Netatmo lanceert camera met gezichtsherkenning

Netatmo Welcome camera gezichtsherkenning

De Welcome-camera van Netatmo analyseert wie er je huis binnenkomt of aanwezig is en geeft je hiervan een melding op je smartphone. Wordt het gezicht niet herkend, krijg je meteen een melding.

Netatmo is vooral bekend om zijn weerstation, maar de Fransen gaan verder dan dat. Op CES stelde het bedrijf Welcome voor, een intelligente camera die gezinsleden kan benoemen dankzij gezichtsherkenning.

Weet meteen wie er thuis is

Met Welcome kan je dus meteen weten wie er thuis is. De camera gaat elk gezicht dat langskomt analyseren en vergelijken met de personen die het ‘kent’. Na analyse wordt je als hoofdgebruiker op de hoogte gebracht van wie er thuis is. Dat gebeurt via een melding op je smartphone. Ziet de camera een gezicht dat het niet herkent, krijg je ook hiervan een melding.

Netatmo besteedt echter ook extra aandacht aan jouw privacy. Je kan de privacyinstellingen immers gaan personaliseren. Zo kan je bijvoorbeeld per gezinslid instellen of je wel of geen bericht wil ontvangen wanneer die thuiskomt, of videobeelden moet opslaan of niet. Zo kan je bijvoorbeeld als ouder de privacybehoeften van je kinderen gaan respecteren.

Netatmo Welcome camera

Data bewaard op geheugenkaart

Video-opnames en identificatiegegevens worden veilig opgeslaan op een plaatselijke SD-kaart, en dus niet in de cloud. Op die manier zijn de gegevens niet bereikbaar voor bijvoorbeeld hackers. Zonder SD-kaart kan je ook geen gegevens opslaan. De verbinding met je smartphone wordt beveiligd door een versleutelingsalgoritme.

 

Livestream op afstand

Je kan de Welcome uiteraard van op afstand met je smartphone bedienen via een gratis app. Op die manier kan je bijvoorbeeld van op restaurant een livestream bekijken of op elk moment zien wie er thuis is.

De Welcome beschikt over een HD-camera die dankzij de infraroodled ook in donkere omstandigheden duidelijke beelden moet schieten. Een gezichtshoek van 130 graden levert panoramische beelden op.

Verkrijgbaar

De Welcome ligt vanaf het tweede kwartaal van 2015 in de winkels.

Intel stelt minuscule chip voor

De Curie-chip is even groot als een knoop, maar kan wel gebruikt worden in allerlei wearables, zoals smartwatches, juwelen of kledij.

Intel is een technologiereus, maar met de Curie pakt het bedrijf het wel heel klein aan. De chip is amper groter dan een knoop, maar is wel uitgerust met een processor, Bluetooth, verschillende sensoren en een aparte processor die verschillende sportactiviteiten uit elkaar kan halen. De Curie is ook voorzien van een piepkleine batterij.

Door de beperkte afmetingen van de chip ligt de weg naar allerlei draagbare vormen volledig open. Denk maar aan kleine apparatuur om je stappen te tellen of sportprestaties bij te houden of een simpele inwerking in je kledij.

De Curie die Intel op CES voorstelde, is nog maar een prototype, maar het bedrijf wil dit najaar de chip nog inwerken in verschillende toestellen.

HTC komt met Ultrapixel-selfiecamera

De Desire 826 is uitgerust met een 4,1 megapixel camera aan de voorzijde met Ultrapixel-technologie voor betere selfies.

Het is nog even wachten op een nieuwe topsmartphone van HTC, maar op CES wist de fabrikant met de Desire 826 ook op te vallen. De One M7 en de One M8, de laatste twee toptoestellen van HTC, waren telkens uitgerust met een camera met Ultrapixel-techniek, wat voor mooiere foto’s moest zorgen.

Dat type camera bevond zich echter telkens aan de achterzijde van de smartphone, maar nu bouwde HTC die in aan de voorzijde. Ideaal om kwalitatieve selfies te nemen, dus. Aan de achterzijde van de Desire 826 vind je een 13 megapixelcamera.

Het toestel komt verder met een 5,5 inch Full HD-scherm, een 64-bit octa-core Snapdragon 615-processor (vier kernen aan 1,7 GHz en vier kernen aan 1 GHz), 2 GB RAM en Android 5.0 (Lollipop).

Het is echter nog niet duidelijk of en wanneer de de Desire 826 naar ons land komt. Ook de prijs werd nog niet meegedeeld.

Extra lichte spiegelreflex bij Nikon

Nikon D5500 spiegelreflex

De D5500 biedt een kantelbaar aanraakscherm en een 24,2 megapixelsensor in een extra lichte behuizing van slechts 420 gram.

Nikon heeft zijn nieuwste spiegelreflexcamera voorgesteld en focust met het toestel duidelijk niet enkel op fotokwaliteit, maar ook op gebruiksgemak.

De D5500 biedt namelijk niet enkel een CMOS-sensor zonder laagdoorlaatfilter van 24,2 megapixels en een gevoeligheid tot ISO 25 600, maar ook een kantelbaar scherm en een extra lichte behuizing uit carbonvezel.

De beeldsensor is gekoppeld aan een EXPEED 4-processor en het Picture Control-systeem, dat je ook bij de professionele D810 terugvindt. In de stand Live View kan je bekijken hoe je foto’s en filmpjes er zullen uitzien voor dat je de ontspanknop indrukt.

Toch lijkt het gebruiksgemak zowat het grootste aandachtspunt van Nikon bij de D5500. Het toestel komt met een kantelbare touchscreen met diameter van 3,2 inch en kan je ook gebruiken als Fn-functieknop door er een van de acht mogelijke instellingen aan toe te kennen (ISO-gevoeligheid, AF-stand, AF-puntselectie, …). Een RGB-meetsensor met 2016 pixels analyseert de belichting, scherpstelling en witbalans en stelt ook de juiste instellingen voor. Een autofocus met 39 scherpstelpunten maakt dat de D5500 serieopnames met een snelheid van 5 beelden per seconde kan nemen, en dat gedurende 20 seconden.

Nikon D5500 spiegelreflex

De D5500 weegt slechts 420 gram en is daarmee een absoluut lichtgewicht. Ter vergelijking: Nikons eigen D5300 weegt zo’n 60 gram meer. De body van de D5500 is gemaakt uit één stuk koolstofvezelcomposiet. Nikon bouwde ook een diepere handgrip in, waardoor de camera nog beter in de hand zou moeten liggen.

Met de D5500 kan je ook filmpjes maken in Full HD-resolutie tot 60 beelden per seconde. De camera heeft een autofocus en een ingebouwde stereomicrofoon. Je kan er ook voor kiezen om de externe stereomicrofoon ME-1 aan te sluiten.

De Nikon D5500 is vanaf 5 februari verkrijgbaar in een kit met NIKKOR-objectief 18-55mm VRII en moet 899 euro kosten.

LG met nieuwe lichting televisies voor 2015

LG televisies 2015

OLED, Ultra HD, webOS 2.0 en Quantum Dot-technologie: LG lijkt het nieuwe jaar met volle toeren in te zetten.

CES staat al jaren synoniem met aankondigingen van de nieuwste televisies van de grote merken. LG pakt dit jaar uit met een opvallend gamma en lijkt op zijn elan van 2014 te blijven doorgaan.

OLED-televisies

De OLED-techniek is nog niet echt van de grond geraakt, maar dat deert LG niet om jaar na jaar nieuwe televisies met de beeldtechniek te lanceren. Dat is dit jaar niet anders: de line-up gaat bestaan uit verschillende OLED-tv’s, waar echter meer dan waarschijnlijk een stevig prijskaartje aan zal vasthangen.

LG wil een gevarieerd gamma aanbieden, met Full HD- en Ultra HD-televisies met zowel gewoon als curved scherm. LG is daarmee de eerste fabrikant die een Ultra HD OLED-tv zal lanceren op de consumentenmarkt.

Quantum Dot televisies

Uiteraard krijgt ook het led-segment enkele nieuwe reeksen, die verder verbeterd worden door twee nieuwe technieken: Wide Color LED en Quantum Dot-technologie.

De Wide Color LED-technologie vind je in de Ultra HD-tv’s, die uitgerust zullen zijn met speciale ‘phosphor-based’ leds. Hierdoor moet je meer kleurdiepte krijgen.

De Quantum Dot-techniek moet dan weer een hoger kleurbereik en een betere kleurverzadiging voortbrengen.

De technologie werkt met behulp van nanokristallen die naargelang hun grootte verschillende kleuren licht doorlaten. Deze laag ‘quantum dots’ komt boven de LCD backlight te liggen en verbetert het kleurenspectrum en de algemene helderheid van het beeld. Zo moet het kleurbereik met 30 procent verbeteren in vergelijking met traditionele led-televisies.

quantum dot televisie LG

webOS 2.0

De knappe webOS-software is misschien wel de beste besturing die je momenteel op een televisie vindt en met een nieuwe versie van het systeem wil LG nog beter doen. De opstartsnelheid moet 60% beter zijn, terwijl randapparatuur bedienen via webOS vlotter moet gaan.

Geluid met Harman Kardon

LG werkt al een tijdje samen met Harman Kardon om de speakers in zijn televisies te verzorgen en zal dat ook in 2015 blijven doen. Een multi-channel surround systeem moet het geluid van je televisie een boost geven.

Sony-tv’s op CES: high-res audio, de dunste Ultra HD-tv ooit en Android TV

Ook Sony heeft zijn nieuwe televisies voorgesteld op de CES-beurs. De Japanse fabrikant neemt ook het geluid van zijn tv’s onder handen en installeert high-resolution audio.

High-res audio

Het geluid dat uit je televisie komt is sinds vorig jaar een belangrijk punt geworden voor Sony. Het lanceerde onder meer het Wedge-design met dikkere speakers en experimenteerde ook al met de Multi-Angle Live Speakers bij de S90.

Dit jaar lanceert het high-resolution audio in de X94C- en X93C-televisies. Meer details en nuances moeten dialogen en muziek helderder maken, waardoor je naast een scherp beeld ook een knap geluid krijgt. Beide televisies krijgen ook het Wedge-design mee voor een extra vol geluid en worden meteen Sony’s toptoestellen van dit voorjaar.

Sony-CES-2

Ultradun design

Het uiterlijk van een televisie is voor de consument heel belangrijk geworden, dus besteedt ook Sony hier heel veel aandacht aan. De X90C kreeg een ‘Floating Style’-design mee en is daardoor slechts 4,9 mm dik, weliswaar op het dunste punt. Het toestel is hierdoor de dunste 4K-tv ooit.

Android TV

In navolging van Philips brengt Sony dit jaar de Android TV-software naar zijn televisies. Dit zorgt voor een vlottere samenwerking tussen je smartphone of tablet en je televisie. De nieuwe interface is ook overzichtelijker, sneller en maakt het gemakkelijker om allerlei content op je televisie te krijgen via bijvoorbeeld Google Cast Ready of One-flick Entertainment.

Sony-CES-3

4K Processor X1

Voor zijn Ultra HD-tv’s voorziet Sony ook een gloednieuwe processor die een betere ondersteuning voor je beelden moet zorgen. Ook de ingebouwde upscaler heeft hier baat bij, waardoor je SD- en HD-beelden er mooier gaan uitzien. Een sterkere processor betekent ook minder beeldruis, meer contrast met diepe zwarttinten en heldere kleuren.

Sony op CES: televisie met high-res audio, de dunste Ultra HD-tv ooit en Android TV

Sony Bravia X94C

Ook Sony heeft zijn nieuwe televisies voorgesteld op de CES-beurs. De Japanse fabrikant neemt ook het geluid van zijn tv’s onder handen en installeert high-resolution audio.

High-res audio

Het geluid dat uit je televisie komt is sinds vorig jaar een belangrijk punt geworden voor Sony. Het lanceerde onder meer het Wedge-design met dikkere speakers en experimenteerde ook al met de Multi-Angle Live Speakers bij de S90.

Dit jaar lanceert het high-resolution audio (meer info vind je hier) in de X94C- en X93C-televisies. Meer details en nuances moeten dialogen en muziek helderder maken, waardoor je naast een scherp beeld ook een knap geluid krijgt. Beide televisies krijgen ook het Wedge-design mee voor een extra vol geluid en worden meteen Sony’s toptoestellen van dit voorjaar.

Ultradun design

Het uiterlijk van een televisie is voor de consument heel belangrijk geworden, dus besteedt ook Sony hier heel veel aandacht aan. De X90C kreeg een ‘Floating Style’-design mee en is daardoor slechts 4,9 mm dik, weliswaar op het dunste punt. Het toestel is hierdoor de dunste 4K-tv ooit.

Sony 4K Ultra HD televisie 2015

Android TV

In navolging van Philips brengt Sony dit jaar de Android TV-software naar zijn televisies. Dit zorgt voor een vlottere samenwerking tussen je smartphone of tablet en je televisie. De nieuwe interface is ook overzichtelijker, sneller en maakt het gemakkelijker om allerlei content op je televisie te krijgen via bijvoorbeeld Google Cast Ready of One-flick Entertainment.

Sony Android TV 2015

Nieuwe 4K Processor X1

Voor zijn Ultra HD-tv’s voorziet Sony ook een gloednieuwe processor die een betere ondersteuning voor je beelden moet zorgen. Ook de ingebouwde upscaler heeft hier baat bij, waardoor je SD- en HD-beelden er mooier gaan uitzien. Een sterkere processor betekent ook minder beeldruis, meer contrast met diepe zwarttinten en heldere kleuren.

Ontdek ook andere televisies van Sony

Klik hier om producten in te laden

Samsung lanceert SUHD TV

Samsung SUHD

Met een nieuwe benaming voor zijn televisies slaat Samsung een nieuwe weg in. De nanokristaltechnologie en de SUHD remasteringsoftware moeten voor een uitstekende beeldkwaliteit zorgen.

Samsung hernoemt zijn Ultra HD-televisietechniek en gaat die SUHD TV noemen. Daarbij staan drie peilers centraal: Ultra HD, Curved en Smart TV.

De televisies binnen de SUHD TV-lijn maken gebruik van nanokristallen, die het licht van blauwe leds converteren in gesatureerde primaire kleuren. Hierdoor moet je meer pure kleuren krijgen en stijgt ook de lichtefficiëntie. Volgens Samsung worden de kleuraccuraatheid en kleurexpressie hierdoor maar liefst 64 keer beter dan conventionele tv’s.

De SUHD remasteringsoftware zal dan weer automatisch de beeldhelderheid analyseren, waardoor je diepere zwartwaardes en een extra helder beeld moet krijgen.

Curved design

Samsung pakte in 2014 fel uit met het curved design en blijft ook dit jaar op het ontwerp inzetten. De N9500-reeks gebruikt het zogeheten ‘Chamfer-bezel’ design, wat voor meer schermdiepte moet zorgen.

Smart TV via Tizen

Vanaf dit jaar gaat Samsung alle nieuwe Smart TV’s uitrusten met het eigen besturingssysteem Tizen. Dat platform is volledig open-source, waardoor ontwikkelaars gemakkelijk allerlei apps kunnen aanmaken voor de software. Tizen vond je eerder al terug op de Gear 2- en Gear 2 Neo-smartwatches, maar komt nu dus ook naar de televisietoestellen van de fabrikant.

De vernieuwde Smart Hub wordt nu op één scherm weergegeven, zodat je gemakkelijk door het menu kan navigeren en snel je favoriete content kan selecteren. De functie Briefing on TV toont je ‘s ochtends het uur, jouw agenda en de weersvoorspelling van de dag.

Ook synchronisatie met andere apparaten moet gemakkelijker gaan, via Wi-Fi Direct. Hiermee kan je snel content van op je smartphone met je tv delen en andersom. Via Bluetooth haal je een multiscreen-ervaring in huis met toegang tot verschillende apparaten: zo kan je bijvoorbeeld televisie kijken op je smartphone of tablet terwijl de Smart TV zelf uitgeschakeld is.

Nadruk op multimedia

Samsung gaat ook meer aandacht besteden aan multimedia: zo komen de games Just Dance Now en Bingo HOME: Race to Earth standaard naar Samsung Smart Tv’s.

Samsungs eigen Milk Video gaat dan weer de populairste muziekvideo’s verzamelen en je toegang geven tot premium content van meer dan vijftig aanbieders.

Over precieze beschikbaarheid en prijzen van Samsungs nieuwe televisies is nog niet veel bekendgemaakt. De fabrikant laat wel al weten dat het in België negen SUHD TV’s gaat lanceren, gaande van 48 inch tot 88 inch formaat.

De andere televisies van Samsung ontdekken?

Klik hier om producten in te laden

Panasonic heeft prototype klaar van 4K Blu-ray speler

Ultra HD Blu-ray-speler Panasonic

De BDT270 kan Ultra HD-video met 3840 x 2160 pixels aan en is daarmee de eerste in zijn soort.

De eerste Ultra HD Blu-ray speler lijkt een feit. Panasonic lost nog niets over de lanceringsdatum van de BDT270 en noemt het toestel ook een ‘prototype’, maar de speler ondersteunt als eerste 4K-video met een resolutie van 3840 x 2160 pixels.

Het toestel beschikt ook over de BT.2020-standaard, die ervoor zorgt dat er veel meer kleuren weergegeven kunnen worden dan bij bijvoorbeeld gewone Blu-rays of dvd’s. Ook de H256/HEVC-standaard is voorzien, waardoor data met bitrates tot 100Mbit/s kunnen worden gelezen.

De BTD270 biedt ook een upscaler, die bestaande content op een Ultra HD-tv automatisch converteert naar 4K-beelden. Ook zaken als DLNA, Miracast en een geïntegreerde webbrowser zijn voorzien.

Acer heeft opvolger voor Liquid Jade klaar

De Liquid Jade S pakt uit met een 64-bits octa-core processor en een spraakgestuurde camera.

Toen Acer vorig jaar de Liquid Jade voorstelde, brak het enigszins met het saaie patroon dat het design bij budgetsmartphones helemaal niet belangrijk is. Het toestel was slank, licht en zag er echt uit als een moderne smartphone.

De fabrikant stelt op de CES-beurs nu de opvolger van de Liquid Jade voor en voegt simpelweg een S toe aan de naam. De Liquid Jade S blijft zich profileren als een budgetsmartphone, maar is met zijn adviesprijs van 299 euro wel iets duurder dan de originele Liquid Jade, die 229 euro kostte.

Voor die meerprijs krijg je natuurlijk ook wel wat terug: het toestel biedt als eerste een 64-bits octa-core processor van MediaTek, 4G-ondersteuning en pakt ook uit met een 13 megapixelcamera achteraan en een 5 megapixelvariant aan de voorzijde.

Opvallend: je kan de camera via spraakbesturing bedienen. Zeg je bijvoorbeeld ‘Cheese’, kan je met de camera aan de achterzijde een foto nemen. Zeg je ‘Selfie’, schakelt de Liquid Jade S over naar de camera aan de voorzijde. De camera komt ook met enkele nieuwe functies, zoals Dual Shot, waarbij je tegelijkertijd met de voor- en achterzijde een Picture-in-Picture of Video-in-Video kan nemen. Met Gourmet Mode worden specifieke instellingen geladen om foto’s van je restaurantbezoekjes nog smaakvoller te maken.

Qua vormgeving steunt de Liquid Jade S zwaar op zijn voorganger: de afgeronde behuizing en het gebogen oppervlak vind je ook bij de eerste Liquid Jade terug. Qua schermgrootte biedt het toestel een 5 inch formaat.

Verder zijn ook functies als AcerEXTEND, waarmee je de functies van je smartphone naar je Windows-pc kan brengen. Ook gratis offlinenavigatiesoftware van TomTom en TripAdvisor zijn voorzien.

De Liquid Jade S is ten slotte ook uitgerust met een hybride kaartsleuf, waarbij je kan kiezen tussen een nano-SIM-kaart en een microSD-kaart of twee nano-SIM-kaarten.

De Liquid Jade S is nog deze maand beschikbaar in twee kleuren (Cosmic Black en Lunar White) vanaf 299 euro.

LG buigt verder met G Flex 2

LG heeft op CES zijn tweede smartphone met gebogen scherm voorgesteld. De G Flex 2 is slanker dan zijn voorganger, komt met een gebogen Full HD-scherm en kreeg enkele nieuwe softwarefuncties.

De G Flex werd een schot in de roos voor LG: het toestel werd warm onthaald en de combinatie van het gebogen scherm met de zelfhelende achterzijde gooide hoge ogen. LG stelt nu de opvolger voor: de G Flex 2.

Het nieuwe toestel is slanker en komt met een meer geavanceerde kromming. Waar de G Flex een buiging had van 700mm radius, komt de G Flex 2 met in elkaar overlopende rondingen variërend van 400mm tot 700mm aan alle zijden van het toestel. Op die manier krijgt het toestel verschillende ‘lagen’ van buigingen.

Opvallend: het scherm van de G Flex 2 is kleiner dan dat van zijn voorganger (van 6 inch naar 5,5 inch). We vermoeden dat de grotere buiging hier voor iets tussenzit. De schermresolutie werd wel opgekrikt van een 720p-scherm naar een Full HD-display met P-OLED-techniek.

De G Flex 2 is nog steeds uitgerust met een zelfhelende achterzijde en moet een snellere hersteltijd bieden dan de eerste G Flex. Volgens LG is de tijd om een krasje te herstellen zelfs heel drastisch gedaald: van drie minuten naar tien seconden bij kamertemperatuur.

Onder de motorkap vind je een Qualcomm Snapdragon 810 (2 GHz) met 64-bit octa-core processor, volgens LG de snelste processor van het moment. Het toestel draait op Android 5.0 (Lollipop) en komt met een Qualcomm Adreno 430 GPU om de grafische prestaties in goede banen te leiden.

Nieuwe softwarefuncties

LG bouwde ook enkele nieuwe verbeteringen in de software in: zo kan je met Gesture Shot een selfie maken met een simpel handgebaar. Gesture View stelt je dan weer in staat om die laatstgenomen selfie snel te herbekijken. Wil je snel bepaalde informatie, zoals de tijd, recente berichten of gemiste oproepen, bekijken, dan kan je dat met Glance View. Een simpele swipe naar beneden, zelfs als het scherm uitgeschakeld is, volstaat. De Fast Charge-techniek maakt dan weer dat de 3000 mAh-accu (die volgens LG trouwens de enige gebogen batterij in de wereld zou zijn), in 40 minuten tot de helft wordt opgeladen.

De G Flex 2 is eind deze maand beschikbaar in Korea, maar andere markten volgen later nog. Het toestel komt aanvankelijk in twee kleuren: Platinum Silver en Flamenco Red. Prijsinformatie gaf LG nog niet mee.

Asus ZenFone 2: krachttoer aan een zachte prijs

De ZenFone 2 pakt uit met 4 GB RAM-geheugen, 4G-ondersteuning, een 13 megapixelcamera achteraan en een 5,5 inch Full HD-scherm.

Asus richt zijn smartphones op het lagere segment en hangt aan zijn toestellen telkens een competitief prijskaartje vast. Dat is met de ZenFone 2 niet anders: in de Verenigde Staten gaat het toestel slechts 199 dollar kosten, dus voor onze contreien mag je ongeveer dezelfde prijs handhaven.

De fabrikant biedt echter wel veel waar voor jouw geld: een 5,5 inch Full HD IPS-scherm met Gorilla Glass 3, een 13 megapixelcamera achteraan en een 5 megapixelcamera aan de voorzijde, 4G-ondersteuning en een knap design met boogontwerp en extra dunne bezels.

Het toestel draait op Android 5.0 (Lollipop), met daar Asus’ eigen ZenUI-schil daarop. Toch zou je de interface volledig moeten kunnen aanpassen, mocht je dat willen.

De ZenFone 2 komt in verschillende configuraties, waarbij de goekoopste dus 199 dollar gaat kosten. Daarvoor krijg je 16 GB opslaggeheugen en 2 GB RAM. Je kan ook kiezen voor een versie met 32 of 64 GB opslaggeheugen en maar liefst 4 GB RAM. Het geheugen is ook uitbreidbaar met microSD-kaartjes. Het toestel komt in het zwart, goud, grijs, rood en wit.

2015: virtual reality niet langer futuristisch?

Facebook, Samsung, Oculus, Cardboard: het zijn namen die je in 2015 waarschijnlijk regelmatig zal zien terugkomen in éénzelfde context: virtual reality.

We kennen virtual reality van in futuristische films en voor velen lijkt het ook meer science fiction dan werkelijkheid. Daar kan binnenkort echter verandering in komen, want virtual reality staat op het punt om volledig door te breken in het techlandschap.

Oculus en Facebook

Gamers zullen waarschijnlijk al langer vertrouwd zijn met Oculus Rift, een speciale bril die je hele gezichtsveld inneemt en je werkelijk ‘in’ een nieuwe, virtuele wereld brengt. Oculus is hiermee zowat de grote pionier in VR en richtte zich oorspronkelijk vooral op gamers. Het creëren van een virtuele wereld leent zich dan ook heel goed naar de ervaring waar gamers naar op zoek zijn: de rol aannemen van een ander personage en dat personage doorheen een fictieve wereld sturen.

In maart 2014 kwam er echter plots nieuws uit het Oculus-kamp met de melding dat het bedrijf opgekocht was door Facebook. Al snel deden er op het internet allerlei grapjes de ronde over FarmVille (een van de populairste spelletjes op de sociale netwerksite) in een virtuele realiteit met behulp van de Oculus-bril.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg wist de nadruk van de Oculus-bril dan ook meteen te verleggen van games naar een ‘cultureel ecosysteem’. Denk aan concerten of sportwedstrijden virtueel bijwonen, of vanuit je luie zetel een bekend museum bezoeken, bijvoorbeeld. Uit de overname is nog niets concreets gekomen, maar wees gerust dat er achter de schermen al plannen gemaakt zijn om binnenkort met iets nieuws naar buiten te komen.

Gear VR

De Oculus VR-bril maakte gebruik van de schermen van Samsung-smartphones om het beeld te genereren. Die ervaring zette Samsung er ook toe om zelf een virtual reality-bril te lanceren: de Gear VR. Die werd op de IFA-beurs aan het grote publiek getoond, maar bleef voorlopig nog weg van onze winkelrekken.

Dit komt voornamelijk omdat Samsung nog niet echt weet waar het precies met het toestel naartoe wil. Waarschijnlijk zal het zich in het begin ook vooral op zaken als concerten, films en games gaan richten. De Gear VR werkt met behulp van een Galaxy Note 4, Samsungs laatste topsmartphone.

Ook Sony waagt zich op de VR-markt met Project Morpheus. Die bril lijkt zich vooral op gaming te gaan richten, in combinatie met de PlayStation 4. Het moge duidelijk zijn: virtual reality is booming!

Een ietwat verrassende naam in de markt van VR-brillen, is Carl Zeiss. Het bedrijf, dat zich voornamelijk bezighoudt met cameraoptiek, stelde in oktober 2014 de VR One voor, een virtual reality-bril die compatibel is met zowel de iPhone 6 als de Samsung Galaxy Gear S5. Het opvallendste wapenfeit van de VR One is echter het prijskaartje: die kost slechts 99 dollar in de Verenigde Staten, minder dan de helft van de prijzen van concurrenten Samsung en Oculus. Meer zelfs: de bril is nu al te koop. Reden te meer voor Facebook en Samsung om hun VR-brillen zo snel mogelijk ook op de markt te brengen.

Een geval apart: Google Cardboard

Ook Google roert zich intussen op de VR-markt, maar dan op een heel eigen manier. Het maakt gebruik van een eenvoudige vouwconstructie uit karton die rond je smartphone komt en die je op een goedkope (en ietwat ludieke) manier een virtual reality-ervaring biedt.

Maar wat nu?

De technologie is er, de intentie van de fabrikanten ook, maar waarom breekt de VR-bril dan niet sneller door? Wel, noem het een beetje de stilte voor de storm. De CES-beurs staat voor de deur en daar verwachten we sowieso nieuws uit de VR-hoek: nieuwe toestellen, nieuwe toepassingen, nieuwe spelers en nog van dat lekkers.

Door de toenemende interesse in de VR-markt van verschillende bedrijven, en niet in het minst de alsmaar groeiende gamewereld, wordt virtual reality zeker en vast een ontwikkeling om rekening mee te houden in 2015.

2015: modulaire gear schakelt versnelling hoger

Project Ara

Een smartphone die je volledig naar je eigen wensen kan aanpassen. Hoe je dat wil, wanneer je dat wil. Een schitterend idee, maar toekomstmuziek. Of niet?

Eind 2013 werd de wereld van mobilia een beetje met verstomming geslagen toen Phonebloks zijn concept van een modulaire smartphone voorstelde. De idee achter het zo’n toestel is even schitterend als ondenkbaar: een centrale core die je kan uitbreiden met modules die jij zelf belangrijk vindt: een sterke camera, een extra grote batterij, veel opslaggeheugen, NFC-ondersteuning, en ga zo maar door. Hierdoor krijg je een volledig persoonlijke smartphone met opties waar jij zelf veel aandacht aan schenkt, in plaats van het door de fabrikant samengestelde totaalpakket.

Naar het grote toneel

De Phonebloks gingen in de techwereld vlot over de tongen en dat is ook Google niet ontgaan. Het stelde zelf zijn Project Ara voor, waarin het samen met Phonebloks aan een modulaire smartphone ging werken. Het is momenteel al even stil rond het project, maar volgens de laatste berichten zou Google zijn modulaire smartphone begin 2015 willen voorstellen.

Ook ZTE experimenteerde al met het idee op de CES-beurs van 2014, en ga er maar van uit dat ook andere fabrikanten het concept achter gesloten deuren aan het bestuderen zijn. Het zou ons dan ook niet verbazen mochten we de komende maanden (en, wie weet, al op de CES-beurs) nieuwe aankondigingen van modulaire toestellen te zien krijgen.

Na de smartphone, de smartwatch

En daar blijft het niet bij: de startup Blocks wil geen modulaire smartphone lanceren, maar wel een modulaire smartwatch. Het bedrijf wil binnenkort een crowdfundingcampagne lanceren en tegen eind 2015 moet hun modulaire smartwatch al in de winkelrekken liggen. Het principe blijft hetzelfde: je vertrekt van een centraal systeem dat je uitbreidt met modules die voor jou belangrijk zijn.

Binnenkort op de markt?

Mobiele toestellen die je volledig zelf kan samenstellen: het klinkt als muziek in de oren. Maar als we realistisch zijn, moeten we toegeven dat de technologie het komende jaar nog niet echt aanwezig zal zijn in het straatbeeld. Daarvoor zal er waarschijnlijk eerst een grote smartphonespeler op het concept moeten springen.

Google kan het idee in een stroomversnelling steken, maar het is nog maar de vraag of Project Ara al genoeg gecommercialiseerd zal zijn. De lancering van Google Glass komt namelijk ook niet echt van de grond. Het grote verschil tussen Glass en Project Ara is wel dat het dit keer niet om een compleet nieuwe productcategorie gaat, maar om een populair product dat op een nieuwe manier benaderd wordt. Hopelijk vergaat het Project Ara hierdoor beter dan de slimme bril.

Wat er ook van zij, modulaire gear lijkt een van de meest vernieuwende ideeën die we de afgelopen jaren gezien hebben, dus wees maar zeker dat er nog heel wat ‘experimentjes’ en prototypes de ronde zullen doen de komende twaalf maanden.

2015: de smartwatch wordt volwassen

smartwatch Apple Watch

We zullen 2014 altijd herinneren als het jaar waarin de smartwatch bekend raakte bij het grote publiek. De eerste stappen in slimme horloges waren heel voorzichtig, maar 2015 lijkt het jaar te worden waarin de smartwatch grote stappen zal zetten.

Samsung en Sony gelden als pioniers in de smartwatchmarkt, maar dit jaar meldden ook andere fabrikanten zich in deze bloeiende wereld. Er werd gespeeld met functies, designs en besturingssystemen.

LG en Motorola kwamen met ronde exemplaren en wilden op die manier meer de feel van een echt horloge nabootsen. Ook Asus en Pebble kwamen met nieuwe toestellen, terwijl er ook nog talloze andere ‘kleintjes’ zijn die een eigen smartwatch (of een variant daarop) lanceerden.

Booming in 2014, tot volle wasdom in 2015

Waar 2014 de grote boom betekende voor smartwatches, zal 2015 meer dan waarschijnlijk het jaar zijn waarin de smartwatch (eindelijk) volwassen wordt en een definitieve vorm aanneemt.

De smartwatch is namelijk al een tijdje zijn juiste plaats op de markt van mobilia aan het zoeken. De komende maanden mogen we echter een duidelijke afbakening zien van hoe de smartwatch zich op de markt gaat oriënteren, met meer dan waarschijnlijk een grote indeling tussen smartwatches met en zonder simkaarthouder.

De eerste stap in deze richting werd al gezet door Samsung: de Galaxy Gear S biedt al de optie om een simkaart te plaatsen, waardoor je het toestel zelfstandig (dus zonder smartphone) kan gebruiken en er ook mee kan bellen en sms’en. De Gear S is daarmee de eerste in zijn soort en geeft, ondanks enkele gebreken, perfect aan waar de toekomst van smartphones kan liggen.

Apple als katalysator

De grootste reden waarom we in 2015 veel van de smartwatch verwachten, ligt vooral bij Apple. Komend voorjaar lanceert het bedrijf zijn eigen smartwatch, namelijk de Apple Watch. En als we de recente geschiedenis er even bijnemen, is dat reden genoeg om aan te nemen dat Apple de trend zal zetten om de smartwatch helemaal te doen doorbreken.

Tablets kwamen pas in de spotlight na de eerste iPad, en de iPhone betekende een revolutie op smartphonegebied. Eens Apple zich op een nieuwe productcategorie gooit, stijgt de populariteit van dat product plots enorm en zullen ook andere fabrikanten steeds meer smartwatches lanceren, die naar alle waarschijnlijkheid heel wat functies van de Apple Watch zullen overnemen.

De smartwatch anno 2015

Welke vorm zal de smartwatch de komende maanden dan gaan aannemen? We gaven het eerder al aan: verwacht zeker meer smartwatches die als standalone gebruikt kunnen worden, dus met de mogelijkheid om een simkaart in het toestel te plaatsen. Bellen en sms’en zal bij bepaalde slimme horloges dus geen probleem meer vormen.

De smartwatch zal waarschijnlijk ook meer functies krijgen die in het dagelijkse leven van pas kunnen komen. Denk maar aan betalingen die je via je horloge doorvoert, of identificatie op kantoor, bijvoorbeeld.

Apple heeft met Apple Pay al de eerste stappen gezet richting een geld- en bankkaartloze manier van betalen en het lijkt erop dat dit systeem meer aandacht zal krijgen de komende maanden.

De smartwatch is eigenlijk een meer geavanceerde uitloper van de activiteitstracker en elke smartwatch komt dan ook met functies die oorspronkelijk bij deze apparaten te vinden waren. Denk hierbij aan hartslagmeters, stappentellers, gps-functies, enzovoort. Uiteraard heeft ook de activiteitstracker heel wat verbeteringen ondergaan het laatste jaar, waardoor die nogal geavanceerde beestjes zijn op het vlak van gezondheidsmonitoring. Daardoor moet je als consument momenteel een beetje kiezen tussen de smartphone- en notificatiefuncties van je smartwatch enerzijds en de uitgebreide fitnesstracking van de activiteitsmonitor anderzijds.

Een toestel die het beste van beide combineert: het lijkt iets waar de markt naar snakt. Denk er maar eens over na: een toestel waarmee je kan bellen, sms’en en zelfstandig kan surfen dankzij een sim-kaart, maar ook waterbestendig is en over een hele resem sensoren beschikt en toegang heeft tot een veelvoud aan fitnessapps en -functies. Een apparaat waarop je verschillende armbandjes kan vastklikken, zodat je voor een sportieve of eerder een elegante look kan kiezen. Het totaalpakketje, zeg maar.

Het wordt uitkijken of we dit jaar zo’n toestel zullen zien verschijnen. Apple pakt het met de Apple Watch alvast anders aan: het apparaat komt in verschillende uitvoeringen, zoals een sportversie en een chique variant.

Conclusie

Het wordt zeker en vast een interessant jaar voor de smartwatch, al zal het succes van het toestel de eerstkomende maanden misschien nog niet heel hoge toppen bereiken. De grootste uitdaging voor de fabrikanten is een manier vinden waarop de consument het gevoel krijgt de smartwatch ‘nodig’ te hebben om zijn leven gemakkelijker te maken. Of we echt veel smartwatches in het straatbeeld zullen zien verschijnen, is momenteel nog geen certitude. Dat slimme horloges dit jaar een grote stap vooruit zullen zetten, is dat echter wel.

Send this to a friend