een kleur geven die voorkomt op de foto. Sla je ze op als scène dan kan je ze achteraf opnieuw gebruiken.

Philips Hue

Acties en triggers

Twee andere opties in het menu zijn Wekkers & Timers en Geofencing.

Wekker & Timers biedt de mogelijkheid om lampen in te schakelen op bepaalde tijdstippen. Tijdens een reis simuleer je dan willekeurig jouw aanwezigheid in de woning. Of je kan hue zo instellen dat je wakker wordt met de zachte gloed van een zonsopgang.

Met Geofencing kan je de verlichting inschakelen op basis van de positie van je smartphone. Bij het naderen van de woning kan je dan specifieke hue-lampen inschakelen. Verlaat je de woning schakelen ze zichzelf terug uit.

Philips Hue

Datafeeds en externe apps

Philips heeft vanaf het prille begin van hue een open API beschikbaar gesteld waardoor externe ontwikkelaars eigen apps of toevoegingen kunnen schrijven voor hue. Eind oktober 2014 waren er al zo’n 200 apps beschikbaar. Zoals hue Disco waarmee je van je woonkamer een discotheek maakt en de lampen reageren op het ritme van de muziek. Of Ambilight + hue waarmee je een Philips Ambilight-televisie mee opneemt in je hue-netwerk.

Philips heeft ook een eigen kanaal op IFTTT het internet of things-platform. Hiermee kan je zelf slimme acties opstellen: bijvoorbeeld een lampje de kleur van je voetbalploeg geven als ze een goal scoren; of ze blauw laten weergeven als je Netatmo weerstation regen detecteert.

Laatste ontwikkelingen

Met een nieuwe update begin november voor iOS kan je voortaan ook je verlichting bedienen via een widget in het berichtencentrum op je iPhone of iPad. Hierdoor kan je sneller lichten in- of uitschakelen of een scène selecteren (tot vier opties voor iPhone 5, tot 5 op de iPhone 6 tot zelfs 8 op de iPad mini) zonder dat je hoeft te ontgrendelen. Met Android kon je al langer widgets aanmaken.

Wie liever de hue lampen via een fysieke lichtschakelaar aan de wand bedient, kan sinds kort de hue tap aankopen. Deze schakelaar kan je overal bevestigen of zelfs laten rondslingeren want hij heeft geen batterijen nodig of een aansluiting om verbinding te maken met je hue-lampen. De tap bevat een aantal knoppen die je koppelt aan scènes.

Philips Hue

Conclusie

Philips hue is niet goedkoop maar wat ons betreft erg handig. De connectie met je smartphone, de vele kleuren en scènes die je kan instellen, de bediening vanop afstand, de dimbaarheid, allemaal functionaliteit die de led-lamp naar een hoger niveau tillen.

Klik hier om producten in te laden

 

Test: Smappee energiemonitor

Smappee energiemeting

Smappee is een Vlaamse startup die energiemeting thuis wil vergemakkelijken en je energieverbruik wil doen dalen. We testen de energiemonitor.

Minder energie verbruiken is een hot topic, nu de energiebevoorrading van België op een kantelmoment staat. Alle kleine beetjes helpen, en dat begint in je eigen woning, bijvoorbeeld met de Smappee energiemonitor.

De Smappee is een klein bakje dat je ter hoogte van je meterkast aansluit op je elektrische installatie met een stroomklem. De energiemonitor meet continu het energieverbruik in de woning en geeft alle resultaten weer in een handige app op je smartphone of tablet.

Niet alleen je totale energieverbruik kan je met de app raadplegen, maar ook het verbruik opgesplitst per toestel. Het is net deze feature die van Smappee een uniek product maakt.

De Smappee is niet bijster goedkoop (199 euro) maar volgens oprichter Stefan Grosjean betaalt Smappee zichzelf in twee tot vier jaar terug doordat je actief kan ingrijpen op je elektriciteitsverbruik. Verborgen energievreters, sluipverbruik of oudere toestellen die ongewoon veel verbruiken, zijn zo veel makkelijker te ontdekken.

Installatie

Installeren is een fluitje van een cent. De energiemonitor plaats je dicht bij je meterkast en sluit je aan met een stroomklem op de binnenkomende bruine stroomkabel van je elektriciteitsinstallatie.

Bovendien kan je de opbrengst van je zonnepanelen in kaart brengen door middel van een tweede stroomklem. Dit is al wat moeilijker want je moet de juiste kabels gaan zoeken in je installatie.

Als je met een overvolle zekeringkast zit met weinig plaats, is het niet zo evident om de klemmen te bevestigen, de kabels weg te werken en de kast mooi te laten sluiten. Slaag je daar in, dan heb je wel zowat het lastigste onderdeel van de installatie achter de rug. Wie liever niet prutst met zijn meterkast kan steeds een beroep doen op een installateur.

Smappee energiemeting

De volgende stap is het opnemen van Smappee in je thuisnetwerk. Met de handige WPS-knop maak je eenvoudig draadloos verbinding met je router, waarna de opname in jouw thuisnetwerk volledig geautomatiseerd verloopt. De Smappee heeft enkel een draadloze verbinding en geen ethernetpoort.

Daarna rest je enkel nog de app op je smartphone of tablet te installeren, en maak je een account bij Smappee aan. Met deze account kan je bovendien online op de website van Smappee de belangrijkste cijfers en notificaties raadplegen. De app is wel veel uitgebreider dan de My Smappee-oplossing en heb je nodig om bijvoorbeeld toestellen te herkennen en aan te leren.

Energie meten per toestel

In het hoofdscherm van de app zie je in een oogopslag je huidige real-time energieverbruik, eventueel sluimerverbruik en de opbrengst van je zonnepanelen. Visueel worden deze gegevens getoond in de vorm van grote bubbels die in grootte variëren ten opzichte van elkaar, en als gevolg van het energieverbruik.

Tot zover niks nieuws onder de zon. Dé opvallende functie van de Smappee is dat hij in staat is het energieverbruik te meten van afzonderlijke toestellen en apparaten. Via de eigen ontwikkelde Smappee-technologie worden de storingspatronen van elk apparaat dat in je elektrische installatie is aangesloten herkent, en kan de app het energieverbruik ervan weergeven in één handige app op je smartphone of in de cloud.

Het grote voordeel van Smappee is dat je geen aparte energiemeters per stopcontact moet gaan voorzien. Tenzij je bepaalde apparaten afzonderlijk wil gaan in- of uitschakelen (zie verder).

Smappee energiemeting

Herkennen van toestellen: automatisch én manueel

Het herkennen van toestellen vraagt wel wat moeite van jou. Wat het detecteren van deze apparaten betreft zijn er twee opties. De eerste is automatisch: na installatie gaat de Smappee zelf op zoek naar apparaten, en geeft het deze een nummer. De eerste toestellen worden al teruggevonden na 24 uur, maar het duurt enkele weken voor het lijstje van toestellen in jouw woning is afgewerkt. Je gebruikt namelijk niet alle apparaten even frequent in de woning. Denk maar aan een friteuse of wafelijzer.

Alle toestellen komen terecht in de lijst ‘ontdekte toestellen’ met een toegekend nummer en een indicatie van het vermogen. Doorklikken op het toestel brengt je bij het DNA van het toestel zoals Smappee dat zo mooi omschrijft. Het is een visuele handtekening die het energieverbruik per dag, week, maand of jaar en de bijhorende kosten van elke toestel in kaart brengt. In datzelfde scherm kan je ook de frequentie en duur van inschakelen raadplegen.

Al deze gegevens moeten je helpen om te weten te komen over welk toestel het gaat, en het nummer te vervangen door een naam. Wij vonden het niet zo makkelijk, zeg maar bijna onmogelijk bij bepaalde gegevens, om na te gaan over welk apparaat het juist gaat.

Daarom kozen we bijkomende voor de tweede optie: het handmatig detecteren van elk toestel. De beste optie is om zo goed als alle toestellen uit te schakelen indien mogelijk, en dan manueel een detectie te gaan doen. De procedure bestaat er in om het toestel een tweetal keer in- en uit te schakelen waarna de Smappee een soort DNA-afdruk maakt van het toestel. Doordat alle toestellen uitgeschakeld zijn, zal het makkelijker lukken om een specifiek apparaat te detecteren.

Smappee energiemeting

Handig is dat er een database aanwezig is met zowat alle apparaten al in. Dat helpt je te herinneren welke toestellen er vandaag in een huishouden aanwezig zijn. En dat zijn er een heel pak…

Wat volgt na de herkenningsfase is een gedetailleerde samenvatting van elk toestel. In de app kan je de kostprijs van elektriciteit ingeven, en zo per toestel de daadwerkelijke kost in euro raadplegen. Overigens gaat Smappee de meetgegevens extrapoleren en zo een indicatie geven van het jaarverbruik van een toestel of een groep van toestellen.

Moeilijk om bepaalde toestellen te herkennen

Voor sommige toestellen blijft het moeilijk om te achterhalen over welke het gaat. Misschien kan Smappee op termijn op basis van geaggregeerde data een terugkoppeling naar de gebruiker geven, en al een indicatie geven over welk toestel het gaat. Niet iedereen kent het vermogen van een apparaat, en sommigen lijken zo sterk op elkaar dat het misschien onmogelijk is het er uit te halen.

Als je denkt het apparaat eenmaal gevonden te hebben, en je bekijkt achteraf de gebeurtenissen, dan zie je vreemde inschakelmomenten opduiken op tijdstippen waarvan je dacht dat het gevonden apparaat was uitgeschakeld. Er zit dan niks anders op dan het toestel als nummer door het leven te laten gaan of uit de lijst te verwijderen.

Ook geven we even mee dat toestellen die minder dan 40W verbruiken niet of nauwelijks gedetecteerd worden.

Smappee energiemeting

Toestellen in- of uitschakelen

Wens je verder te gaan dan enkel meten, bieden de comfortstekkers soelaas. De comfortstekkers – eentje wordt meegeleverd – heb je nodig om vanop afstand via je smartphone of triggers bepaalde apparaten in- of uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan je settopbox, televisie of andere AV-apparatuur waarvan je het stand-by gebruik wil gaan beperken.

Smappee biedt extra comfortstekkers in pakketten van drie of zes stuks aan, voor resp. 34,99 of 59,99 euro.

Uitgebreide triggers

Met een aantal nieuwe trigger-opties in de app werd de functionaliteit onlangs (oktober 2014) uitgebreid. Een trigger is niks anders dan een bepaald event dat ervoor zorgt dat je een apparaat (of groep apparaten) gaat in- of uitschakelen. Wanneer je de woning verlaat de televisie en decoder uitschakelen; of toestellen uitschakelen wanneer het verbruik te hoog ligt. En met het weekschema zijn de opties nog flexibeler: ga je op vakantie, dan kan je op gepaste tijdstippen de verlichting aansturen en zo jouw aanwezigheid simuleren. Een leuke uitbreiding als je het ons vraagt.

Mogelijkheden eindeloos met IFTTT

En met een eigen kanaal op de dienst IFTTT (if this then that) kan je nu makkelijk connecties opzetten tussen Smappee en andere apparaten of apps in het internet of things (IoT). Denk bijvoorbeeld aan je Philips Hue-lampen die rood kleuren bij buitensporig energieverbruik of een notificatie op je smartphone wanneer een bepaald apparaat wordt ingeschakeld.

Conclusie

De Smappee is een vernuftig apparaatje dat grote energieverslinders in jouw woning kan detecteren. Maar het blijft toch een technische bedoening om de verschillende toestellen in huis er uit te halen.

Smappee is een Vlaamse start-up en we kunnen dergelijke initiatieven alleen maar toejuichen. Bovendien wordt er achter de schermen hard gewerkt om het product nog beter te maken, met regelmatig updates en verbeteringen aan het product en de app.

Dyson kruimelzuiger: lichtgewicht met grote kracht

DC43H kruimelzuiger Dyson

De Dyson kruimelzuiger is ontworpen voor de kleine karweitjes in huis maar is ook ideaal voor de plaatsen waar een stofzuiger niet aan kan. De kruimelzuiger zuigt 10 liter lucht per seconde en heeft een gebruiksduur van 20 minuten.

Uniek aan deze kruimelzuiger is dat het over een constante zuigkracht beschikt dankzij een lithium-ion accu. Andere kruimelzuigers verliezen al na enkele minuten hun zuigsterkte.

 

DC43H kruimelzuiger Dyson

Ook voor hardnekkig vuil

De kruimelzuiger DC43H (€ 199) weegt amper 1,3 kg en beschikt over een boost-stand. Hiermee kan je gedurende 8 minuten met een extra zuigkracht zuigen voor de lastigere taken.

Bij de DC43H Animalpro (€ 249) en de DC43H Car+Boat (€ 249) zit een gemotoriseerde borstel die hardnekkig vuil en haar van huisdieren makkelijk opzuigt. Daarnaast zit er bij de DC43H Car+Boat een mobiele oplader van 12V voor het opladen in je auto, caravan of boot.

 

Bezoek aan luidsprekerfabrikant Dali: passie voor muziek staat centraal

Luidsprekers Dali - bezoek aan de fabriek

In admiration of music is de slogan van de Deense luidsprekerfabrikant Dali. Nee, niet genoemd naar die bekende surrealistische Spaanse schilder maar een afkorting voor Danish Audiophile Loudspeaker Industries.

Hoe weet je wat de ziel van een bedrijf of merk is en of de slogan niet zomaar een marketingtrucje is? Makkelijk: bezoek even de fabriek en sla een praatje met de mensen achter het bedrijf. Op uitnodiging van AND Benelux, de verdeler van Dali in de Benelux, brachten we een bezoek aan het Deense merk in het dorpje Nørager, in het uiterste noorden van Denemarken.

Een luidsprekerfabrikant in Denemarken? Dat is niet zo verwonderlijk, Denemarken is het land waar op kerstavond 1915 men de eerste maal een luidspreker mocht aanhoren, een uitvinding van Peter L. Jensen. Naast Dali klinken ongetwijfeld ook namen als Jamo, Dynaudio, Bang & Olufsen of Tangent Audio je bekend in de oren.

Ondertussen timmert Dali al meer dan 31 jaar aan de weg naar nog betere luidsprekers. Dali begon in 1983 als een huismerk voor de Deense keten van hifi-winkels Hifi Klubben, maar ging al snel zijn eigen weg. In 2013 klokte het productieapparaat af op zo’n kwart miljoen luidsprekers, en ondertussen is er een eigen fabriek in Ningbo (China) opgestart waar onder meer crossovers en andere onderdelen kostenefficiënter kunnen worden gemaakt. Het overgrote deel van de luidsprekerassemblage gebeurt nog steeds in de fabriek in Denemarken.

Luidsprekers Dali - bezoek aan de fabriek

Passie voor muziek

Lars Worre, de CEO van Dali, ademt muziek uit. Hij kan uren praten over één aspect van een luidspreker. Volgens hem is het de taak van Dali om een opinie te hebben over geluid. Elke luidsprekerfabrikant moet in zijn ontwerp keuzes maken is zijn leuze.

Een consument die voor Dali kiest, kiest bewust voor de visie die Dali heeft over hoe een luidspreker moet klinken. De consument die een budget heeft van zeg maar 1000 euro wil de beste luidsprekers voor dat geld. De eerste 700 euro is misschien bij heel wat luidsprekers identiek, maar het zijn die extra 30% waar een merk het verschil kan maken.

Bij elke productgeneratie proberen we een nog beter en mooier geluid te maken, zegt Lars Worre. Dat Dali enkele jaren geleden de luidsprekerdrivers in eigen huis begon te vervaardigen, is daar een logisch gevolg van. Het biedt heel wat voordelen zoals onderzoek naar nieuwe materialen en technieken.

Luidsprekers Dali - bezoek aan de fabriek

Volgens Lars Worre was het één van de beste beslissingen die Dali ooit heeft genomen. Onder meer de ontdekking van het materiaal SMC dat gebruikt wordt bij de Epicon en Rubicon-luidsprekers was anders niet mogelijk geweest. SMC is gebaseerd op geperst ijzerpoeder en heeft een veel lager geleidend vermogen waardoor veel van de vervorming van traditionele magneetsystemen wordt geëlimineerd. Ook het type lijm dat wordt gebruikt bij de drivers heeft een invloed op het geluid. Kom daar maar eens op als je gewoon de drivers afneemt van derden.

Dat streven naar perfectie, daar gaan de Denen ver in. Zelfs alle schroeven zijn eigenhandig ontwikkeld, om zeker te zijn dat er geen corrosie optreedt. Bij ons bezoek aan de fabriek bleken er trouwens net nieuwe machines geleverd te zijn waarmee de luidsprekerkasten nog beter en mooier afgewerkt kunnen worden. En als er dan toch zaken uitbesteed worden, let men er op dat de beste componenten in huis worden gehaald.

Luidsprekers Dali - bezoek aan de fabriek

De vijf Dali-principes

Voor Lars Worre steunt de Dali-filosofie op vijf basisprincipes: helderheid, de laagste verliezen om details te bewaren en vervorming te minimaliseren; timing in het design van de crossovers; wide dispersion voor makkelijkere plaatsing in een kamer; en een makkelijke belasting voor versterkers.

Een eerste is de perceptie van helderheid. Dali legt de focus op het middengebied en breidt vervolgens de bandbreedte uit. De meeste andere luidsprekerfabrikanten zitten op de uitersten: ze doen ofwel het laag goed, of blinken uit in het hoog. In het middengebied zit alle helderheid, daar bevindt zich de dialoog, de spraak, de articulatie, verklaart Lars Worre. De bedoeling van Dali is dat de drivers goed op elkaar afgestemd zijn en naar dat midden gaan.

Luidsprekers Dali - bezoek aan de fabriek

Lage verliezen zijn een tweede aandachtspunt. Omdat je zo de details in de muziek kan behouden.

Als derde is er de timing, een aspect waar luidsprekerfabrikanten keuzes moeten maken. Je moet trachten de timing te bewaren en dat doe je door alle drivers qua timing op elkaar af te stellen, zodat de muziek wanneer die je oren bereikt terug één geheel vormt. Dat is net de hoofdreden dat Dali zijn eigen drivers maakt: om een beter systeem in zijn geheel te maken.

Lars Worre haalt ook even het voorbeeld aan van softdome tweeters versus stijvere tweeters. De harde dome tweeters rekken de frequentierespons maar hebben gevolgen voor timing. Bijvoorbeeld de conus die versterkt is met papierpulp of cellullose: doordat je het niet extreem stijf kan maken lijkt het een zwakheid maar dat is wenselijk want Dali wenst niet de neveneffecten maar wel de willekeurigheid in geluid, zelfs met ruis, want dat filteren je oren er toch uit.

Luidsprekers Dali - bezoek aan de fabriek

Een vierde specifiek Dali-element is de Wide Dispersion waardoor de integratie van de luidsprekers in de kamer net iets anders is dan je misschien gewend bent. Door de zeer brede afstraling van de tweeters hoeven de luidsprekers niet ingedraaid te worden. Je kan dus wat meer off-axis gaan, tussen de 10 en 30 graden. Opnieuw om een breder geluidsveld te krijgen. Dali creeërt dan als het ware verschillende centers in plaats van één sweet spot.

Tot slot is er de versterker vriendelijkheid: de Dali-speakers vragen niet veel van een versterker zodat je als luisteraar een grotere keuzevrijheid hebt. Het streven naar een vlak lopend impedantieverloop belast immers niet te veel de versterker. Bovendien is de link tussen een luidspreker en een versterker het minst vast gegeven waarop je invloed kan uitoefenen.

Denon lanceert digitale stereoversterker PMA-50

Denon stereoversterker PMA-50

De Denon PMA-50 moet een nieuwe hifi-reeks inluiden die naast een knap design ook kwaliteit brengt voor de serieuze muziekluisteraar.

Het toestel pakt daarvoor uit met volledig digitaal systeem, Denons eigen geluidstechnieken Advanced AL32 Processing en DAC Master Clock Design. Voor de technici: het uitgangstrapcircuit van het apparaat heeft een afzonderlijk constructie die een hogere signaal/ruisverhouding en lagere vervorming moet bieden. In combinatie met een efficiency van 50 W bij 4 ohm moet het systeem een superieure audiokwaliteit bieden. Wil je meer bas toevoegen, dan kan je dat via de subwoofer pre-out.

Qua connectiviteit buigt de PMA-50 op twee optische en één coaxiale ingangen voor audiobronnen, samen met een analoge stereo-ingang voor analoge bronnen. Via de USB-B-poort kan je via een pc of Mac PCM- en DSD-audiotracks afspelen. Een geluidsisolatieblok voor de versterker moet digitale ruis elimineren die door een computer via de USB-ingang opgewekt wordt.

Het toestel beschikt bovendien ook over apt-x Bluetooth en NFC, waardoor je ook draadloos aan de slag kan en aan hoge kwaliteit je muziek kan streamen. Ook een speciaal circuit voor een hoofdtelefoonversterker is voorzien. Daarnaast kan je tevens de hoofdtelefoonimpedantie gaan kiezen: een lage, gemiddelde of hoge impedantie.

Ten slotte dient er ook nog een woordje gezegd over het design. De PMA-50 ziet er stijlvol, elegant en modern uit en is een combinatie van een zilveren kleurentoon en matzwarte oppervlakken. Je kan hem bovendien zowel horizontaal als verticaal gaan plaatsen. De voeten en de schroefdoppen kunnen namelijk afgenomen worden, zodat het toestel er ook op z’n zij knap blijft uitzien.

De PMA-50 is verkrijgbaar vanaf januari 2015 en krijgt een consumentenadviesprijs van 499 euro mee.

Telenet vernieuwt digitale tv met Play en Play More

Telenet Play

De digitale tv-formules bij Telenet, Rex en Rio, worden vervangen door respectievelijk Play en Play More. De opvallendste nieuwe functie is de mogelijkheid om programma’s tot zeven dagen terug te herbekijken.

Rex en Rio zong het een jaar uit

Eind vorig jaar kwam Telenet met Rex en Rio op de proppen, waarmee het de stijgende populariteit van video-on-demanddiensten zoals Netflix en Stievie van antwoord wou dienen. Deze twee diensten worden nu omgevormd naar Play en Play More. Helemaal nieuw is het principe dus niet.

Terugkijken tot 7 dagen

Met beide diensten kan je vanaf binnenkort ook programma’s herbekijken die tot maximaal zeven dagen terug werden uitgezonden, en dit zonder dat je het programma opgenomen hebt. Let op: niet alle zenders ondersteunen deze functie, maar met 25 kanalen heeft Telenet er nu al meer dan de 10 van Stievie. De ‘Terugkijk TV’-mogelijkheid wordt bij ondersteunende zenders aangeduid door een speciaal icoontje.

Uiteraard blijven Play en Play More ook de klassieke zenders, films en series aanbieden die je nu bij Rex en Rio terugvindt. Play More zal daarbij een groter aanbod hebben, met ook een snellere beschikbaarheid van recente films en series.

Lancering op 15 december 2014

Vanaf 15 december worden Play en Play More gelanceerd. Wie op dat moment een Rex- of Rio-abonnement heeft, schakelt automatisch over. Voor Rex-klanten is er nog meer goed nieuws, want Play zal meer dan vier euro per maand goedkoper zijn dan Rex en 10 euro per maand kosten. De prijs van Play More is dezelfde als die van Rio en blijft 24,95 euro per maand.

Yelo Play

Yelo Play

Ook de Yelo-app krijgt enkele wijzigingen mee en zal voortaan Yelo Play gaan heten. Zo wordt er nu een slimme zoekfunctie ingebouwd die resultaten zal opleveren die zowel uit het gewone televisieaanbod, Terugkijk TV, jouw opnames en het on-demand aanbod komen.

Je kan ook op verschillende schermen tv gaan kijken. Kijk je eerst tv op je tablet, maar wil je overschakelen naar de televisie of smartphone of omgekeerd, volstaat een swipe.

De Yelo Play-app komt volledig gratis naar iOS en Android op 15 december.

Send this to a friend