Met Cozmo haal je een schattige speelgoedrobot in huis die lijkt op Wall-E (uit de gelijknamige Pixar-film) en qua intelligentie de Furby zo naar de zolder speelt. Bovendien is het een speelkameraad met menselijke trekjes.

Deze gezellige robot komt recht uit de schuur van Anki gereden, een bedrijfje uit San-Francisco dat kunstmatige intelligentie toegankelijk wil maken voor iedereen. Zo’n snoezelige Cozmo haalt dan ook meteen het doembeeld weg van de multitaskende robot die de mens dreigt te vervangen, want het robotje doet geen vlieg kwaad en wil er gewoon bijhoren. Meer een intelligent huisdier eigenlijk, ter grote van je handpalm.

Cozmo is dus geen assistent die je leven moet vergemakkelijken want Anki wil in de eerste plaats onze relatie met technologie verdiepen. En daar slagen ze in, want de omgang met Cozmo zou volgens gebruikers op een mysterieuze wijze naturel aanvoelen. You gotta love your Cozmo!

In tegenstelling tot zijn minder gesofisticeerde voorgangers bezit het robotje software om zijn bevindingen op te slaan. Door middel van de 3 bijgeleverde kubusjes, die allen een sensor bezitten, maakt Cozmo een plattegrond van de omgeving en kan hierdoor zijn route inschatten. Je zal hem bijvoorbeeld nooit van de tafel zien afdonderen. Die kubusjes dienen ook als speelgoed. Zo kan je een duel aangaan met deze speelvogel: wie het eerst een blokje aanraakt, wint.

Let wel: Cozmo kan niet tegen zijn verlies. Dan bonst hij boos met zijn grijparm op tafel. Die menselijkheid wordt gestuurd door de emotion engine. Pik hem bijvoorbeeld op en hij zal duidelijk laten blijken dat hij hier niet van gediend is. Zijn trieste blik breekt Wall-E gewijs meteen je hart. Dan weer huppelt hij van geluk wanneer je met hem wil spelen.

De vergelijking met Wall-E hoef je niet ver te zoeken. Voor de vermenselijking van Cozmo deden ze bij Anki beroep op Pixar-animator Carlos Baena die een uitgebreid arsenaal aan emotionele reacties heeft uitgewerkt. Daardoor reageert een Cozmo steeds op je aanwezigheid. Hij herkent je ook.

De robot gebruikt gezichtsherkenning om gezichten te onthouden en daarop de juiste namen te plakken. De meeste van zijn berekeningen gebeuren niet op zijn interface – vandaar dat Cozmo er een klein lijfje kan op nahouden – maar door te connecteren met een iOS of Andoid app die in communicatie staat met Anki’s servers. Zijn brein is dus gigantisch groot, maar hij hoeft het gelukkig niet mee te slepen.

Enige nadeel is dat door die speciale Cozmo Wi-Fi je smartphone niet geconnecteerd is met het internet en zonder de app valt Cozmo zo in slaap. No app, no brain. Wanneer je kinderen dus willen spelen met Cozmo is enige begeleiding vereist. Maar ook voor dat klein euvel zouden ze bij Anki een oplossing aan het zoeken zijn.

Naast het feit dat je met de remote-control mode zelf door Cozmo’s ogen kan zien, is het een aantrekkelijk surplus dat je Cozmo kan programmeren zonder enige voorkennis van programmeertalen. Zo kan je de sensoren aanspreken en hem eenvoudige taken geven of spelletjes laten spelen.

Verder blijft ook Anki verder sleutelen aan de software en droomt ze ervan dat Cozmo dezelfde impact zal hebben als de Kinect Motion Camera van Microsoft zodat deze digitale vriend bijvoorbeeld je lichten kan dimmen en Netflix aanzetten wanneer je gezellig met je lief in de zetel ploft. Dus toch een beetje een assistent, van het romantische soort dan.

Cozmo is te koop voor zo’n 180 dollar via amazon.com of andere internetwinkels.

Reageer