Nog meer dan anders stond de CES-beurs dit jaar in het teken van ‘automotive technology’. Wij zetten de belangrijkste wapenfeiten even op een rij.

Op CES wordt er elk jaar naast de consumentengadgets ook heel wat nieuwe car tech voorgesteld. Op de editie van dit jaar lijkt het wereldje volledig los te barsten, met verschillende technologiefabrikanten en autoconstructeurs die met steeds slimmere wagens komen.

Audi

Audi wist als eerste te verbazen toen het net voor de beurs van start ging een eigen wagen volledig zelfstandig van de San Francisco Bay Area naar Las Vegas deed rijden. Een rit van zo’n 885 kilometer, die het op de A7-gebaseerde prototype op eigen houtje aflegde. Vorig jaar probeerde Audi al iets gelijkaardigs, maar toen moest een bestuurder overnemen.

Audi zat in tussentijd echter niet stil en komt dit jaar met een vergevorderd product, dat het ‘Jack’ noemt. Bovendien is Jack naar verluidt volledig klaar voor productie, dus zou het wel eens kunnen dat we binnenkort met een zelfstandige Audi rondrijden.

Jack maakt gebruik van verschillende sensoren. Onder meer de sensoren die gebruikt werden voor adaptive cruise control worden ingeschakeld, naast twee sensoren achteraan en twee sensoren aan de zijkanten. Vooraan zit ook nog een laserscanner die moet helpen om objecten te detecteren. Ook een 3D-camera werd ingebouwd, terwijl vier kleine camera’s de vier hoeken van de auto in de gaten houden.

De informatie van al deze sensoren en camera’s worden verwerkt door een on-board computer, die ook de auto bestuurt.

Het systeem werkt tot aan snelheden tot zo’n 110 kilometer per uur en zal bij het detecteren van een bewoond gebied de bestuurder vragen om de controle over te nemen. Hieruit kan je afleiden dat het veilig navigeren in een drukker gebied, met veel ander verkeer, ingewikkelde verkeerssituaties, voetgangers en ga zo maar door, nog niet volledig op punt staat. Op de snelweg kan je dan wel veilig rijden: de wagen gaat zelfs volledig automatisch van rijvak wisselen en inhalen.

BMW

BMW brengt een veiligheidssysteem naar de elektrische i3-wagen. Het maakt daarbij gebruik van het ActiveAssist-systeem, waarbij vier laserscanners een 360°-beeld rond de wagen creëren en aan de hand daarvan inschatten wanneer er gevaar is voor een botsing.

Wanneer de i3 ‘ziet’ dat je gaat botsen, zal het systeem automatisch ingrijpen en remmen. Zelfs als je de gaspedaal volledig induwt, gaat de processor jouw actie overriden en stoppen. Volgens de eerste tests werkt het systeem verbluffend goed en precies, wat hoop geeft voor veiligere auto’s in de toekomst. Het stopsysteem is een van BMW’s grote peilers voor een volledig autonome wagen.

BMW gaf wel toe dat er een paar dode hoeken zitten in het systeem, maar de computer van de i3 kan de positie van objecten die het waargenomen heeft berekenen aan de hand van de bewegingen van de wagen.

Diezelfde ActiveAssist kan ook ingezet worden voor een handige toepassing. De wagen kan zelf een parkeerplaats zoeken en zichzelf (achterwaarts) parkeren. De i3 heeft een eigen internetverbinding en via een smartwatch en een <i>dedicated</i> app kan je je wagen je laten oppikken.

Op zich werkt het systeem wel al, maar het zal nog een paar jaar duren vooraleer het in de eerste wagen ingebouwd kan worden, aangezien de kostprijs nu nog te hoog ligt.

Volkswagen

Ook Volkswagen kwam op CES aanzetten met een eigen autonome wagen via Trained Parking. De fabrikant heeft momenteel al een semi-autonoom parkeersysteem in huis, maar gaat nu een stap verder.

Het huidige sonarsysteem meet de parkeerplaatsen op en neemt vervolgens controle over het stuur. Als bestuurder ben je zelf nog verantwoordelijk voor het remmen en de gaspedaal. Het nieuwe systeem kan alles zelfstandig en kan autonoom in een gekozen parkeerplaats parkeren. Via een smartphone kan je het systeem je wagen ook laten terugbrengen.

De “e-Golf” komt ook met ingebouwde software om botsingen met obstakels en voetgangers te vermijden. Wanneer we deze wagen in het straatbeeld mogen verwachten, kon Volkswagen nog niet meegeven.

Reageer