De jonge bankier Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van moord. Hij krijgt levenslang en wordt naar de strengbewaakte gevangenis Shawshank gestuurd. Daar sluit hij vriendschap met de oude gevangene Red, gespeeld door Morgan Freeman.

Film

Langzaam aan werkt hij zich, met het nodige vallen en opstaan, op in de gevangenis en mag hij zelfs voor de gevangenisdirecteur en de bewakers de ‘financiën” regelen. Ondertussen houdt hij zijn onschuld staande… Robbins en Freeman leveren de beste acteerprestaties uit hun carrière, misschien met Morgan in de film Seven als uitzondering. Ook de bijrol van filmveteraan James Whitmore, die de oude gevangene Brooks speelt, is uitstekend. In deze film staat het verhaal voorop, dat erg meeslepend en uitdagend is, en de kijker en personages constant vragen stelt.

Leuk om weten

De film is gebaseerd op het kortverhaal ‘Rita Hayworth and Shawshank Redemption’ van de schrijver Stephen King. Het is de eerste langspeelfilm van Frank Darabont die later nog The Green Mile en The Mist filmde. De film werd genomineerd voor 7 Oscars – en schande: won er geen enkele.

Genre? Drama
Jaar? 1994
Speelduur? 143 min

Beeld

De film heeft een 1.78:1 beeldformaat, met een resolutie van 1920x1080p. Mooie cinematografie van Roger Deakins, die ook al te bewonderen was in Martin Scorcese’s Kundun en No Country For Old Men van The Coen Brothers. De cinematografie, met aandacht voor details, draagt een goed beeld uit van de grootte van de Shawshank gevangenis. Een mooi voorbeeld van het vakwerk is de dakscène waarin Andy er in slaagt voor zijn medegevangenen een biertje te versieren.

shawshank-redemption

Geluid

Voorzien van een soundtrack in Dolby Digital 5.1 met passende filmmuziek van Thomas Newman. Verwacht je niet aan surround, het geluid is vooral in de voorste drie kanalen hoorbaar. De audiocommentaar van regisseur Frank Darabont mag er best zijn.

Extra’s

Audiocommentaar van regisseur Frank Darabont, in het Nederlands ondertiteld.