De Amerikaanse rapper Jay-Z heeft Aspiro opgekocht, het Zweedse moederbedrijf van muziek streamingdienst Tidal. Jay-Z betaalt 49,5 miljoen euro voor de overname.

Het lijkt erop dat Spotify een stevige concurrent rijker is, want na Dr. Dre en zijn Beats-hoofdtelefoons is Jay-Z (geboren als Shawn Carter) nu de tweede rap-entrepreneur die zich volledig op een andere kant van muziek stort. Eerder kon je al onze bevindingen van Tidal lezen, en het veelbelovende project krijgt nu een duwtje in de rug.

Al is ‘een duwtje’ waarschijnlijk nogal zwak uitgedrukt, want Jay-Z is een echt manusje-van-alles die niet enkel de financiële slagkracht, maar ook de know-how en ondernemerszin heeft om van een project een succes te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is zijn aandeel in de uitbouw van NBA-basketbalteam de Brooklyn Nets.

Tidal: muziek streamen in cd-kwaliteit

Tidal moet op termijn een stevige concurrent worden van andere muziekstreamingdiensten, waarvan Spotify de bekendste en grootste is. Tidal onderscheidt zich van de rest door muziek aan te bieden in cd-kwaliteit, terwijl dat bij de rest in mp3-kwaliteit is.

Naast Tidal heeft Aspiro ook WiMP in huis, een standaardstreamer die momenteel zo’n 580.000 gebruikers telt.

Reageer